ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Родопи, област Пловдив
Адрес Пловдив 4000, ул. Софроний Врачански 1а
Партиден номер в РОП 464
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00464-2014-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Изграждане на Подпорна стена на път ІІІ-862 край р.Дедевка в регулацията на с.Храбрино, от о.т. 118, 90, 89 до о.т. 88“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:

 

  Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-  същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 92-00-787 от 05.09.2014 г. на кмета на община Родопи за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.

В мотивите за избора на процедура се посочва, че в резултат на неблагоприятна метеорологична обстановка от 31.07.2014г., изразяваща се в обилни и продължителни валежи за изключително кратък срок от време със Заповед № 500 от 31.07.2014г. на Кмета на общината е обявено бедствено положение за седем населени места на територията на Община Родопи.

Пояснява се, че със заповед 502 от 31.07.2014г. е назначена комисия с цел организиране, координиране и провеждане на превантивни мерки за недопускане и намаляване на последиците от бедствието. Уточнява се, че комисията е издала констативен протокол, с който е установено критично състояние на подпорна стена от десния бряг на р. Дедевска подпираща път ІІІ-862 от републиканската пътна мрежа, с което са застрашени сигурността и живота на жителите на селата Първенец, Храбрино, Бойково, Лилково, Ситово, Дедево, Извор и вилнитезони.

В мотивите се твърди още, че има опасност от активизиране на свалачищни процеси, с което изключително застрашени са над десет жилищни сгради в непосредствена близост до улицата. Уточнява се, че свличането на подпорната стена създава опасна предпоставка за подкопаване на остойте на три моста, както и за разместване на носещата мостова конструкция на мостовете на р. Дедевска. Допълва се, че е подкопана основата на участък от пътна мрежа с дължина 150 метра в непосредствена близост до съществуващите жилищни сгради, с което е застрашен достъпа на хората до тях. Упоменава се още, че на 300м. – 400м. От срутената подпорна стена се намират пречиствателната станция за питейни води и филтрите захранващи с. Храбрино и гр. Пловдив с питейна вода.

По нанатък в мотивите се твърди, че провеждането на открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление би затруднило и услужнило възстановяването на подпорната стена и авариралите обекти, има опастност от допълнително стурване на по-големи участъци от пътното платно и допълнително компрометиране на мостовете, което ще доведе до по-голяма опастност на местното население. Подчертава се, че е нарастнало социално напрежение между местното население и това налага незабавно да се започне изпълнение по възстановяване на подпорната стена. Посочва се, че на основание чл. 19, ал. 1 от Правилника на междуведомствената комисия възстановяване и подпомагане към Министерски съвет, oбщина Родопи в качеството си напървостепенен разпоредител с бюджетни средства и имайки предвид необходимостта за предоставяне на средства за извършване на неотложни въстановителни работи за трайно въстановяване на имотио бщинска собственост, е изпратила искане за финансиране до Междуведоствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет с изх. №03-00-29/04.08.2014г.

В края на мотивите се твърди, че са налице условията на чл. 90, ал.1, т.4 от ЗОП, а именно възникнала е необходимост от предприемането нанезабавни и неотложни действия, като същите са породени от настъпване на събития от извънреден характер, което oбщина Родопи при полагане на дължимата грижа не е могла и не е била длъжна да предвиди и да предотврати; за предотвратяване на последиците не могат да бъдат спазенис роковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП, което налага откриване на настоящата процедура.

В подкрепа на изложеното в мотивите, възложителят представя следните доказателства:

-  Заповед № 500/31.07.2014 г. на кмета на община Родопи с която е обявено „Бедствено положение” на територията на община Родопи в следните населени места: с. Храбрино, с. Дедово, с. Ситово, с. Лилково, с. Бойково, с. Извор и с. Плочник;

- Заповед № 500/31.07.2014 г. на кмета на община Родопи за назначаване на комисия със задачата да извърши проверка и да установи състоянието на критичните инфраструктури и обектите им;

- Постановление № 256/22.08.2014 г. на МС за одобряване на допълнителни разходи за изпълнениена дейности за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последици от бедствия. Видно от  т. 13. 2 и т. 13.3 на Приложение № 2 от постановлението за община Родопи са отпуснати 1 577 396 лв;

-    Снимков материал.

От поле V.2) на решението, както и от представената покана е видно, че зя участие в поръчката е поканено лицето „Актив Прогрес” ДЗЗД, гр. Плевен.


Изводи

Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се допуска в случаите, когато за възложителя е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, в резултат на настъпили „изключителниобстоятелства, за преодоляване на последиците от които не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, изключителниса обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че конкретното възлагане се аргументира с природно бедствие – наводнение, настъпило вследствие на продължителни и обилни валежи на 31.07.2014 г. на територията на oбщина Родопи. Твърди се, че проливните дъждове са разрушили подпорна стена на р. Дедевска, подпираща път ІІІ-862 от републиканската пътна мрежа, което застрашава сигурността и живота на жителите на селата Първенец, Храбрино, Бойково, Лилково, Ситово, Дедево, Извор и вилните зони. От приложената Заповед № 502/31.07.2014г. на кмета на община Родопи, е видно, че същият е обявил бедствено положение на територията на община Родопи в следните на селени места: с. Храбрино, с. Дедово, с. Ситово, с. Лилково, с. Бойково, с. Извор и с. Плочник, считано от 17.40 часа на 31.07.2014 г., като за овладяване на проявилото се бедствие е въведен в действие Общински план за защита при бедствия в частта му „Действия при наводнения”. Видно е също така, че кмета на общината е назначил комисия със заповед № 502/31.07.2014 г. с цел да констатира състоянието на инфраструктурата и прилежащите й съоръжения. Твърди се, че е изготвен констативен протокол от работата на комисията, но такъв не е представен.

Според дефиницията на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, изключителното обстоятелство следва да е непредвидимо за възложителя. Това предполага възникването му да не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. той да е положил дължимата грижа и въпреки това да не е могъл да предвиди настъпването му. Може да се приеме, че възникналото „изключително“ обстоятелство не би могло да бъде предвидено от възложителя, тъй като става въпрос за природно бедствие - наводнение, което застрашава живота и здравето на хората.

С оглед на изложеното, може да се направи извода, че описаното състояни е застрашава живота и здравето на хората в района, тъй като е нарушена подпорна стена, подпираща път ІІІ-862 от републиканската пътна мрежа, налице са предпоставки за активизиране на свлачища от които са застрашени над десет жилищни сгради. Също така е установена опасност от подкопаване основите на три моста, както и разместване на мостови конструкции на мостовете на р. Дедевска. Може да се приеме, че неотложността на възстановителните дейности е продиктувана от спешна необходимост за аварийно възстановяване на подпорната стена с цел възстановяване и предотвратяване на последващи бедствия, които биха довели до опасност за живота и здравето на хората.
Изложеното дава основание да се приеме, че при описаната ситуация за възложителя е налице необходимост от предприемане на неотложни действия по преодоляване на последиците от настъпилото природно бедствие - наводнение и за предотвратяване на последващо възникване на опасност за човешкото здраве и околната среда, което не му позволява да спази сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е законосъобразен.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.