ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело" /ИА "ВКВПД"/ старо наименование /Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната" /ИА "СДМО"//
Адрес гр. София 1000, бул. Цар Освободител 7
Партиден номер в РОП 515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00515-2014-0010
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на природен газ за отопление за нуждите на Военен клуб – гр. Пазарджик
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 6685 от 03.09.2014 г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Военни клубове и военно-почивно дело” за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл.90, ал.1, т.3 от ЗОП.

В мотивите на решението се посочва, че на основание чл. 90, ал.1, т. 3 от ЗОП, в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на договаряне без обявление.

Посочва се, че съгластно чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), една от дейностите, подлежащи на лицензиране по този закон е разпределение на природен газ, т.е. юридическите лица, предлагащи услугата следва да притежават валидна лицензия за разпределяне на природен газ и снабдяване с природен газ от краен снабдител, издадена от ДКЕВР за съответната територия - в случая гр.Пазарджик.

Уточнява се, че на основание чл. 43, ал. 2, т. 1 и 2а от ЗЕ за една обособена територия на  страната се издава само една лицензия за разпределяне на природен газ и за снабдяване с природен газ от крайни снабдители, каквато обособена територия е гр.Пазарджик.

Възложителят твърди, че ДКЕВР с решение № И1-Л-164/11.02.2008 г. изменя лицензия № Л-164-08/17.12.2004 г. по отношение на лицензиянта “ Газоснабдяване Асеновград” АД, като го променя на “Овергаз Юг” АД. С решение № ИЗ-Л-164/27.04.2009 г. се прекратява лицензия № Л-164-12/ 17.12.2004 г. на “Газоснабдяване Асеновград” АД и се издава нова с № Л-164-12/27.04.2009 г. на “Овергаз Юг” АД за дейността снабдяване с природен газ от краен снабдител.

Относно конкретния случай, възложителят посочва, че дружеството “Овергаз Юг” АД притежава необходимите лицензии, от което следва, че е носител на изключителни права за посочената дейност по смисъла на § 1, т. 26 от ДР на ЗОП. Предвид изложеното, настоящата обществена поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, поради това, че относно предмета и газоразпределителното предприятие “Овергаз Юг” АД притежава изключителни права, което изключва алтернативен начин за възлагане на обществената поръчка и е на лице правният състав на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.

В поле V.2) от решението за откриване е отбелязано, че възложителят няма да  изпраща покана за участие в процедурата на договаряне без обявление до избрано лице и до Агенцията по обществени поръчки (АОП) при условията на чл. 93, т. 1 от ЗОП, както и че договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за снабдяване и разпределение на природен газ на територията на Военен клуб-гр. Пазарджик: “Овергаз Юг”АД ЕИК 115153647, гр. Асеновград, пл.”Академик Николай Хайтов” № 10А.

Доказателства в подкрепа на мотивите не са приложени.
От направената справка на страницата на ДКЕВР, става ясно, че с решение № Л-164-08/17.12.2004 г. дружеството “Газоснабдяване Асеновград” АД е преобразувано на “Овергаз Юг” АД и е издадена нова лицензия № Л-164-12/27.09.2009 г. на “Овергаз Юг” АД за дейността “снабдяване с природен газ от краен снабдител”. Дружеството “ Овергаз Юг” АД обслюжва общините Асеновград, Първомай, Пазарджик, Пещера, което е видно от направената справка на страницата на ДКЕВР.

 

Изводи

Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 3 и т. 10 от ЗЕ, дейности по разпределение на природен газ и снабдяване с природен газ от крайни снабдители подлежат на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия.
В конкретния случай, видно от изложената фактическа обстановка и извършената проверка в публичните регистри, поддържани от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1, т. 1 от ЗЕ, поканеното за участие в разглежданата процедура лице -„Овергаз Юг“ АД е носител на изключителни права за осъществяване на дейността, предмет на договарянето. Те са придобити по силата на административен акт – лицензии, издадени от ДКЕВР на основание ЗЕ.
Предвид изложеното, считаме, че в случая са изпълнени изискванията на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.