ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пловдив
Адрес Пловдив 4000, пл. Ст. Стамболов 1
Партиден номер в РОП 267
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00267-2014-0091
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни, непредвидени в основния инвестиционен проект строително-монтажни работи във връзка с изпълнение на договор за безвъзмездна финансова помощ с регистрационен номер BG161PO001/1.4-09/2012/005, за изпълнение на дейностите по проект: "Изграждане на зелена и достъпна градска среда в град Пловдив", финансиран по ОПРР, Приоритетна ос 1: "Устойчиво и интегрирано градско развитие", Операция 1.4. "Подобряване на физическата среда и превенция на риска", Схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG161PO001/1.4-09/2012 "Зелена и достъпна градска среда", които се осъществяват с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013, касаещи изпълнението на строително-монтажните работи във връзка с реконструкция на езерото в "Цар Симеоновата градина"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 14РОП88 от 28.08.2014 г. на кмета на Община Пловдив за откриване на процедура на договаряне без обявление, на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с решение № 13РОП81/09.08.2013 г. е стартирана „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Избор за изпълнител на извършване на СМР на обект: „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ с три обособени позиции: № 1: „Реконструкция и обновяване на „Цар Симеоновата градина“; № 2: „Реконструкция на езерото и изграждане на обществен подземен паркинг“ и № 3: „Изграждане на водни ефекти“, възложени на база одобрени от възложителя инвестиционни проекти и количествени сметки. Твърди се, че поради непредвидени обстоятелства във връзка с преработка на инвестиционните проекти за „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ по обособена позиция 2 е необходимо възлагане на допълнително строителство на същия изпълнител. Уточнява се, че то не може технически да се раздели предмета на основния договор, а стойността му не надхвърля 50 % от стойността по основната поръчка. Пояснява се, че преработката на одобрения инвестиционен проект по време на строителството се налага по следните причини:
- Отпадаща необходимост от изграждане на подземен обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“;
- Ново решение за отделянето от подземния паркинг и самостоятелно изграждане на Езерото с пеещите фонтани /по проект „Езерото“/, като границите на Езерото напълно съвпадат с тези, съгласувани с писмо с изх. № 0800-4/11.02.2013г. на Министерството на културата (МК) и със становище с изх. № 33-НН-604/2012 на Национален институт за недвижимо и културно наследство (НИНКН) към МК;
- Ново решение за изпълнение на озеленяване в зоните с отпадащи „входно-изходните точки“ на паркинга;
- Ново решение за преминаване на тръбните разводки по дъното на Езерото;
- Ново решение за самостоятелно функциониране на двата фонтана - Сухия и пеещите фонтани в Езерото.
Отбелязва се също, че на основание чл. 84, ал. 1 и ал. 2, във връзка с чл. 83 от Закона за културното наследство, Заповед № РД09-69/11.02.2014 г. на министъра на културата, становище на НИНКН (вх. № 0800-4/4/27.05.2014г. и изх. № 0800-4/20.06.2014г., преработеният проект е съгласуван от МК със Становище с изх. № 33-НН-559/01.08.2014 г. Цитира се заключението от становището на МК: „Проектът е изготвен във връзка с промяна на инвестиционна инициатива и предвижда отпадане на подземното паркиране в зоната на езерото на Цар Симеоновата градина. Изменението е допустимо. То представлява облекчение на намесата в културна ценност в сравнение с предвижданията на съгласувания базов проект. Предложените детайлни решения са допустими по отношение опазването и естетическото въздействие на културната ценност“. Изтъква се, че на базата на цитираното становище, МК съгласува Промяна на одобрен проект за Обект „Цар Симеонова градина в УПИ I - парк, кв. 130, ЦГЧ, гр. Пловдив - Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг“. В заключение се посочва, че съгласно чл. 154, ал. 2 от ЗУТ, Становище изх. № 33-НН-559/01.08.2014 г. на МК, Комплексен доклад за оценка на съответствието на технически инвестиционен проект със съществените изисквания към строежите № 08-44/06.08.2014г., изготвен от „Агроводинвест“ ЕАД, одобрен на 06.08.2014 г. технически инвестиционен проект - промяна по време на строителството, е издадена заповед за допълване на разрешение за строеж № 2/10.01.2014г. и е уведомен РДНСК Южен Централен район, съгл. чл.154 от ЗУТ за издадената заповед с № 83/2014 г.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени следните копия на доказателства:
- Договор за строителство № 14ДГ126/18.02.2014 г., сключен между Община Пловдив и „Запрянови-03“ ООД с предмет „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг – обособена позиция № 2: „Реконструкция на езерото и изграждане на подземен обществен паркинг“, със срок на изпълнение 185 дни, считано от датата на съставяне на протокол за предаване на строителна площадка, на стойност 4 122 823.71 лв. без ДДС;
- Акт /Обр. 10/ за установяване състоянието на строежа по време на строителството, поради промяна на инвестиционното намерение, от 07.05.2014 г.;
-  Работни проекти, одобрени от дирекция „УТ“ при Община Пловдив на 10.01.2013 г. за обект: „Цар Симеонова градина“ в УПИ І - парк, кв. 130, ЦГЧ, Пловдив – Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг състоящи се от челен лист и обяснителна записка за части: Архитектура, Паркоустройство, Електротехническа и Кабелно ел. захранване, Геодезия, Конструкции, План за безопасност и здраве, Поливна система, Хидроизолации, ВиК и ВК Технология на водни ефекти;
- Разрешение за строеж № 2 от 10.01.2013 г. за обект: „Цар Симеонова градина“ в УПИ І - парк, кв. 130, ЦГЧ, Пловдив – Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг“, издадено от главния архитект на Община Пловдив;
- Изменение на одобрен проект, на основание чл. 154, ал. 5 от ЗУТ за обект: „Цар Симеонова градина“ в УПИ І - парк, кв. 130, ЦГЧ, Пловдив, фаза „Работен проект“, части Архитектура, Ел. технология на водни ефекти, Вътрешни ел. инсталации, Хидроизолации, Технология и ВиК, изготвени през 2014 г.;
- Съгласувателно становище на зам.-министъра на културата, изх. № 33-44-559/01.08.2014 г. относно промяна на одобрен проект за обект „Цар Симеонова градина“ в УПИ І - парк, кв. 130, ЦГЧ, Пловдив – Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен подземен паркинг“, части Архитектура и Конструкции;
- Заповед № 83/06.08.2014 г. на главния архитект на Община Пловдив, на основание чл. 154, ал. 5 ЗУТ – промяна по време на строителството за обект: „Цар-Симеонова градина“, с която се допълва Разрешение за строеж № 2/10.01.2013 г.;
- Комплексен доклад за оценка на съответствието, изх. № 08-44/06.08.2014 г. на Технически инвестиционен проект, на основание чл. 154, ал. 2, т. 5, относно Промяна по време на строителството за обект: „Цар-Симеонова градина“, изготвен от „Агроводинвест“ ЕАД;
-  Други документи и образци, свързани с преведената предходна „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка, вписана в РОП с горепосочения предмет.
В поле V.2) на решението за откриване на процедурата е записано, че поканата за участие се изпраща на „Запрянови-03“ ООД, което се потвърждава от приложената покана с изх. № 14РОП88-18.08.2014 г. В поле V.3) е посочена стойността на допълнителното строителство - 437 500 лв. без ДДС. 
Извършена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) потвърждава изнесената информация от възложителя за проведена от Община Пловдив “открита” процедура за възлагане на обществена поръчка, вписана в РОП с уникален номер 00267-2013-0090, с предмет “Избор на изпълнител за извършване на строително-монтажни работи на обект: „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ с три обособени позиции. По обособена позиция № 2: „Реконструкция на езерото и изграждане на обществен подземен паркинг“за изпълнител е избран Запрянови-03” ООД с възложена поръчка № 14ДГ126 от 12.12.2013 г. на стойност 4 122 823.71  лв. без ДДС.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и направената проверка става ясно, че е налице действащ договор за строителство, с който се реализира проекта “Изграждане на зелена и достъпна градска среда в град Пловдив” за обект: „Реконструкция и обновяване на зелени площи, обслужваща социална и техническа инфраструктура, съществуващи водни площи и изграждане на обществен паркинг в парк „Цар Симеоновата градина“ – Обособена позиция 2: „Реконструкция на езерото и изграждане на обществен подземен паркинг“. В хода на изпълнението му са настъпили обстоятелства, определени от възложителя като „непредвидени“, които изискват възлагането на допълнителни СМР. Доколкото се касае за един и същи строителен обект, могат да се приемат за основателни съображенията на възложителя, че допълнителните СМР са взаимно свързани с основния договор за строителство, който е в ход, а привличането на друг изпълнител ще причини значителни затруднения при синхронизацията на изпълнението, определяне на отговорностите и т.н. Предвид посочените - прогнозна стойност на допълнителните работи – 437 500 лв. без ДДС и стойността на сключения договор – 4 122 823.71 лв. без ДДС, за изпълнено се счита изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка.
По отношение настъпването на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, от изложените мотиви и представените доказателства не стават ясни причините, довели до взетото решение за отпадане на предвиденото в проекта - изграждане на подземен общински паркинг, на какъв етап от реализацията е станало това и защо тази промяна в инвестиционните намерения не е могла да бъде предвидена преди подписването на основния договор за строителство. Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, аковъзложителят разполага с надлежни доказателства, че преди възлагането на основния договор, не е имал обективната възможност да предвиди наложената промяна на инвестиционите намерения.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.