След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
- необходимост от предприемане на неотложни действия;
- същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
- за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1068-РД-01-03 от 25.08.2014 г. на зам.-кмета на община Свищов, упълномощен със Заповед № 1003-РД-01-03/04.08.2014 г. на кмета на община Свищов за откриване на процедура на договаряне без обявление, доказателства и покана.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с Постановление № 180 на Министерския съвет от 03.07.2014г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т.4.1.1. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последици от бедствия, на Община Свищов са отпуснати средства за укрепване на брегова ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим – от административната сграда на Сортови семена – АД до лодкостоянка. Допълва се, че комисия, назначена със Заповед № 1004-РД-01-03/04.08.2014 г. на кмета на Община Свищов, за извършване на оглед на бреговата ивица на река Дунав в участъка от км 539 до км 540 и участъка на с. Вардим – от административната сграда на „Сортови семена“ АД до лодкостоянка (545 км -547 км), установява, че има силно изразени ерозионни процеси, вследствие на които части от речния бряг, представляващи държавни, частни и общински имоти, са ерозирали и при високи води стават част от речното корито. Отбелязва се, че в някои от имотите ерозията е засегнала стопански сгради, като по този начин се застрашава целостта и на жилищни сгради. Твърди се, че с началото на дъждовния период през есента и покачване нивото на реката, има сериозна опасност водата да залее административни и частни сгради в този участък. В тази връзка, членовете на комисията изразяват становище, че е задължително и спешно да бъдат извършени укрепителни работи в рамките на брегова ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим – от административната сграда на „Сортови семена – АД до лодкостоянка”, с цел защита от вредното въздействие на водите и свличания на земни маси, които биха застрашили целостта на общински и жилищни сгради, както и живота и здравето на населението.
С оглед на гореизложеното и поради необходимостта от предприемане на неотложни действия, се прави заключение, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, поради което възложителят открива процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. Заповед № 1003-РД-01-03 от 04.08.2014 г. на кмета на община Свищов, с която се упълномощава зам.-кметът на община Свищов да организира и проведе процедура за възлагане на настоящата обществена поръчка;
2. Заповед № 1004-РД-01-03 от 04.08.2014 г. за назначаване на комисия със задача да извърши оглед на бреговата ивица на р. Дунав в участъка от с. Вардим до укрепения участък при паметника “Хаджи Димитър“, с цел да установи степента на ерозия на брега на реката и да определи участъци за укрепителни и противоерозионни дейности. Комисията се състои от 9 членове, които са представители на общината, „Геозащита“ ЕООД, Регионална инспекция по околна среда и водите – гр. В. Търново, „Напоителни системи“ – клон „Среден Дунав“ ЕАД – гр. Плевен, РС на ПБЗЗН – гр. Свищов, „Басейнова дирекция за управление на водите в Дунавски регион“ – гр. Плевен, Регионална инспекция на горите – гр. Велико Търново и „В и К – Свищов“ ЕАД;
3. Констативен протокол от 08.08.2014 г. за работата на комисията, съгласно който в участък км 539-540 и км 545-547 има силно изразени ерозионни процеси, които са засегнали административни и частни сгради. От протокола става ясно, че е извършен повторен оглед на същите участъци, като в своето становище, комисията потвърждава установената с Протокол № 1 от 03.08.2012 г. фактическа обстановка, както и предписанията, съгласно които е задължително да се извършат спешни укрепителни работи в проверените участъци. В заключението на комисията се пояснява, че за извършване на посочените дейности има изготвен инвестиционен проект и издадено Решение № ВТ-20-ПР/2013г. на РИОСВ – Велико Търново и Решение за ползване на воден обект № 12170403/14.05.2013 г.
Видно от поле V.2) и от приложената покана, за участие в процедурата е поканено “Химремонтстрой –ЛТ Консулт” ДЗЗД, гр. София.
Според приложената покана крайният срок за изпълнение на строителството е не по-дълъг от 360 дни, а срокът за изработване на работния инвестиционен проект е по предложение на участника, като за етап I – не по –дълъг от 20 дни, а за етап II – 30 дни от възлагането от страна на възложителя.
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се приема за обосновано в случаите, когато необходимостта от предприемане на неотложни действия е породена от извънредно обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. За такова се счита обстоятелство, предизвикано от непредвидимо за възложителя събитие като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Видно от изложеното в мотивите, в случая комисия, назначена със заповед от 04.08.2014 г., установява ерозионни процеси в участък 539 км -540 км от р. Дунав и в с. Вардим, които засягат не само брега, но и сградния фонд. Във връзка с работата си, тя изразява опасения, че при определени метеорологични условия (обилни дъждове и високо ниво на водите), тези процеси биха създали риск за целостта на сградите и за живота и здравето на хората, живеещи в района. Посочената причина обаче е трудно да се приеме като извънредно обстоятелство по смисъла на легалната дефиниция в § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Доколкото ерозията е процес, характерен за постоянно течащите води - реките и техните притоци, нейните проявления е трудно да се разглеждат като неочаквани и непредвидими. В допълнение, от приложения като доказателство констативен протокол от 08.08.2014 г. е видно, че визираната комисия „потвърждава констатираното с протокол № 1 от 03.08.2012 г. становище, че е задължително и спешно да бъдат извършени укрепителни работи в рамките на гореупоменатите участъци“. Посоченото означава, че проблемите по участъците, включени в предмета на поръчката, са установени две години преди стартиране на процедурата по тяхното преодоляване и отстраняване. Това дава основание да се приеме, че последиците от ерозионните процеси са били налице на един доста по-ранен етап от време и критичното състояние в този участък е било известно на възложителя далеч преди датата на решението за откриване на разглежданата процедура. В подкрепа на подобно съждение е и информацията от протокола, според който: „за предвидените брегоукрепителни дейности има изготвен инвестиционен проект и издадено Решение № ВТ-20-ПР/2013г. на РИОСВ – Велико Търново и Решение за ползване на воден обект №12170403/14.05.2013 г.“. Това означава, че още през 2013 г. възложителят безспорно е знаел за критичното състояние на участъците по брега на р. Дунав, във връзка с което са били предприети действия по изготвяне на проект за укрепване. По какви причини проектът не е стартиран и дали и кога възложителят е инициирал някакви действия за неговото реализиране, остава неизяснено.
Според мотивите, на 03.07.2014г., т.е. деня преди назначаването на комисията, извършила повторния оглед на ерозиралия участък, е прието ПМС № 180, с което на община Свищов са отпуснати средства за укрепване на бреговата ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим от административната сграда на „Сортови семена“АД до лодкостоянката. Това обаче не е достатъчен аргумент, за да се приеме за основателно прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП две години след установяването на проблема. Следва да се отбележи, че избраното правно основание е приложимо при спешни действия по овладяване на ситуации, които застрашават човешкото здраве и живот, околната среда или изпълнението на нормативно регламентирани задължения. Прилагането му е неприемливо, ако последиците могат да се отстранят при спазване на общия ред за възлагане. В случая се възлага инженеринг, като за изработването на І етап от работния проект е предвиден срок от 20 календарни дни, считано от датата на подписване на договора, за ІІ етап – 30 календарни дни от изричното възлагане от страна на възложителя, а за извършване на строителството - 360 дни от подписване на Протокол обр. 2. От дефинираните срокове не може да се направи извод, че възлагането цели неотложно изпълнение.
Не могат да се приемат за обосновани и доказани и твърденията относно невъзможността да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Видно от изложеното, първите индикации за проблемния участък са от 2012 г. Мотиви, че извършването на строителните работи е било обвързано и ограничено единствено с отпускането на средства, извън общинския бюджет, не са изложени, но дори да се приеме, че е така, то откриването на процедурата (25.08.2014 г.) е повече от месец след приемането на ПМС № 180/03.04.2014 г.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като представените мотиви и доказателства са недостатъчни, за да се изведе заключение, че са предприети всички необходими действия, каквито налага една спешна ситуация. В допълнение, за участие в разглежданата процедура е поканен само един участник. Доколкото прилаганото правно основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице. |