ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Свищов
Адрес Свищов 5250, ул. Цанко Церковски 2
Партиден номер в РОП 753
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00753-2014-0013
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмет на настоящата поръчка включва: 1. Изработването инвестиционен проект във фаза работен за укрепване на бреговата ивица от участък 539-ти до 540-ти км. от р. Дунав и в рамките на с.Вардим от административната сграда на „Сортови семена”АД (с/у читалището) до лодкостоянката; 2. Упражняване на авторски надзор по време на изпълнението на строителни и монтажни работи на обектите в съответствие с изискванията на чл. 162, ал. 2 и ал. 3 от Закона за устройство на територията; 3. Извършване на строително-монтажните работи и дейности, съгласно изготвения от Изпълнителя, съгласуван и одобрен по съответния ред инвестиционен проект за количества и видове СМР и всички дейности за укрепване на брегова ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим – от административната сграда на „Сортови семена – АД до лодкостоянка. Строежът е първа категория, съгласно чл.137, ал. 1, т. 1, буква „ж” от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 2, ал. 7 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 1068-РД-01-03 от 25.08.2014 г. на зам.-кмета на община Свищов, упълномощен със Заповед № 1003-РД-01-03/04.08.2014 г. на кмета на община Свищов за откриване на процедура на договаряне без обявление, доказателства и покана.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с Постановление № 180 на Министерския съвет от 03.07.2014г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т.4.1.1. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 година за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последици от бедствия, на Община Свищов са отпуснати средства за укрепване на брегова ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим – от административната сграда на Сортови семена – АД до лодкостоянка. Допълва се, че комисия, назначена със  Заповед № 1004-РД-01-03/04.08.2014 г. на кмета на Община Свищов, за извършване на оглед на бреговата ивица на река Дунав в участъка от км 539 до км 540 и участъка на с. Вардим – от административната сграда на „Сортови семена“ АД до лодкостоянка (545 км -547 км),  установява, че има силно изразени ерозионни процеси, вследствие на които части от речния бряг, представляващи държавни, частни и общински имоти, са ерозирали и при високи води стават част от речното корито. Отбелязва се, че в някои от имотите ерозията е засегнала стопански сгради, като по този начин се застрашава целостта и на жилищни сгради. Твърди се, че с началото на дъждовния период през есента и покачване нивото на реката,  има сериозна опасност водата да залее административни и частни сгради в този участък. В тази връзка, членовете на комисията изразяват становище, че е задължително и спешно да бъдат извършени укрепителни работи в рамките на брегова ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим – от административната сграда на „Сортови семена – АД до лодкостоянка”, с цел защита от вредното въздействие на водите и свличания на земни маси, които биха застрашили целостта на общински и жилищни сгради, както и живота и здравето на населението.
С оглед на гореизложеното и поради необходимостта от предприемане на неотложни действия, се прави заключение, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, поради което възложителят открива процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. Заповед № 1003-РД-01-03 от 04.08.2014 г. на кмета на община Свищов, с която се упълномощава зам.-кметът на община Свищов да организира и проведе процедура за възлагане на настоящата обществена поръчка;
2. Заповед № 1004-РД-01-03 от 04.08.2014 г.  за назначаване на комисия със задача да извърши оглед на бреговата ивица на р. Дунав в участъка от с. Вардим до укрепения участък при паметника “Хаджи Димитър“, с цел да установи степента на ерозия на брега на реката и да определи участъци за укрепителни и противоерозионни дейности. Комисията се състои от 9 членове, които са представители на общината, „Геозащита“ ЕООД, Регионална инспекция по околна среда и водите – гр. В. Търново, „Напоителни системи“ – клон „Среден Дунав“ ЕАД – гр. Плевен, РС на ПБЗЗН – гр. Свищов, „Басейнова дирекция за управление на водите в Дунавски регион“ – гр. Плевен, Регионална инспекция на горите – гр. Велико Търново и „В и К – Свищов“ ЕАД;
3. Констативен протокол от 08.08.2014 г. за работата на комисията, съгласно който в участък км 539-540 и км 545-547  има силно изразени ерозионни процеси, които са засегнали административни и частни сгради.  От протокола става ясно, че е извършен повторен оглед на същите участъци, като в своето становище, комисията потвърждава установената с Протокол № 1 от 03.08.2012 г. фактическа обстановка, както и предписанията, съгласно които е задължително да се извършат спешни укрепителни работи в проверените участъци. В заключението на комисията се пояснява, че за извършване на посочените дейности има изготвен инвестиционен проект и издадено Решение № ВТ-20-ПР/2013г. на РИОСВ – Велико Търново и Решение за ползване на воден обект № 12170403/14.05.2013 г. 
Видно от  поле V.2) и от приложената покана, за участие в процедурата е поканено “Химремонтстрой –ЛТ Консулт” ДЗЗД, гр. София.
Според приложената покана крайният срок за изпълнение на строителството е не по-дълъг от 360 дни, а срокът за изработване на работния инвестиционен проект е по предложение на участника, като за етап I – не по –дълъг от 20 дни, а за етап II – 30 дни от възлагането от страна на възложителя.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се приема за обосновано в случаите, когато необходимостта от предприемане на неотложни действия е породена от извънредно обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. За такова се счита обстоятелство, предизвикано от непредвидимо за възложителя събитие като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя.
Видно от изложеното в мотивите, в случая комисия, назначена със заповед от 04.08.2014 г., установява ерозионни процеси в участък 539 км -540 км от р. Дунав и в с. Вардим, които засягат не само брега, но и сградния фонд. Във връзка с работата си, тя изразява опасения, че при определени метеорологични условия (обилни дъждове и високо ниво на водите), тези процеси биха създали риск за целостта на сградите и за живота и здравето на хората, живеещи в района. Посочената причина обаче е трудно да се приеме като извънредно обстоятелство по смисъла на легалната дефиниция в § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Доколкото ерозията е процес, характерен за постоянно течащите води  - реките и техните притоци, нейните проявления е трудно да се разглеждат като неочаквани и непредвидими. В допълнение, от приложения като доказателство констативен  протокол от  08.08.2014 г. е видно, че визираната комисия „потвърждава констатираното с протокол № 1 от 03.08.2012 г. становище, че е задължително и спешно да бъдат извършени укрепителни работи в рамките на гореупоменатите участъци“. Посоченото означава, че  проблемите по участъците, включени в предмета на поръчката, са установени две години преди стартиране на процедурата по тяхното преодоляване и отстраняване. Това дава основание да се приеме, че последиците от ерозионните процеси са били налице на един доста по-ранен етап от време и критичното състояние в този участък е било известно на възложителя далеч преди датата на решението за откриване на разглежданата процедура. В подкрепа на подобно съждение е и информацията от протокола, според който: „за предвидените брегоукрепителни дейности има изготвен инвестиционен проект и издадено Решение № ВТ-20-ПР/2013г. на РИОСВ – Велико Търново и Решение за ползване на воден обект №12170403/14.05.2013 г.“. Това означава, че още през 2013 г. възложителят безспорно е знаел за критичното състояние на участъците по брега на р. Дунав, във връзка с което са били предприети действия по изготвяне на проект за укрепване. По какви причини проектът не е стартиран и дали и кога възложителят е инициирал някакви действия за неговото реализиране, остава неизяснено.
Според мотивите, на 03.07.2014г., т.е. деня преди назначаването на комисията, извършила повторния оглед на ерозиралия участък, е прието ПМС № 180, с което на община Свищов са отпуснати средства за укрепване на бреговата ивица в участъка от км 539 до км 540 на р. Дунав и участъка на с. Вардим от административната сграда на „Сортови семена“АД до лодкостоянката. Това обаче не е достатъчен аргумент, за да се приеме за основателно прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП две години след установяването на проблема. Следва да се отбележи, че избраното правно основание е приложимо при спешни действия по овладяване на ситуации, които застрашават човешкото здраве и живот, околната среда или изпълнението на нормативно регламентирани задължения. Прилагането му е неприемливо, ако последиците могат да се отстранят при спазване на общия ред за възлагане. В случая се възлага инженеринг, като за изработването на І етап от работния проект е предвиден срок от 20 календарни дни, считано от датата на подписване на договора, за ІІ етап – 30 календарни дни от изричното възлагане от страна на възложителя, а за извършване на строителството - 360  дни от подписване на Протокол обр. 2. От дефинираните срокове не може да се направи извод, че възлагането цели неотложно изпълнение.
Не могат да се приемат за обосновани и доказани и твърденията относно невъзможността да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Видно от изложеното, първите индикации за проблемния участък са от 2012 г. Мотиви, че извършването на строителните работи е било обвързано и ограничено единствено с отпускането на средства, извън общинския бюджет, не са изложени, но дори да се приеме, че е така, то откриването на процедурата (25.08.2014 г.) е повече от месец след приемането на ПМС № 180/03.04.2014 г.
Предвид изложеното, изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като представените мотиви и доказателства са недостатъчни, за да се изведе заключение, че са предприети всички необходими действия, каквито налага една спешна ситуация. В допълнение, за участие в разглежданата процедура е поканен само един участник. Доколкото прилаганото правно основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.