ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Главиница
Адрес Главиница 7630, ул. Витоша 44
Партиден номер в РОП 368
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00368-2014-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: С изготвения проект се предвижда: 1. Почистване и оформяне профила на земния отводящ канал, ситуиран извън регулацията на града. 2. Оформяне и облицоване на съществуващ земен канал с дължина около 360 м, след моста на пътя за гр. Тутракан. 3. Почистване и надграждане на съществуващия облицован канал и направа на нова облицовка с готови стом.бет. плочи с цел увеличаване пропускателната му способност. 4. Изграждане на дъждовна канализация и дъждоприемни отоци и решетки по ул. „Оборище”, в участъка между ул. „Витоша” и ул. „Дунав”. 5. Изграждане на дъждовна канализация и дъждоприемни отоци и решетки по ул. „Г.С.Раковски”, в участъка между ул. „Оборище” и ул. „Витиня”, с цел улавяне и отвеждане на дъждовните води от прилежащата й водосборна област, и ограничаване притока на вода към най ниската част, при кръстовището между улици „Витоша” и „Оборище”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 1342 от 22.08.2014 г. на кмета на община Главиница за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, покана за участие и доказателства свързани с нейния избор.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че преди датата на решението за откриването й е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, които са породени от настъпване на изключителни обстоятелства. Отбелязва се, че за преодоляване на последиците от тях не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
В решението се сочи, че в гр. Главиница няма изградена канализационна мрежа за отвеждане на дъждовните води и отводняването на града се осъществява посредством канали, поради което при валежи в ниската част на града се събира дъждовна вода, която не се оттича и наводнява околните сгради. Твърди се, че най-критичната точка е при кръстовището на ул. „Витоша и ул. „Оборище“, където поради ниската кота се явява водосбор на почти 70 % от територията на населеното място, без да има възможност за оттичане на водата. Посочва се, че при съществуващото състояние на канала, последният не изпълнява предназначението си, поради което не могат да бъдат отвеждани високите дъждовни води. Отбелязва се, че в преобладаваща част от разглеждания участък отводнителният канал е изграден с бетонова облицовка. Уточнява се, че в неговото начало дъното е обраснало с тревна растителност и е затлачено, поради което проводимостта на профила е силно намалена. Допълва се, че голяма част от фугите по дъното и откосите са в недобро състояние, повърхността на част от плочите е обрушена и очупена. Посочва се, че аналогично е състоянието на останалата част от участъка, който е извън регулацията и е изграден със земен профил. Твърди се, че е обрасъл с дървесна, храстовидна и тревна растителност, силно е затлачен и в този си вид не може да провежда водите, постъпващи от облицования участък. Посочва се, че оразмерената кота на водната повърхност, непосредствено преди съществуващите мостове и пешеходни пасарелки надвишава котата на долния ръб на носещите греди и създава предпоставки за подприщване на водното ниво, излизане от коритото на канала и заливане на околните терени. Твърди се, че това създава реална опасност от заливане на пътното платно и наводняване на терени и сгради, намиращи се в близост до съществуващия канал. Допълва се, че задържането по-дълго време на дъждовни води по улиците на града води до наводняване на приземните етажи и мазета и  затруднява движението на превозни средства. Сочи се, че състоянието в града е определено като много тежко. Такова становище е изразено още през юли 2013 г. с направена тогава експертиза. Твърди се, че с изпълнение на възлаганите с настоящата процедура строително-монтажни дейности се цели защита на здравето и живота на преминаващите и живущите в близост до опасните участъци и недопускане засягане на околната среда. Допълва се, че е направено искано от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерскя съвет (МКВПМС) за отпускане на средства, като за целта е изготвен проект от лицензиран проектант. В отговор на това се указва, че с Постановление № 180 от 03.07.2014 за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, е осигурено финансиране за извършване на част от необходимите дейности.
В заключение се отбелязва, че по време на последните огледи на място е констатирано крайно критично състояние на авариралите участъци, с което се увеличава риска от потенциални неблагоприятни последици за околната среда, както за преминаващите и живеещите в населеното място хора. Акцентира се, че предвид обилните валежи, изпълнението на предвидените дейности е от изключително важно значение за населението на община Главиница. Посочва се, че активността на започналите процеси в съчетание с неблагоприятните климатични условия представляват опасност за живота и здравето на хората и за околната среда, поради което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура.
В подкрепа на изложените в решението мотиви са приложени следните документи:
1. Заповед № 1361 от 01.07.2013 г., с която кмета на община Главиница обявява бедствено положение на територията на град Главиница, вследствие на обилни валежи (100 л/кв.м.), започнали на 30.06.2013 г. и висока приливна вълна, която залива цялото протежение на ул. „Дунав“. Отбелязва се, че отводнителният канал, намиращ се на посочената улица също е залят, вследствие на което над 100 къщи и прилежащите им дворове за наводнени. Дадени са разпореждания да бъде изключено електрозахранването и да започне изпомпване водата от засегнатите къщи и дворове; да се дезинфекцира засегнатия участък; да се направи оглед и оценка на щетите;
2. Заповед № 1365 от 01.07.2013 г. за въвеждане в действие на План за защита при бедствия в община Главиница. Заповедта е изпратена до МКВПМС и областния управител на област Силистра.
3. Информация за бедствие или опасно състояние – Приложение № 1 от 01.07.2013 г. – 3 броя:
· за улична мрежа – ул. „Дунав“. Посочено е, че техническото състояние на визирания обект е било добро преди възникване на бедствието, но към момента на издаване на Информация за бедствие състоянието на  уличната мрежа е определено като опасно. Посочва се, че има изронена мазилка, отнесена част от канавката, тротоари и бордюри, движението по улицата е трудно. Изразено е мнение, че пътната настилка по ул. „Дунав“ се нуждае от възстановяване и основен ремонт;
· за отводнителен канал, находящ се по цялото протежение на ул. „Дунав“ и продължаващ през мера, общинска собственост. Преди настъпване на бедствието канала се е използвал за отвеждане на дъждовна вода и техническото ме състояние е определяно като добро. След обилните валежи от дъжд цялата дължина на улицата е под вода с дълбочина от 0.50 м., а на места до 1 м. над нивото на отводнителния канал. Отбелязано е, че битовата канализация за отпадни води е засегната сериозно от наводнението и връща вода в мазетата на жилищните блокове и обществените сгради. Посочва се, че над 70 домакинства са засегнати от наводнението и множество животни за удавени;
· за 71 броя жилищни сгради, намиращи се от двете страни на ул. „Дунав“ и почти всички обществени сгради. В документа се посочва, че има наводнени сгради и дворове, мазета и битова канализация, но броят на щетите е неустановен, поради невъзможност сградите да бъдат отводнени;
4. Списък на 71 засегнати жилищни имоти в гр. Главиница, вследствие на природно бедствие (проливни дъждове) на 01.07.2013 г., с посочване на адреса и собственика на имота;
5. Заповед № 1366А от 02.07.2013 г. на кмета на община Главиница, с която се отменя бедственото положение в общината, считано от 17:00 ч. на 02.07.2013 г. Заповедта е изпратена за сведение до министъра на вътрешните работи и областния управител на област Силистра.
6. Писмо изх. № П-2163/09.07.2013 г., с което кмета на община Главиница уведомява министъра на вътрешните работи, че в общината е обявено бедствено положение, вследствие на наводнение от обилни валежи и придошла висока приливна вълна.
7. Писмо изх. № П-2164/09.07.2013 г. от кмета на община Главиница адресирано до МКВПМС, с което уведомява за въведено бедствено положение в общината на 01.07.2013 г;
8. Техническа експертиза от 25.03.2014 г. на инж. Димитрова, магистър инженер – „Хидротехническо строителство“. Запознаване със съдържанието на документа показва, че техническата експертиза е направена с цел установяване и оценка на щетите, настъпили при наводнението от 30.06-31.06.2013 г. на територията на гр. Главиница, вследствие на паднали обилни валежи в района.
9. Заключение от техническата експертиза от 27.05.2014 г., изготвено от инж. Димитрова, видно от което увреждането на охранителния канал, облицован участък и земен профил извън регулация, е определено като много тежко. По отношение на техническото състояние на съоръжение е изразено становище, че същото е неизправно, с частична работоспособност.
При преглед на Постановление № 180 от 03.07.2014 г. на МС за одобряване на допълнителни непредвидени или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, се установи, че в т. 17.2 от Приложение № 1 са предвидени средства за възстановяване проводимостта и надграждане на съществуващия охранителен канал, облицован участък и земен профил извън регулация и изграждане на канализационни клонове за дъждовна вода по ул. „Оборище и ул. „Г. С. Раковски“. В същото поле, изрично е упоменато, че в сумата от 786 923 лв. не са включени средства за ремонт на облицования отводнителен канал.
Видно от поле V.2) на решението и приложените покани за участие в процедурата на договаряне са поканени следните дружества: „Пътинженеринг” АД, гр. Русе; „Барс“ АД, гр. Шумен и „Пътно строителство“ АД, гр. Разград.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпили вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
Видно от изложената фактическа обстановка, за възложителят е възникнала потребност от извършване на строителни дейности, с цел увеличаване пропускливостта на отводнителен канал, намиращ се по дължината на ул. „Дунав“ и изграждане на дъждовни канали и дъждоприемни оттоци на ул. „Оборище“, в участъка между ул. „Дунав“ и ул. „Витоша“. В мотивите е посочено, че изпълнението на предвидените дейностите е от изключителна важност за населението на гр. Главиница, защото активността на започналите процеси в съчетание с неблагоприятните климатични условия представляват заплаха за техния живот и здраве. Последните обаче не могат да се определят, като „изключителни“ и непредвидими обстоятелства, към момента на откриване на разглежданата процедура, по причина, че наводненията в града датират от месец юли 2013 г., а описаното състояние на съоръжението (обраснало с тревна растителност, силно затлачено, намалена проводимостта на профила, обрушени и очупени плочи и т.н.) води към извод, че за него не е полагана необходимата грижа. Не е представена информация междувременно да са възникнали други процеси, настъпили непосредствено преди откриването на процедурата, които да са утежнили състоянието на канала.
Действително разглежданата процедура е открита едва 40 дни след като са отпуснати средства от МКВПМС на общината за възстановяване проводимостта и надграждане на съществуващия охранителен канал, облицован участък и земен профил извън регулация и изграждане на канализационни клонове за дъждовна вода по ул. „Оборище и ул. „Г. С. Раковски“. Отпускането на средства извън общинския бюджет обаче не е достатъчно основание за провеждане на процедура на договаряне без обявление на избраното правно основание. Възлагането следва да цели реализиране на дейности, изискващи незабавно изпълнение (аварийно укрепване и т.н.), а не ремонти за възстановяване, които подлежат на отлагане във времето и възлагането им може да се реализира по общия ред, в условията на конкуренция.
Заедно с посоченото, с разглежданата процедура се възлагат дейности, различни от финансираните от МКВПМС с Постановление № 180 от 03.07.2014 г. В поле ІV.1) на решението за откриване е записано, че предметът включва почистване и надграждане на съществуващия облицован канал, за който в постановлението изрично е записано, че не се финансира. От посоченото може да се изведе заключение, че отпускането на средства не е било пречка за възлагане на договора.
Относно сроковете, в мотивите на решението се твърди, че времето е недостатъчно за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление. От наличната информация обаче не може да се направи подобно заключение. От наводнението (юли 2013 г.) е изминала една година до откриването на разглежданата процедура - време, което е напълно достатъчно за провеждане на открита, ограничена процедура и процедура на договаряне с обявление.
С оглед на изложеното, не може да се изрази становище за обосновано провеждане на процедура по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.