ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Бобов дол
Адрес Бобов дол 2670, ул. 27 октовмри 2
Партиден номер в РОП 599
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00599-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет:  "'Укрепване на питеен водопровод за община Бобов дол в землището на с.Мламолово" Предвидените строително монтажни работи, обект на настоящата поръчка включват: оформяне на път за достъп на техника; пробиване на отвори за пилоти; армировачни работи; кофражни работи за ростверк; доставка и монтаж на армировки; полагане на бетон; изкопни работи за подмяна на водопровод; доставка и монтаж на полиетиленови тръби; площна вертикална планировка на свлачище
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 12-00-78 от 12.08.2014 г.  на кмета на Община Бобов дол, за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие и доказателства, свързани с нейния избор.
В мотивите за избор на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП се посочва, че през 2005 г. на територията на община Бобов дол, в землището на с. Мламолово, местност ”Усадите” е регистриран свлачищен участък с глетчерообразна форма и размери 120/50 м., който обхваща площ около 6,0 дка. Уточнява се, че последното активизиране на свлачищните процеси е от началото на месец май 2008 г., след падналите обилни валежи в края на април и началото на май. Изтъква се, че участъкът на свлачището попада в границите на Бобовдолския въглищен басейн, заемащ площ в непосредствена близост до депонираните насипи на Мини „Бобов дол“ и подземни изработки на рудник „Мламолово”, като обилното водонасищане на насипните материали при атмосферни валежи, засилената ерозия и вероятните слягания на земната основа от обрушавания на подземни изработки на рудник „Мламолово“ предизвикват активизирането на свлачищните процеси. Твърди се, че в свлачищния участък в местността „Усадите” се намира резервоара за питейна вода на с. Мламолово, а през цялата територия на участъка преминават захранващите водопроводи на гр. Бобов дол, група села и промишлени предприятия. Сред основните причини за възникналия свлачищен процес се описват: големият наклон на склона, критичното водонасищане на терена от атмосферни валежи, геоложкия строеж и липсата на мероприятия за регулиране на повърхностния отток. Отбелязва се, че засегнати от свлачищния процес са стоманени водопроводи, които снабдяват с питейна вода: гр. Бобов дол, с. Бабино, с. Мламолово, с. Бабинска река и „Въгледобив – Бобов дол” ЕАД, които са с оголен участък на места и системно аварират. Допълва се, че засегнати от свлачището са и частни земеделски имоти извън регулация и земи временна общинска собственост, като при разширяване на процеса са застрашени и намиращите се в базиса 2 бр. жилищни и стопански сгради. В мотивите се пояснява, че от времето на възникване на събитието (2005 г.), до настоящия момент не са предприети реални действия за укрепване на свлачището. Заедно с това се посочват и евентуалните последици при хипотеза за нови продължителни валежи. Твърди се, че на 17.04.2013 г. е сформирана междуведомствена комисия със Заповед № З-206/08.04.2013 г. на кмета на Община Бобов дол, която е установила, че има видимо разрастване на площта на свлачището, видно от новообразуваните пукнатини и възседи от земна маса. В заключение се посочва, че на 05.03.2014 г. е внесен актуализиран проект за „Укрепване на питеен водопровод за община Бобов дол в землището на с. Мламолово“ до председателя на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВПМС).
В подкрепа на твърденията, изложени в мотивите са представени следните копия на документи:
1. Становище на „Геозащита“ ЕООД – Перник, съдържащо констатации за налични свлачищни процеси в м. „Усадите“ - землището на с. Мламолово и снимков материал. Според документа, изводите в него се базират на инженерно-геоложки оглед на терена, извършен на 24.01.2006 г., и архивни материали за района. В документа се твърди, че през 2005 г. в района е регистриран свлачищен участък, в чиито размери е установена промяна при извършения оглед. Изразява се мнение, че е налице реална опасност от прекъсване на двата водопровода, както за 2 бр. жилищни сгради и една стопанска постройка, намиращи се в базиса на склона. В края на документа, предвид честите свлачищни проявления в района, както и оценката на геодинамичното състояние на терените в близост до депо на Мини „Бобов дол“ се прави предложение да се изгради контролно-измервателна система за наблюдения и да се изготви проект за укрепителни мероприятия;
2. Заповед № 3-206/08.04.2013 г. на кмета на Община Бобов дол по чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА за сформиране на комисия за извършване на оглед на състоянието на обект питеен водопровод за община Бобов дол в землището на с. Мламолово;
3. Констативен протокол от назначената с горната заповед комисия за извършен оглед на състоянието на обект питеен водопровод за община Бобов дол в землището на с. Мламолово, изготвен на 17.04.2013 г. От него става ясно, че там е налице свлачищен процес, регистриран през 2005 г., а обилното водонасищане на насипните материали при валежи, засилената ерозия и вероятните слягания на земната основа от обрушавания на подземни изработки на рудник „Мламолово“ предизвикват активизирането му. Твърди се, че при извършения оглед се наблюдава видимо придвижване на земни маси под формата на кални потоци, а теренът на свлачищното тяло е силно нарушен от множество пукнатини на рязване и опън, благоприятстващо неговото водонасищане и активизиране. Посочва се, че от момента на възникване на събитието до момента на огледа не са предприети реални действия за укрепване на свлачището. Заключението на комисията е, че при нови продължителни валежи и при продължаващо въздействие на атмосферните условия активизиралите се свлачищни процеси ще доведат до прекъсване на захранващите водопроводи на гр. Бобов дол, група села и промишлени предприятия. Предлага се спешно изместване на трасето на довеждащите водопроводи извън района на свлачищния участък, разработване на проект и укрепване на компрометирания участък;
4. Заповед № 3-412/03.07.2013 г. на кмета на Община Бобов дол за назначаване на комисия, която да извърши проверка на място, във връзка с постъпила информация за активирано свлачище в м. „Усадите“, с. Мламолово;
5. Констативен протокол № 62/03.07.2013 г., изготвен от назначената на същата дата комисия, видно от който е установено видимо разрастване площта на свлачището, от него са засегнати два стоманени водопровода, довеждащи снабдяването с питейна вода гр. Бобов дол, селата Мламолово, Бабинска река и Бабино, както и подземни и открити рудници, АКС – Бобов дол и Централна обогатителна фабрика. Във връзка с констатираните явления, комисията предлага, освен предприемането на спешни мерки за овладяване на свлачищните процеси, съгласно изготвения проект, преди започване на СМР – да се извърши допълнително инженерно-геоложко проучване и проектиране. От документа става ясно също, че свлачището се е активизирало няколко пъти - през 2006 г., през 2007-2008 г., когато е съборило 2 жилищни сгради и една стопанска постройка и през 2009 г., когато е изготвен проект за укрепването му. Информация за нова активизация е получена в резултат на валежите от 24-30.06.2013 г.;
6. Писмо-искане, изх. № 03-00-29/02.07.2013 г. от кмета на община Бобов дол до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет (МКВПМС) за предоставяне на средства за обект „Укрепване на питеен водопровод в размер на 1 483 179.10 лв.;
7. Становище, рег. № РД-14-11/01.08.2013 г. на областния управител на Област Кюстендил, адресирано до МКВПМС, в което се потвърждава необходимостта от спешно извършване на неотложни възстановителни работи на питеен водопровод в землището на с. Мламолово и се счита за целесъобразно предоставянето и изразходването на средства за обект: „Укрепване на питеен водопровод за Община Бобов дол в землището на с. Мламолово“;
8. Бланка-формуляр „Информация за последици от бедствие“, приложена към уведомително писмо до председателя на МКВПМС, рег. № 03-00-19/08.07.2013 г., подписани от кмета на Община Бобов дол за обект: „Питеен и промишлен водопровод в м. “Усадите“, с. Мламолово, Община Бобов дол. Според Информацията за последици от бедствие, датата на настъпване на увреждането е 07.07.2010 г. От документа става ясно, че са налице периодични аварии на водопроводната мрежа вследствие на активизирало се свлачище;
9. Бланка-формуляр „Информация за бедствие или опасно състояние“, приложена с уведомително писмо до председателя на МКВПМС, рег. № 06-00-95/15.07.2013 г., подписани от кмета на Община Бобов дол за обект: „Питеен и промишлен водопровод в м. “Усадите“, с. Мламолово, Община Бобов дол. Като събитие и в двата документа се определя активизиране на свлачище в следствие на обилни валежи, повредите са установени в началото на юли 2013 г.;
10. Становище, изх. № 229/15.11.2013 г. от управителя на „Геозащита“ ЕООД, изискано от Министерство на регионалното развитие (МРР), относно геодинамично състояние на свлачище в м. „Усадите“, северно от с. Мламолово. Видно от направените изводи и препоръки, свлачището се намира в „активен стадий“, акивността му се проявява след периоди на обилни валежи и снеготопене, засегнати са питеен и промишлен водопроводи и изградените шахти към водопроводната мрежа, има реална опасност от прекъсване на водопроводите, смлачищните маси са достигнали в опасна бизост до жилищни сгради (50 м.). Препоръчва се спешно изпълнение на укрепителни мероприятия за трайното стабилизиране на свлачищния участък;
11. Писмо, изх. № 90-04-837/25.11.2013 г. от зам.-министъра на региналното развитие до областния управител на Област Кюстендил и кмета на Община Бобов дол и копие до председатиля на МКВПМС, в което се изразява становище, че МРР няма възможност да осигури финансиране за реализиране на препоръчаните от „Геозащита“ ЕООД мероприятия. Препоръчва се, случаят да се представи пред МКВПМС, с оглед недопускане на катастрофални последици;
12. Писмо, изх. № 37-00-01/05.03.2014 г. от кмета на Община Бобов дол до председателя на МКВПМС с приложен актуализиран проект за обект: „Укрепване на питеен водопровод за Община Бобов дол в землището на с. Мламолово“, внесен с изх. № 06-00-95/04.07.2013 г.;
13. Становище, рег. № 94.С.227/08.08.2014 г. по описа на Община Бобов дол относно „Съвременното състояние на свлачището по проект: „Укрепване на питеен водопровод в землището на с. Мламолово“, изготвено от доц. д-р Стойнев. От него става ясно, че след проливните дъждове през пролетта на 2013 и пролетта на 2013 и 2014 г. е настъпила нова активизация на свлачищните процеси, с което се увеличава обхвата на авариралия участък и носи опасности при отстраняването им. Изразява се становище за спешно изпълнение на укрепителните мероприятия посочени в изготвения Технически проект;
14. Снимков материал от излъчени на живо по телевизия БиТиВи на 12.08.2014 г. кадри от нанесените поражения в компрометирания свлачищен участък.
15. Документи от документацията за участие в разглежданото договаряне, които не са свързани с избора на процедура.
В поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне е записано, че покана за участие в процедурата се изпраща на “Булплан инвест” ООД, гр. Кюстендил. Това се потвърждава и от приложената покана, адресирана до същото дружество. В т. 1 от нея е посочено, че финансирането на обществената поръчка е осигурено със средства, одобрени съгласно Постановление № 180/03.07.2014 г. на Министерския съвет, а прогнозната стойност е 984 937 лв. без ДДС.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпила вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
От изложената фактическа обстановка е безспорно, че е налице свлачищен процес върху участък в землището на с. Мламолово, Община Бобов дол, регистриран през 2005 г., който периодично се активизира поради големия наклон на склона, критично водонасищане след паднали обилни или продължителни валежи, геоложкия строеж и липса на мероприятия за регулиране на повърхностния отток. От приложените документи е видно, че през изминалите години засегнатият терен се е увеличил и че състоянието на свлачищния участък продължава да се утежнява. Според приложеното становище от м. август 2014 г., след проливните дъждове от лятото на 2014 г. е настъпила нова активизация на свлачищните процеси, в резултат на което са възникнали няколко аварии на двата водопровода, които допълнително са активизирали свлачището, тъй като са оводнили свлачищните маси и са усилили процесите на свличане. Посоченото дава основание за заключение, че са необходими спешни действия по възстановяване и укрепване, тъй като непредприемането на своевременни мерки би могло да лиши от източници на вода населението в района и да доведе до възникване на производствени аварии в случай на прекъсване водоподаването към намиращите се наблизо подземни рудници, т.е. да създаде риск за живота и здравето на хората в района.
Свлачището е регистрирано още през 2005 г. и според мотивите на възложителя, от възникването му до настоящия момент не са предприети реални действия за укрепване. От приложените документи е видно, че от общината са правени няколко постъпки към МКВПМС за отпускане на средства - през 2006 г., актуализирани през 2013 и 2014 г. Визираните средства са одобрени с ПМС № 180/03.07.2014 г., а разглежданата процедура е открита на 12.08.2014 г., от което може да се направи извод, че извършването на укрепителни работи е обвързано с отпускането на средства, извън общинския бюджет.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които да е видно, че възникването на критичната обстановка не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа и настъпването на извънредната ситуация не е по негова вина. В допълнение, доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.