ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пазарджик
Адрес Пазарджик 4400, бул. България 2
Партиден номер в РОП 385
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00385-2014-0014
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмет на обществената поръчка са дейности по “Неотложно аварийно-възстановителни строителни работи за почистване на речни корита и дерета от дървета, наноси и тиня и оформяне на диги от земни маси”. Работите са предвидени за извършване на р.Марица – в границите на регулацията на гр.Пазарджик /1. Участък при вливане на р. Тополница в река Марица /"Колибите"/ и Мост "Атлантик": 2. Участък от Моста "Атлантик" до Моста при Главния път /БИЛЛА// и на Телки дере при с.Гелеменово /от моста в центъра на населеното място/ до вливането на дерето в р.Елшишка / при АМ Тракия/. Речното легло по течението на река Марица в първия участък е обрасло с ракитак, върби и елши, а във втория - в обсега от "БИЛЛА" до Моста на Акумулаторния завод - десният ръкав на р. Марица по течението е обрасъл с върби, храсти и елши. В участъка на Телки дере при с.Гелеменово - /от моста в центъра на населеното място/ до вливането на дерето в р.Елшишка / при АМ Тракия/ се констатира наличие на растителност - блатна и храстовидна.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са постъпили Решение № 2014 от 01.08.2014 г. на кмета на община Пазарджик за откриване на процедуратаи покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че на основание чл. 90,ал.1,т.4 от ЗОП във връзка с възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, породени от настъпване на изключителни обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, които обстоятелства непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, както и последващото възникване на опасност за околната среда, за човешкото здраве,за зони и обекти с обществени функции и за обществения ред, е необходимо провеждането на разглежданата процедура. Счита се, че за да се предприемат неотложни действия за недопускането или намаляването на последиците от настъпване на изключителни обстоятелства, не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Отбелязва се, че на основание Решение №139 от 25.06.2014г. на Общински съвет Пазарджик, взето с Протокол №8, комисия, сформирана със заповед на кмета на община Пазарджик, констатира, че община Пазарджик се нуждае от спешен избор на изпълнител за извършване на неотложни аварийно-възстановително ремонтни строителни дейности за почистване и укрепване речните корита на реки и дерета, почистването им от дървета, наноси и тиня, оформяне на диги от земни маси. Допълва се, че следствие многобройните дъждове през изминалия период, речните корита са обрасли, като речното легло по течението на река Марица в първия участък е обрасло с ракитак, върби и елши, а във втория - в обсега от "БИЛЛА" до Моста на Акумулаторния завод десният ръкав на реката по течението е обрасъл с върби, храсти и елши. Пояснява се също, че в участъка на Телки дере при с.Гелеменово - от моста в центъра на населеното място до вливането на дерето в р. Елшишка /при АМ Тракия/ се констатира наличие на растителност - блатна и храстовидна. В текста на решението се посочва, че чл. 65, ал. 1, т.3 от Закона за защита при бедствиярегламентира задължението на кмета на общината да организира, координира и провежда превантивни мерки за недопускането или намаляването на последиците от бедствия, поради което и във връзка с метеорологичната обстановка в страната извършването на превантивни мерки за повишаване проводимостта на речните корита е от особено значение за предотвратяване на риск от наводнения и обезпечаване сигурността на гражданите, осигуряване здравето и безопасността на хората и предотвратяване на евентуални вреди от всякакъв характер, които биха могли да настъпят при възможното неизпълнение на ремонтните дейности. Твърди се, че коментираното обстоятелство е по своята същност „изключително обстоятелство“ по смисъла на §1,т.8 от ДР на ЗОП и за същото е обявено и частично бедствено положение със Заповед №2019/01.08.2014 г. на кмета на община Пазарджик. Предвид изложеното се счита, че е необходимо незабавно предприемане на действия за възлагане на обществената поръчка чрез провеждане на процедура на договаряне без обявление.
Доказателства по същество в подкрепа на изложените мотиви не са представени, а са приложени образци от документацията за участие в разглежданата процедура.
Видно от поле V.2) на решението и от приложената покана за участие в договарянето, същата е адресирана до ЕТ „Петрополис -Румяна Петрова“ гр. Неделино, община Смолян.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обосновано в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпили изключителни обстоятелства, поради които сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени.По смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, изключителни обстоятелства са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда.
Според изложените мотиви е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия поради настъпване на изключителни обстоятелства, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, както и последващо възникване на опасност за околната среда, за човешкото здраве,за зони и обекти с обществени функции и за обществения ред.Като такиваобстоятелства възложителят определя обилни валежи, в резултат на които се констатира наличие на наноси, тиня и растителност в речните корита и дерета, коитопредвид метеорологичната обстановкав страната към момента на откриване на разглежданата процедура, са предпоставка за наводнения. Това безспорно създава риск за здравето и живота на хората.В тази връзка може да се приеме, че конкретната ситуация отговаря на легалната дефиниция в ЗОП, поради което действията за предотвратяване възникването й следва да се предприемат бързо, в най-кратки срокове. В решението на възложителя се твърди, че за същото обстоятелство е обявено и частично бедствено положение със заповед на кмета на община Пазарджик, но същата не е представена.
В нарушение на чл. 20б от ЗОП възложителят не представя доказателства относно необичаен обем на валежите, период на настъпване и създадената кризисна ситуация в общината. Липсва и информация относно поддържането на коритата на реките и деретата.
Предвид изложеното, изборът на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай може да се приеме за законосъобразен, тъй като става въпрос за аварийно-възстановителни дейности, целящи запазване на човешкото здраве и живот и предотвратяване на допълнителни аварии, представляващи риск за хората и околната среда. Становището се предоставя, под условие, че възложителят разполага с надлежни аргументи и доказателства, че е извършвал необходимата текуща поддръжка на речните корита на реки и дерета, въпреки която не е бил в състояние да въздейства и предотврати настъпването на аварийната ситуация.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.