ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Медицински университет /МУ/ - София - Ректорат
Адрес София 1431, бул. Акад. Иван Евстатиев Гешов 15, ет.1
Партиден номер в РОП 398
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00398-2014-0024
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Извършване на вътрешни ремонтни строително монтажни работи в 160 броя стаи с антре и РСМР на общите части на сградата на студентско общежитие – блок 25 и в 131 броя стаи с антре и РСМР на общите части на сградата на студентско общежитие – блок 40Б на База „СОССБОС“ при Медицински университет – София, Студентски град „Христо Ботев“"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № РК-1327 от 31.07.2014 г. на ректора на Медицински университет - София за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
Изборът на процедура се мотивира с необходимостта от извършване на строително-монтажни дейности в 291 броя стаи с антре и общите части в сградите на две студентски общежития – блокове 25 и 40Б в Студентски град „Христо Ботев“. Отбелязва се, че същата е породена от настъпване на изключителни обстоятелства, които могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установените дейности на възложителя. Пояснява се, че ремонтът на общежитията е иницииран от Студентския съвет. На работна среща от 08.04.2014 г. е направено предложение, общежитията в бл. 25 и бл. 40Б да бъдат освободени в точно определен срок, несъвпадащ с учебната година, а именно в периода 15.07.2014 г. – 15.09.2014 г., с цел прилагане на мерки за енергийна ефективност и извършване на строително-ремонтни работи на помещенията. Отбелязва се, че с писмо вх. № 86А/16.06.2014 г. и приложения към него Протокол от 15.06.2014 г. Студентският съвет отправя искане до Ректора за извършване на крайно належащи ремонти на стаите и общите части на общежитията, за да получат те завършен вид.
В мотивите на решението се пояснява, че разглежданата процедура не включва прилагането на енергоспестяващите мерки, тъй като за тях след проведена открита процедура (00398-2013-0011) има сключен договор за изпълнение с дружество, което ще извърши само съпътстващи ремонтно- възстановителни работи за прилагането им. Подчертава се, че прилагането на енергоспестяващите мерки трябва да се осъществи в същия период 15.07.2014 г. – 15.09.2014 г., но след като са извършени строително-монтажните дейности, предмет на настоящата процедура на договаряне, включващи обработка на повърхностите на помещенията – под, стени, таван, монтаж на димоуплътнени врати на стълбищните клетки и евакуационно осветление. Отбелязва се, че при определения срок, който е единствено възможен за извършване на ремонтните работи (15.07.2014 г. -15.09.2014 г.) възникват изключителни обстоятелства за възложителя, отговарящи на дефинираните в  §1, т. 8 от ДР на ЗОП. Излага се твърдение, че последното се явява пречка, поради която сроковете за прилагане на открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление не могат да бъдат спазени.
В допълнение се отбелязва, че непредприемането на посочените по-горе неотложни действия, би могло да доведе до невъзможност студентските общежития – блок 25 и блок 40Б да бъдат приведени във вид подходящ за настаняване при започване на учебната година, а това от своя страна ще доведе до неизпълнение на нормативно установени дейности на възложителя по настаняване на неговите студенти в общежития, като процента на настанените в тези два блока представлява не малък процент от неговите студенти.
В подкрепа на изложените мотиви не са приложени доказателства.
При направена проверка в РОП се установи, че през 2013 г. възложителят е провел „открита“ процедура с предмет: „Изпълнение на енергоспестяващи мерки по договор с гарантиран резултат и съпътстващи ремонтно- възстановителни работи за сградите на База СОССБОС при Медицински Университет – София: Студентско общежитие – Блок 11, студентско общежитие – Блок 25 и студентско общежитие – Блок 40 Б, с адрес: град София, Студентски град „Христо Ботев“. От образец „Информация за сключен договор“ става ясно, че процедурата е завършила с решение за определяне на изпълнител и сключване на договор № Д-КС-98 от 31.01.2014 г. с дружество „Енемона“ АД, ЕИК 020955078. Срокът за неговото изпълнение е определен на 71 месеца, а стойността му възлиза на  4 928 762.01 лв. без ДДС. Видно от поле ІІ.1.5) на обявлението, предвидено е изпълнението да се реализира на два етапа, първият от които включва анализ на съществуващи доклади за енергийна ефективност, изготвяне на инвестиционни проекти за изпълнение на енергоспестяващите мерки и съпътстващите ремонтно-възстановителни работи в сградите. В същото поле е записано, че съгласно Закона за енергийната ефективност съпътстващи ремонтно-възстановителни работи, които трябва да се изпълнят, целят гарантиране на експлоатационната годност на енергоспестяващите мерки и цялостен завършен облик на обектите за предоставяне на обитателите на сградите подходяща среда за живеене и работа по европейските стандарти, включващи: демонтажни, монтажни и довършителни строителни дейности, демонтаж на съществуващите отоплителни инсталации, които ще се подменят с нови, включително и отоплителни тела; ремонт и подмяна на ел. инстлации, инсталации за водоснабдяване и канализация в баните, ремонт на неремонтирани санитарни помещения към стаите и други.
Видно от поле V.2) на решението и приложената покана за участие в  процедурата на договаряне без обявление се канят следните дружества: „Техно-енерджи“ ООД ЕИК 812233671, „Солар проджект“ ООД ЕИК 200037698, „Беатрис“ ООД ЕИК 101646780.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, в случай на възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпили вследствие на „изключителни обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Допълнително условие е времето, необходимо за преодоляване на последиците да не позволява спазване на сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че за възложителя е възникнала необходимост от извършване на строително-ремонтни дейности в две от сградите на студентските общежития към Медицински университет – София, с цел въвеждането им в добро експлоатационно състояние. Изложено е твърдение, че същите са неотложни и не могат да бъдат изпълнени, в различен от посочения период от време, тъй като помещенията са в изключително лошо състояние, а тяхната реализация трябва да предхожда въвеждането на енергоспестяващите мерки. Поради липса на документи удостоверяващи изложеното, същите остават недоказани.
По отношение на периода на изпълнение, който не следва да съвпада с академичната учебна година може да се приеме, че противното би създало затруднения за студентите и преподавателите, настанявани в общежитията. Доколкото дейността по настаняване на студенти и преподаватели е съпътстваща спрямо основната такава, е необходимо да се обоснове допълнително в какво се изразява невъзможността или затрудненията при осъществяване на нормативно установени дейности на възложителя. От значение е да се посочи кои са тези дейности, от кои нормативни актове произтичат и по какъв начин са формулирани задълженията на възложителя.
Като се има предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства в подкрепа на изложените в мотивите обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.