ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община - Район "Люлин"
Адрес София 1336, бул. Захари Стоянов 15
Партиден номер в РОП 1263
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01263-2014-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Аварийни ремонти на училища, детски заведения и общински сгради на територията на район „Люлин“, във връзка с нанесени щети от паднала градушка, проливен дъжд и силен вятър над гр. София на 08.07.2014 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание изисква:

-   необходимост от предприемане на неотложни действия;

-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);

-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.

 

 Мотиви на възложителя и представени доказателства

В Агенцията по обществени поръчки е получено Решение № 48 от 30.07.2014 г. на кмета на Столична община – район „Люлин“ за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП.

Изборът на процедура се мотивира с възникна необходимостта от предприемане на неотложни действия, в резултат на настъпило изключително обстоятелство. Като такова се посочва паднала на 08.07.2014 г. градушка и пороен дъжд, съпроводени със силен вятър на територията над град София. Твърди се, че ледените валежи са били в значително по-големи количества над територията на район „Люлин“. Отбелязва се, че с цел установяване на щети, кмета на район „Люлин“ е назначил комисия, която да извърши огледи в сградите на училищата, детските заведения и общинските сгради на територията на район „Люлин“. Посочва се, че неотстраняването на установените щети би породило затруднения, дори невъзможност за започване на учебната година и нормално провеждане на занятия. Пояснява се, че към момента учениците и децата са във ваканция и е необходимо бързо отстраняване на последиците и преодоляване на опасностите, породени от природното бедствие, така че да се осигурим нормално започване и протичане на учебната година. Сочи се, че последиците от посочените обстоятелства не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.

В подкрепа на изложените мотиви не са приложени документи, които да удостоверят изложената от възложителя информация.

В поле V.2) на решението  се посочва, че на основание чл. 93, т. 2 от ЗОП възложителят няма да одобрява и да изпраща покана за участие в процедурата.


Изводи

От изложената фактическа обстановка става ясно, че за възложителя е възникнала необходимост от осъществяване на ремонтно-възстановителни  дейности на училища, детски заведения и общински сгради на територията на община „Люлин“, които са следствие на паднала на 08.07.2014 г. градушка, поройни дъждове и съпътстващия ги силен вятър. Доколкото градушката е природно явление, независещо от волята на човек  може да се приеме, че същото се явява непредвидимо за възложителя събитие, особено когато е в обеми и размери надвишаващи обичайните. В разглеждания случай са изложени именно такива твърдения по отношение на район „Люлин“, но доказателства в тази посока не са приложени (документи от метеорологични служби и др.). От друга страна, цитираното явление е широко отразено в медиите. Изложена е информация за разразил се ураганен вятър и градушка, с размер на градовите зърна колкото яйце, в гр. София. Посочва се, че в западната част на София, кварталите „Люлин“, „Модерно предградие“ и „Филиповци“ има наводнения. Събитието е определено от медиите, като бедствие, нанесло сериозни щети. Изложеното и обстоятелството, че събитието е публично известен факт дават основание да се изрази мнение, че за възложителя е налице „изключително обстоятелство“ по смисъла на §1, т. 8 от ДР на ЗОП.
В мотивите на решението е отбелязано, че възлаганите, чрез разглежданата процедура дейности са неотложни и не могат да бъдат изпълнени, в период различен от ученическата ваканция, защо противното ще доведе до затруднения при откриване на учебната година и нормалното протичане на учебния процес. С оглед на факта, че не са представени доказателства за размера, характера и естеството на нанесените поражения върху сградният фонд, стопанисван от възложителя, не може да се изрази категорично становище, че условието за неотложност е изпълнено.
Ако се приеме, че щетите са от такова естество, че налагат спешно и неотложно отстраняване, то за възложителят ще бъде невъзможно да спази законоустановените срокове за провеждане на открита, ограничена процедура и процедура на договаряне без обявление.
Въз основа на изложеното, становище за законосъобразност по отношение на избрания вид процедура може да се изрази при условие, че възложителят може да докаже, спешността на ситуацията. Допълнително условие е чрез настоящата процедура да се цели единствено отстраняване на щети, нанесени от градушката.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.