ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Никопол
Адрес Никопол 5940, ул. Александър Стамболийски 5
Партиден номер в РОП 402
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00402-2014-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Избор на изпълнител на строително-монтажни работи по две обособени позиции: 1. Изграждане на подпорна стена и отводняване на ул. "Веслец" № 3, ул. "Рибарица" № 2 и 4 в гр. Никопол; 2. Възстановяване на част от ул. "Юрий Гагарин" и укрепване на дере в с. Драгаш войвода, одобрени за финансиране съгласно Постановление на Министерски съвет № 180 от 03.07.2014г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 год. за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 264 от 23.07.2014 г.на кмета на община Никопол съгласно Заповед 248/14.07.2014 г.за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се отбелязва, че са възникнали изключителни обстоятелства – извънредни метеорологични условия, довели до валежи над нормата на територията на община Никопол. Твърди се, че са налице щети, причинени от поройните валежи, които следва да се възстановят. Допълва се, че във връзка с горното трябва да се предприемат неотложни действия. Изтъква се, че последиците от настъпилите изключителни обстоятелства не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Обръща се внимание, че съществува реална опасност от наводнения и свличания на земни маси, което би застрашило живота на жителите на територията на общината.
В мотивите се посочва, че са подадени оплаквания на жителите, засегнати от валежите. Във връзка с горното се твърди, че е назначена общинска комисия, която да установи каква е създалата се ситуация в района.
По-нататък се твърди, че комисията е извършила оглед и е отразила констатираното в протокол. Изтъква се, че комисията е установила, че вследствие на падналия интензивен дъжд- 80.2 л/м2 на 16.07.2014г. на територията на община Никопол, са причинени следните щети :
1. Затлачени с кални наноси кръстовището на ул. “Васил Левски ” до ДНА, на отклонението за ул. “Дойран”, пред Детската ясла, ул. “Христо Смирненски” – под “Белмекен”, на ул. “Елия” при отклонението за ул. “Ген Криденер”;
2. Затлачени отводнителни решетки по ул. “Христо Ботев”, пред гаражите наoбщинска администрация, по ул. “Христо Смирненски” и ул. “Дойран”;
3. В следствие на поройните води свлечен скат над началото на ул. “Веслец” и изнесена улична трошенокаменна настилка, по ул. “Веслец” № 3 и подпорна стена , ул. “Вежен” № 2 и № 4 - подпорна стена, ул. “Белмекен” образувани ровини и дупки с диаметър над 1 м. по протежение около 200 м;
4. Разкъртена и отнесена настилка по ул. “Странджа” - изнесена на 60% улична настилка, образувани ровини и дупки с диаметър над 1м;
5. Разкъртена и надигната бетонова настилка по ул. “Дойран”, над църквата;
6. На ул. “Рибарица” № 2 подпорна стена и №4 изнесена улична настилка, образувани ровини и дупки с диаметър над 1 м, срутващ се скат пред къщата на Рушан Исмаилов, пропадане на южна стена на ж. с., обитавана от 4 човека;
7. На ул. “Странджа” № 18 - срутващ се скат зад къщата и навлизане на вода в помещенията на приземния етаж на къща на Хайредин Яшаров;
8. Продължава развитието на ерозионната деформация на откос с височина около 8.5 m и западна експозиция, разположен по границата над два съседни имота с административни адреси на ул. “Дойран” № 19 и № 21;
9. Наводнен и затлачен от свлекли се земни маси от ул. “Вардар” имот на Айше Дадикова на ул. “Елия” № 77 – Никопол;
10. Затлачен отводнителен канал на ул. “Мелник” – Никопол и подмита задна стена на фурната на РПК “Наркооп” – Никопол;
11. В с. Драгаш войвода : Нарушени участъци от пътна настилка и затлачвания по ул. “Юрий Гагарин”, 2 водостока, подкопани устои на мост, свързващ ул. “П. Велчев” и ул. “Спас Митов”, продължава пропадането в дерето на части от дворни места, собственост на Илия Георгиев Илиев, унищожени насаждения и на Митко Арсов;
12. В км. Черковица : продължило е изнасянето на останалото от асфалтовата и трошенокаменна настилка – с площ 2160 м2 на ул. “Никола Й. Вапцаров” и затлачване на водоотточният канал под моста на РП – Никопол – Гулянци –Плевен;.
13. На път ІІ-34 на изхода от Никопол към Свищов – изровена и надигната асфалтова настилка,съществува опасност от ПТП;
14. На път ІІ -52 в участъка, преминаващ през с. Лозица по ул.Б. Ганев”, поради големият водосбор по наклона на пътя и ниският бордюр, водата нахлува в имотите съответно на № 38, № 40,№ 42, № 14.
В мотивите се допълва, че протоколът на комисията, заедно с други доказателста (снимки на засегнатите местности) и предложения за спешни мерки за бързо отстраняване на последиците и предотвратяване на опасностите, е приложен към решението за откриване на процедурата.В АОП не са представени горепосочените доказателства.
Отбелязва се, че възникналите обстоятелства са от извънреден характер, тъй като представляват “непреодолима сила” по смисъла на § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗОП и са възникнали преди датата на решението за откриване. Прави се уточнение, че не съществува обективна възможност за провеждане на друг вид процедура за избор на изпълнител, освен процедура на договаряне без обявление, поради невъзможност за спазване на сроковете.
В поле V.2) на решението за откриване се посочва, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление по реда на ЗОП, е дружеството “Стройкомерс Плевен” ЕООД. Отбелязва се, че между дружеството и възложителя е сключен договор със сходен предмет, което дава възможност за предприемане на по-спешни мерки за отстраняване на щетите и създаване на условия за превенция на бъдещи такива. Уточнява се, че горното е мотив поканата да се адресира до посоченито лице. Покана за участие в процедурата не е приложена.
В поле VӀӀӀ) на решението се допълва, че предметът на разглежданата поръчка включва изпълнение на следните проекти:
-  Проект 1. “Изграждане на подпорна стена и отводняване на ул. “Веслец” № 3, ул. “Рибарица” № 2 и № 4 в гр. Никопол”;
-  Проект 2. “Възстановяване на част от ул. “Юрий Гагарин” и укрепване на дере в с. Драгаш войвода”.
Упоменава се, че посочените проекти, са одобрени за финансиране съгласно Постановление на Министерски съвет № 180 от 03.07.2014г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
При преглед на Приложение № 1 Постановление на Министерски съвет № 180 от 03.07.2014 г. (обн. ДВ, бр. 57, 2014 г.) се вижда, че на община Никопол са отпуснати 255 217 лв. по Проект 1: “Изграждане на подпорна стена и отводняване на ул. “Веслец” № 3, ул. “Рибарица” № 2 и № 4 в гр. Никопол” и 399 306 лв. по Проект 2: “Възстановяване на част от ул. “Юрий Гагарин” и укрепване на дере в с. Драгаш войвода”.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, когато са необходими неотложни действия, породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Като изключтиелни се определят обстоятелствата, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа, както и други, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, или могат съществено да затруднят или да нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Наред с горното, според легалната дефиниция, изключително обстоятелство е и последващото възникване на опасност за националната сигурност, за отбраната на страната, за околната среда, за човешкото здраве, за защитени територии, зони и обекти и за обществения ред.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че на 16.07.2014 г. вследствие на извънредни метеорологични условия, довели до валежи над нормата на територията на община Никопол, са нанесени  значителни щети, установении отразени в протокол от общинска комисия. Става ясно, че комисията констатира, че на улици на територията на общината са налице затлачени отводнителни решетки, изнесена улична трошенокаменна настилка, образувани ровини и дупки,разкъртена и отнесена настилка,  срутващи се и свлечени скатове и др.  Протоколът, изготвен във връзка с огледа на общинската комисия не е представен в АОП.
Извънредни метеорологични условия, довели до валежи над нормата ( 80.2 л/м2) на територията на община Никопол,могат да се приемат като относими към дефиницията, регламентирана в § 1, т. 8 от ДР на ЗОП за “изключиелни обстоятелства”. Видно от решението за откриване на процедурата и след извършена справка се установи, че с Постановление на Министерски съвет № 180 от 03.07.2014 г. за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел II, т. 4.1.1. от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, са отпуснати средства за изпълнението на проектите, включени в предмета на разглежданата поръчка.Като причини за възникване на щетите, възложителят сочи природни явления от 16.07.2014 г. Оказва се, че средстватаза отстраняване на щетите са отпуснати преди възникването на посочените изключителни обстоятелства, с които възложителят обосновава необходимостта от откриване на процедура на договаряне на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Друго задължително условие за прилагане на избраното правно основание, е за преодоляване на последиците на възникналото събитие, да не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. В случая  може да се предположи, че състоянието на съответните обекти, включени в предмета на поръчката, са били в критично състояние преди 16.07.2014 г., тъй като Министерски съвет е отпуснал необходимите финансови средства на 03.07.2014 г. Остава неизяснено, защо след като е осигурено финансиране не са предприети съответните действия по организиране на процедура за възлагане на обществена поръчка за извършване на неотложните строително-монтажни работи.
Във връзка с гореизложеното изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства в подкрепа на изложените в мотивите обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.