ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Костенец
Адрес Костенец 2030, ул. Иван Вазов 2
Партиден номер в РОП 484
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00484-2014-0013
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предметът на поръчката е„Аварийно укрепване на ул. „Радост“, гр. Момин проход и възстановяване на пътните настилки от разклона за с. Горна Василица (о.т. 254) до края на регулацията (о.т. 275а)“ и включва изпълнение на работи за възстановяване на пътното легло и изграждане на подпорна стена и водоотвеждащи съоръжения.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № РД-04-389 от 24.07.2014 г. на кмета на община Костенец за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, покана за участие и доказателства, свързани с нейния избор.
Изборът на процедура се мотивира с възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, настъпили вследствие на изключителни обстоятелства, последиците от които не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление.
В мотивите на решението се посочва, че ул. „Радост“ в гр. Момин проход се нуждае от аварийно възстановяване и укрепване на пътната и настилка. Пояснява се, че същата се използва като обходен път на града и е единствена връзка между гр. Белово и гр. Ихтиман за преминаване на товарни автомобили с габаритна височина над 3,80 м. Отбелязва се, че тя е разположена в съседство на 1-ва главна железопътната линия (Калотина-запад - София - Пловдив - Свиленград - държавните граници с Турция и Гърция), поради което е налице опасност от пропадане на пътя и затварянето на жп линията за движение на влакове. Твърди се, че при извършен оглед на място на 12.05.2014 г. техническо лице от Община Костенец е установило преовлажняване, дестабилизация и загуба на устойчивост на земни и скални маси и свличане на земни пластове, в резултат на проливните дъждове от началото на м. май 214 г. Отбелязва се, че свлачището е нововъзникнало и поради активизираните процеси се налага бързо отстраняване на последиците от него и премахване опасността за преминаващите автомобили и влакови композиции. Посочва се, че по тези причини възложителят е съставил Информация за бедствие или опасно състояние, в която е описано техническото състояние на посочения пътен участък. Пояснява се, че за необходимите работи е изготвен инвестиционен проект, и е извършена оценка за съответствието със съществените изисквания към строежите, съгласно чл. 142 от ЗУТ. Отбелязва се, че за ликвидиране на последиците от възникналата бедствената ситуация е подадено искане до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (изх. № 03-00-12/13.05.2014 г.). С ПМС № 180 от 03.07.2014 г. са предоставени средства за изпълнение на аварийно укрепване на ул. „Радост“, гр. Момин проход и възстановяване на пътните настилки от разклона за с. Горна Василица (о.т. 254) до края на регулацията (о.т. 275а). Пояснява се, че в допълнително писмо на генералния директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (вх. № 91-Ж-1/18.07.2014 г.) се посочва, че при извършен оглед на място на участък от железния път от км 71-800 до км 72-300 в гр. Момин проход от технически експерти на компанията се е установило обезпокояващо движение (свличане) на земни маси. Посочва се, че причина за това е завишеното количество валежи през периода м. юни и м. юли 2014 г. в ската, който разделя железния път от автомобилния път в посочения участък. Отбелязва се, че по мнението на експертите, свличащите се земни маси могат да закрият строителния габарит на 1-ва главна железопътна линия в междугарието Ихтиман – Костенец, което създава предпоставки за възникване на тежка аварийна ситуация и трайно прекъсване на влаковото движение.
В допълнение се посочва, че група жители на гр. Момин проход, чиито имоти са разположени в съседство на ул. „Радост“, са депозирали заявление до Кмета на Община Костенец (вх. № 94-00-49/26.06.2014г.), в което се твърди, че животът и здравето им са застрашени, поради състоянието на визирания пътен участък. Отбелязва се, че в същия документ е изразено становище за съществуваща опасност от тежки пътно-транспортни произшествия, тъй като липсват защитни съоръжения и  настилка с подходящи експлоатационни характеристики. Твърди се още, че преминаването на тежки товарни автомобили при това състояние на пътя води до: високи нива на замърсяване с прах и евентуално до увреждане здравето на населението, живеещо в непосредствена близост, а вибрациите причинени от трафика – до влошаване състоянието на конструкцията на съседните жилищни сгради.
В заключение се обобщава, че лошото състоянието на посочената инфраструктура, резултат от обилните валежи, и продължаващите свлачищни процеси представляват опасност за преминаващите хора и автомобили, както и затрудняват обитаването на построените в съседство жилищни сгради. Твърди се, че за преодоляване на възникналата ситуация не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
В подкрепа на изложените твърдения са приложени следните документи:
-     Писмо вх. № 69-01-3/01.02.2013 г. от изпълнителния директор на „Костенец – ХХИ“ АД, с което се сигнализира кмета на община Костенец, че в района на гр. Момин проход, път с дължина 400 м. не е завършен (липсва насип и не е положен асфалт). Пояснява се, че са се образували коловози, които затрудняват движението на МПС по него през цялата година, поради което е отправена молба същият да бъде завършен.
-     Искане вх. № 102-07-1124/14.05.2014 г., адресирано до председателя на Междуведомствената комисия за подпомагане и възстановяване към Министерския съвет за отпускане на средства за аварийно укрепване на ул. „Радост“ в регулационните граници на гр. Момин проход. Като мотив се посочва съществуващата опасност от пропадане на пътя и затваряне на движението на железопътна линия София – Пловдив, в района на гр. Момин проход. Към документа е приложен и снимков материал, който удостоверява изложените в искането мотиви.
-     Заявление вх. № 94-00-49/26.06.2014 г. от група граждани, живущи в гр. Момин проход, ул. „Радост“. С документа се заявява, че част от трасето на околовръстния път на гр. Костенец, в участъка на улица „Радост“ (450 м от нея) е в незавършен вид. Пояснява се, че липсват основни защитни съоръжения, като асфалт и маркировка, а през него преминават тежки камиони, превозващи различни товари, които предизвикват сериозни вибрации и отделяне на голямо количество прах. Вибрациите се посочват, като заплаха за целостта на сградите построени в близост, а запрашаването, като потенциална заплаха за здравето на хората.
-     Постановление № 180 на Министерския съвет от 03.07.2014 г., с което са одобрени допълнителни разходи от резерва по чл. 1, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия. В Приложение № 1 към цитирания документ, под точка 20.7, са предвидени средства на стойност 484 543 лв. за аварийно укрепване на ул. „Радост“, гр. Момин проход и възстановяване на пътните настилки от разклона на с. Горна Василица до края на регулацията.
-     Писмо вх. № ЖИ-21523/17.07.2014 г. от генералния директор на ДП „Национална компания Железопътна инфраструктура“, с което се уведомява кмета на община Костенец, че е констатирано обезпокояващо движение на земни маси от ската, разделящ автомобилния от железопътния път в отсечка от км 71-800 да км 72-300 в гр. Момин проход. Пояснено е, че свличащите се земни маси могат да закрият строителния габарит на Път № 1 в междугарие Ихтиман - Костенец. Отправено е искане за спешно предприемане на действия по укрепване на визирания пътен участък.
Видно от поле V.2) на решението, за участие в процедурата на договаряне без обявление се кани дружество „Билдинг строй комерс“ ЕООД, ЕИК 202619380.
 
Изводи
Видно от изложените в решението мотиви и представените доказателства в случая се касае за опасно състояние на пътен участък, предпоставка за пътно-транспортни произшествия, и свлачищни процеси, създаващи опасност от пропадане на пътя и затваряне на ЖП линията. Посоченото предполага предприемането на действия по възстановяване и укрепване, с цел предотвратяване на риска за преминаващите автомобили и влакови композиции и за живота и здравето на хората в района.
Според изложените от възложителя доводи, описаната ситуация е резултат от преовлажняване, дестабилизация и загуба на устойчивост на земни и скални маси и свличане на земни пластове - процеси, възникнали след проливни валежи от началото на месец май 2014 г. По принцип, проливните валежи не зависят от волята на възложителя и се приемат като обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, ако последиците от тях застрашават човешкото здраве и живот, създават риск за околната среда или са пречка за нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. В случая не е приложен документ, от който да е видно, че през м. май 2014 в района на гр. Момин проход са регистрирани интензивни валежи. Представено е писмо от НКЖИ, което удостоверява, че е констатирано обезпокояващо движение на земни маси от ската, разделящ автомобилен от железопътен път в отсечката от км 71-800 до км 72-300 и че свличащите се земни маси могат да закрият строителен габарит на Път № 1 в този участък, като това се свързва със завишеното количество валежи през месеците юни и юли 2014 г. Заедно с посоченото, по преписката са представени документи, от които става ясно, че участък от ул. „Радост“ (400-450 л.м.) не е довършен и че липсват защитни съоръжения и настилка с подходящи експлоатационни характеристики. Те доказват, че молба за довършване на пътя и полагане на насип и асфалт на този участък е отправена до кмета на общината още през февруари 2013 г. В тази връзка остава неясно какво е било експлоатационното състояние на пътя, преди посочените валежи и дали с разглежданата поръчка се възлагат само дейности по аварийно укрепване, свързани с последици от дъждовете, или договорът обхваща и довършване на неасфалтиран участък от пътя. По същата причина не може да се прецени дали   са приложими открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. Според приложените доказателства, средства за аварийно укрепване на ул. „Радост“ и възстановяване на пътните настилки са отпуснати от МВКВ към МС на 3.07.2014 г. Това обаче не може да се приеме като аргумент за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Следва да се отбележи, че избраното правно основание е приложимо при аварийно укрепване, произтичащо изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП, а не при рутинно възстановяване, което следва да се реализира при спазване на общия ред за възлагане.
Предвид изложеното прилагането на избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с допълнителни доказателства, че с разглежданото договаряне се възлагат само дейности, свързани с преодоляване на последици, възникнали в резултат на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.