ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Несебър
Адрес Несебър 8230, ул. Еделвайс 10
Партиден номер в РОП 126
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00126-2014-0028
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнителни строително-монтажни работи при преизграждане, преустройство, реконструкция и промяна на предназначението на „Сграда на ОбНС” в „Обществена сграда с представителни функции” в УПИ IV-319, кв. 52 по плана на гр. Несебър – стара част”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 59 от 22.07.2014 г. на зам.-кмета на Община Несебър, упълномощен от възложителя със Заповед 197/26.03.2012 г., за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
В решението възложителят е посочил мотиви, свързани с избора на процедура, в подкрепа на които е представил заверени копия от следните документи:
1. Заповеди от Заповедната книга на обекта: № 1/06.11.2013 г. относно направа на изкопни работи, № 4/26.11.2013 г. относно укрепване на съседни сгради по посочен детайл, № 8/17.01.2014 г. относно фасадно решение, № 9/31.01.2014 г. относно отделяне на евакуационно стълбище, № 11/05.02.2014 г. относно вътрешно подово решение и № 12/07.04.2014 г. относно вътрешно стенно и таванно решение партер. В цитираните заповеди са вписани предписанията на проектантите за видовете, количествата и обхвата на дейностите, които трябва да се изпълнят.
2. Обяснителна записка по част „Конструкции“, видно от която с цел недопускане разрушаването на находките, открити при археологическите проучвания, следва да се извършат конкретни дейности, описани и в мотивите на възложителя.
3. Удостоверение за пълна проектантска правоспособност, рег. № 03734, за проектанта по част „Строителни конструкции“, което важи за 2013 г.
4. Застраховка “Професионално обучение в проектирането и строителството“ за проектанта по част „Строителни конскрукции“.
5. Проект и Обяснителна записка по част „Пожарна безопасност”, изготвен от “Електра Инженеринг“ ООД.
В поле V.3) на решението за откриване е записано, че  настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с Решение № 6 от 11.01.2013 г. на възложителя, под уникален номер 00126-2013-0002 в Регистъра на обществените поръчки /РОП/. След направена провека в РОП се установи, че под същия уникален номер се съдържа информация за проведена от възложителя „открита“ по вид процедура по ЗОП, с предмет: „Изграждане на сгради на територията на Община Несебър по обособени позиции”, като обособена позиция 2 е с предмет: „Преизграждане, преустройство, реконструкция и промяна на предназначението на „Сграда на ОбНС” в „Обществена сграда с представителни функции” в УПИ IV-319, кв. 52 по плана на гр. Несебър – стара част”. Според вписаната в РОП информация, процедурата е приключила с избор на изпълнител - ДЗЗД „ОНИКС – АBС”, с което дружество на 18.03.2013 г. е сключен договор на стойност 812 222.16 лв. без ДДС. Според поле ІV.2.1) на обявлението, срокът за изпълнение е един от показателите за оценка на офертите.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, за участие в договарянето е поканено ДЗЗД „ОНИКС – АBС”, гр. Ямбол – изпълнител по предходния договор.
В поле V.3) на решението за откриване на настоящата процедура е посочено, че прогнозната стойност на допълнително възникналите строително-монтажни работи на обекта е 320 000.00 лв. с ДДС.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка, представените доказателства и извършената проверка в РОП се установи, че в резултат на проведена „открита“ процедура по ЗОП, на 18.03.2013 г. между страните е сключен договор за строителство по обособена позиция № 2, който съответства на предмета на настоящата процедура. Копие от договора не е приложено, а според поле IV.2.1) на обявлението за откриване на процедурата за неговото възлагане, срокът за изпълнение е един от показателите за оценка на офертите. Липсват информация и доказателства, че има спиране на строителството, установено със съответния акт – обр. 10 и др. С оглед на посоченото, в случая не може да се направи извод, дали към момента на откриване на разглежданото договаряне договорът е действащ. 
Относно причините, довели до необходимостта от допълнително СМР, считаме, че опазването на откритите археологически находки, изисква да се извършат допълнителни строителни дейности, така че да се реализира преустройството на сградата съобразно нововъзникналите условия. Предоставената информация не изяснява въпроса, защо дейности като: изпълнение на архитектурни декоративни елементи, орнаменти конзоли и др. от EPS с облицовка, обшивка с летви по стени и таван в ритуалната зала и обшивка с ламели от MDF (вписани в Заповеди № 8/17.01.2014 г. и № 12/07.04.2014 г. от Заповедната книга на обекта) се възлагат като допълнителни дейности в резултат на „непредвидени обстоятелства“. По отношение на дейностите, свързани с пожароизвестителната система, за да се приеме, че установено несъответствие между реалните и предвидените в проекта мощности отговаря на определението за „непредвидени обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, възложителят следва да може да обоснове обективната невъзможност, че на етап проектиране на част „Електро”, не е разполагал с надеждна информация относно капацитета на мощностите.    
Видно от информацията в РОП, стойността на предходния договор е 812 222.16 лв. без ДДС. В поле V.3) на решението за откриване на настоящата процедура е посочена прогнозна стойност на допълнителното строителство 320 000.00 лв. с ДДС. Предвид което може да се приеме, че общата стойност на допълнителното строителство не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка, с което е изпълнено условието на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „б“ ЗОП.
Предвид обстоятелството, че въвеждането на обекта в експлоатация се осъществява чрез издаването на актове и разрешителни, адресирани до изпълнителя на строителния обект, както и факта, че новите дейности се състоят от допълване с нови обеми и работи по сградата - предмет на основния договор, приемаме, че е невъзможно допълнителното строителство да се раздели технически от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя, с оглед завършването на обекта качествено и в цялост, предаването му на възложителя за експлоатация по надлежния ред и поемането на отговорност за гаранционното му обслужване от един изпълнител.
С оглед на коментираните по-горе неизяснени аспекти, считаме, че изборът на процедура на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с допълнителни аргументи и доказателства за тяхното удостоверяване.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.