ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Варна
Адрес Варна 9000, бул. Осми приморски полк 43
Партиден номер в РОП 81
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00081-2014-0045
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Извършване на неотложни инженерногеоложки, хидрогеоложки и хидроложки проучвания на територията на кв. Аспарухово, засегната от свлачищно-ерозионни процеси, предизвикани от интензивните валежи и изготвяне на технически проекти за укрепване и проекти за корекция на Източния и Западния охранителни канали в кв. Аспарухово, гр. Варна
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 2346 от 15.07.2014 г. на кмета на община Варна, чрез инж. Стоилков – управител на ОП „Инвестиционна политика”, съгласно Заповед № 2567/19.07.2013 г., за откриване на процедура на договаряне без обявление и доказателства.
В мотивите на възложителя се посочва, чесъс Заповед № 2068/20.06.2014г. на кмета на община Варна на основание чл. 65, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Закона за защита при бедствия е обявено бедствено положение на територията на район Аспарухово, град Варна. Твърди се, че за овладяване на проявилото се бедствие е въведен в изпълнение План за защита при бедствия - Част I „Защита при наводнения за територията на община Варна“. Уточнява се, че въведеното бедствено положение е във връзка с обилен валеж, предизвикал приливна вълна и причинил разрушения на домове, обществени сгради и инфраструктура на територията на район Аспарухово. Допълва се, че падналите проливни дъждове на 19.06.2014 г. с всички произтичащи от това последствия за околната среда са провокирали активизиране и разширяване на свлачища и други опасни геодинамични процеси.
В мотивите се твърди, че природното бедствие от 19.06.2014г. е изключително обстоятелство по смисъла на §1, т. 8 от Допълнителните разпоредби на ЗОП и като такова създава реална опасност за живота и здравето на хората в засегнатия район, както и на околната среда. Посочва се, че вследствие на наводнението комисия е извършила оглед /обследване/ на зоната с активизирали се отново свлачищни процеси в район Аспарухово и е съставен протокол с предписания за предприемане на неотложни действия поради създалата се потенциална опасност за сгради и съоръжения, създавайки риск за живота и здравето на техните обитатели. Подчертава се, че във връзка с констатациите на комисията и с цел овладяването на възникналата критична ситуация в район Аспарухово, ликвидирането на последствията от нея и предотвратяването на нови наводнения е необходимо неотложно извършване на инженергеоложки проучвания на засегнатите от свлачищно-ерозионни процеси участъци от кв. Аспарухово; проектиране на укрепителни съоръжения за трайно стабилизиране на засегнатите участъци, включително прилежащите им сгради, съоръжения и инфраструктура; изготвяне на проект за корекции на Източен и Западен охранителен канал и геодезическо заснемане на засегнатите от свлачищно-ерозионни процеси части от кв. Аспарухово и трасетата на корекциите на Източен и Западен охранителен канал.
В края на мотивите се посочва, че неотложността на посочените дейности е продиктувана от спешната необходимост от проучване и укрепване на засегнатите участъци с цел възстановяване и предотвратяване на последващи бедствия, с оглед високия интезитет и количество на валежите през настоящия сезон, които могат да предизвикат нови наводнения. Уточнява се, че предвид изложените факти и необходимостта от предприемане на неотложни действия по отстраняване на последиците от въведеното на територията на район Аспарухово бедствено положение и поради невъзможността да се спазят сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, се прилага чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на изложените факти и обстоятелства са представени следните доказателства:
- Заповед № 2068/20.06.2014 г. за обявяване на бедствено положение на териториятана район „Аспарухово”, гр. Варна. От документа става ясно, че са паднали обилни валежи, които са формирали вълнаи са причинили разрушения на домове, обществени сгради и инфраструктура, нанесени са значителни материални щети и има загинали хора;
- Констативен протокол от извършен оглед на зоната с активизирали се отново свлачищнипроцедси в район „Аспарухово”, гр. Варна. Огледът е извършен от 13-членна комисия, назначена със Заповед № 2108/23.06.2014 г. на кмета на община Варна (същата не е приложена). Споредпротокола обектът представлява терен с трева, храстовидна и дървесна растителност, прорязан от две дълбоки дерета с прилежащи полегати до стръмни склонове. Деретата са неправомерно застроени и не са коригирани. От документа става ясно, че предмет на огледа са били западната, централната и източната зона на кв. Аспарухово, засегнати от интензивните валежи. Посочено е, че в този район свлачищните и ерозионните процеси са активни и представляват потенциална опасност за сградите и съоръженията в техния обхват. Като предполагаеми причини са посочени падналите интензивни валежи, особено на 19.06.2014 г. (достигащ 140л/м2), наличие на голям водосбор (4км2), насочващ голямо количество вода (по данни на НИМХ, филиал Варна – приблизително 200 000 м3 в рамките на 2 часа), дрениране на голямо количество (5л/сек) подземни води, ограничаване проводимостта на дерето от застрояване и строителни и битови отпадъци, заустване на битово-фекални води директно в деретата, амортизирана ВиК система, недобре проектирана и изпълнена вертикална планировка.От т. 5 от документа става ясно, че през 1980 г. са извършени хидрогеоложки проучвания на терена и проектиране на система от инженерни съоръжения за отводняването му, но поради липса на средства проектът не е реализиран. В частта КСС той е актуализиран през 2004 г. и е предложен за финансиране на съответното министерство. В т. 6 от протокола са записани и препоръките на комисията, според която констатираните свлачищни и ерозионни процеси създават потенциална опасност за сградите и съоръженията в обхвата им и създават риск за живота и здравето на техните обитатели. Комисията счита, че следва да се извършат инженерногеоложки и хидрогеоложки изследвания на свлачищните участъци;
- Снимков материал, от който е видно, че свлачищните процеси са непосредствено до къщите на хората.
В поле V.2.) на решенитео е записано, че на основание чл. 93, т. 2 от ЗОП възложителлят няма да изпраща покана и ще сключи договор с „Геотехника АВС” ООД.
 
Изводи
Видно от изложеното в мотивите и от представените доказателства, в конкретния случай са установени активизирани свлачищни процеси, които създават потенциална опасност за сградите и съоръженията в кв. Аспарухово. Предизвикани са от продължителни, интензивни и проливни дъждове, във връзка с които със заповед на кмета на община Варна на 20.06.2014 г. е обявено бедствено положение на територията на район Аксаково. Посоченото е основание да се приеме, че е настъпило изключително обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП.
Предвид обстоятелството, че свлачището е природно явление, което нарушава устойчивостта на големи земни маси и създава предпоставки за тяхното придвижване, то може да се приеме, че действията за предотвратяване на възникването на последиците от него изискват бързина и спешност. В тази връзка може да се приеме,че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП. Доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да може да обоснове отправянето на покана само до едно лице.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които да е видно, че критичната обстановка не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа, и въпреки това налице е събитие, което попада в приложимостта на чл. 90, ал.1, т. 4 ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура е законосъобразен

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.