ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Областна дирекция /ОД/ на Министерство на вътрешните работи /МВР/ - Варна - /Правоприемник на Областна дирекция - Полиция - Варна/
Адрес Варна 9000, ул. Цар Калоян 2
Партиден номер в РОП 2286
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02286-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на питейна вода и отвеждане на отпадъчни води за сградите, ползвани от Пето РУП при ОДМВР - Варна на територията на КК"Зл.пясъци"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенция по обществени поръчки е изпратено Решение № 29257 от 02.07.2014 г. на директора на областната дирекция на МВР - гр. Варна за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В мотивите на решението възложителят посочва, че съгласно чл. 193 от Закона за водите (ЗВ) (обн. в ДВ, бр.67/27.07.1999 г. посл. изм. ДВ, бр.66/26.07.2013 г.), обществените отношения, свързани с предоставянето на услуги за водоснабдяване и канализация, се уреждат със Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги (ЗРВКУ) (обн. в ДВ, бр18/25.02.2005 г., посл. изм. ДВ, бр.66/26.07.2013 г.) и при спазване изискванията на ЗВ. Възложителят се позовава на разпоредбата на чл.198о, ал.1 от ЗВ, съгласно която дейностите по стопанисването, поддържането и експлоатацията на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите срещу заплащане, се извършва от ВиК оператори по реда на ЗВ и ЗРВКУ, като в ал. 2 се посочва, че в границите на една обособена територия, само един ВиК оператор може да осъществява тези дейности. Възложителят допълва, че съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от ЗРВКУ, регулирането на ВиК услугите се осъществява от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). В решението се твърди, че съгласно публикувания на интернет - страницата на ДКЕВР списък на ВиК операторите с утвърдени към 01.06.2014 г. цени за предоставяне на ВиК услуги дружеството „Водоснабдяване канализация – Зл. Пясъци“ ООД е единствен оператор на територията на КК „Златни пясъци“. В заключение, възложителят изтъква, че във връзка с гореизложеното „Водоснабдяване канализация– Зл. Пясъци“ ООД, притежава изключителни права по смисъла на §1, т. 26 от ДР на ЗОП за осъществяване на дейностите- предмет на настоящата поръчка, и възлагането й попада в хипотезата на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V. 2) от настоящото решение е посочено, че договорът ще бъде сключен с дружеството “ВиК- Зл. пясъци” ООД.
При извършена справка в регистъра на ДКЕВР, се установи, че дружеството “ВиК Златни пясъци” ООД, КК „Зл. Пясъци“, е вписано под  № 20 в списъка с одобрен бизнес план и утвърдени цени от ДКЕВР с данни за управителя, изпълнителния директор или прокурист и за структурата на регистрирания капитал според собствеността към 01.07.2014г.
В Решение № РД-02-14-2234 от 22.12.2009 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, с което са обявени обособените територии на действие на ВиК операторите, обхвата на обособените територии и техните граници, не е обявена обособена територия на действие на “ВиК Златни пясъци” ООД.
На интернет-страницата на “ВиК - Златни пясъци” ООД е посочено, че дружеството обслужва потребителите на водоснабдителни и канализационни услуги в КК„Златни пясъци“.
 
Изводи
Съгласно чл. 198а, ал. 1 от ЗВ, за нуждите на управлението, планирането и изграждането на ВиК системи и предоставянето на ВиК услуги територията на страната се разделя на обособени територии. Според чл. 198о, ал. 2 от същия закон, в границите на една обособена територия само един ВиК оператор може да осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията, както и предоставянето на ВиК услуги на потребителите. Изключение е предвидено само за случаите, при които определени лица не обслужват цялата обособена територия, а отделни потребители (чл. 198о, ал. 2 във връзка с ал. 6 от ЗВ). Видно от изложените факти и извършената проверка дружеството “ВиК - Златни пясъци” ООД, притежава права да обслужва потребителите на водоснабдителни и канализационни услуги в КК„Златни пясъци“.
Предвид изложеното, считаме, че процедурата може да се приеме за законосъобразна при условие, че поканеното лице е единственият възможен доставчик за посочената услуга.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.