ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Дряново
Адрес Дряново 5370, ул. Бачо Киро 19
Партиден номер в РОП 840
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00840-2014-0006
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: ”Предоставяне на услуга за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места на Община Дряново“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на изключителни обстоятелства по смисъла на § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за обществените поръчки (ЗОП);
-   за преодоляване на последиците не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № 298 от 02.07.2014 г. на кмета на община Дряново за откриване на процедура на договаряне без обявление.
Изборът на процедура се мотивира с невъзможността на изпълнителя „ВАП“ ООД да продължи изпълнението на договора за предоставяне на услуги за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места на Община Дряново, което налага неговото прекратяване, считано от 01.07.2014 г. Посочва се, че за настъпилите обстоятелства възложителят е уведомен от изпълнителя с писмо вх. № 53.00-50/20.06.2014 г.
Твърди се, че своевременно с Решение № 286/24.06.2014 г. на кмета на Община Дряново е открита нова процедура по възлагане на обществена поръчка с предмет, идентичен на предмета на настоящата процедура: ”Предоставяне на услуга за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места на Община Дряново“, но предвид законовите срокове за провеждането й и възможностите за нейното обжалване от някои от участниците, възлагането на процедурата не може да се реализира в период по-кратък от 3 месеца. Сочи се, че с оглед на направеното изявление от страна на „ВАП“ ООД за невъзможност да продължи изпълнение на поетите ангажименти, на практика Община Дряново остава без изпълнител на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване на ТБО в гр. Дряново и селата в селищната система на Община Дряново. Подчертава се, че визираните дейности са с  високо обществено значение, тъй като са свързани с опазване живота и здравето на населението и опазване на околната среда. Допълва се, че преустановяване на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване, би довело до непоправими последици за населението, като зарази, епидемии и др., предвид предстоящия летен сезон.
Относно конкретното възлагане се пояснява, че възложителят пристъпва към избрания вид процедура, за да осигури в кратък срок изпълнител на услугата за периода до окончателно приключване на откритата процедура за обществена поръчка и сключване на договор с избрания чрез нея изпълнител. Твърди се, че по този начин се осигурява защита за живота и здравето на местното население, и предотвратяване настъпването на труднопоправими за населението и околната среда вреди. Отбелязва се, че дейностите, предмет на поръчката са от особено значение за Община Дряново, и обществото като цяло, тъй като пряко влияят върху нормалния ритъм на живот на населението и тяхното евентуално забавяне или неосъществяване би могло да доведе до опасност за здравето на гражданите. Подчертава се, че закрилата на здравето и гарантирането на здравословна и безопасна околна жизнена среда по отношение на всички лица, живеещи и пребиваващи в Община Дряново и нейните околности са от първостепенно значение и се ползват с приоритетна защита.
В заключение се прави извод, че посочените в мотивите  обстоятелства са „изключителни“ по смисъла на ЗОП, предизвикани от непредвидими за възложителя събития, които непосредствено застрашават живота и здравето на хората и околната среда, както и съществено затруднят и нарушат нормалното изпълнение на нормативно установени дейности на възложителя. Отбелязва се, че характерът на дейностите, предмет на поръчката, налага предприемането на неотложни действия за запазване живота и здравето на населението и околната среда. Подчертава се, че последиците от посочените обстоятелства не могат да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление, тъй като това ще представлява заплаха за живота и здравето на гражданите и състоянието на околната среда.
Отбелязва се, че съгласно чл. 93, т. 2 от ЗОП възложителят може да не прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и 92а, когато сключва договори на основание член 90, ал. 1, т. 4. Пояснява се, че в разглеждания случай се касае именно за сключване на договор на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, поради което възложителят избира да не прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и 92а от ЗОП. Като допълнителен аргумент се изтъкват неотложните и бързи действия, който възложителят е длъжен да предприеме, за да се предотврати настъпването на екологична катастрофа.
Не са представени доказателства в подкрепа на изложените мотиви.
При направена справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП), се установи, че през 2013 г. възложителят е провел „открита“ процедура с обект: услуга и предмет: „Сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места на Община Дряново“. Процедурата е завършила на 09.05.2013 г. с Решение за избор на изпълните в лицето на е „ВАП“ ООД. Видно от данните в Регистъра, на 10.05.2013 г. възложителят е сключил договор с дружеството. Срокът за неговото изпълнение е 2 години, а стойността му възлиза на 544 834 лв без ДДС.
В РОП се съдържа информация и за открита на 24.06.2014 г. „открита“ процедура за „Сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО и почистване на териториите за обществено ползване в населените места в община Дряново“. Данните за нея са вписани под № 00840-2014-0004.
В поле V.2) на решението се посочва, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление е „АСТОН СЕРВИЗ” ООД, ЕИК 117591612, със седалище в гр. София.
 
Изводи
От изложеното в мотивите става ясно, че в конкретния случай, в резултат на прекратяване на договор, дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на ТБО на територията на община Дряново, считано от 01.07.2014 г., остават необслужени. За обосновано се счита, че подобна ситуация създава предпоставки за разпространение на болести и зарази, които са потенциална заплаха за здравето и живота на хората, пребиваващи на територията на общината, и създават риск от замърсяване на околната среда. Приема се и аргументът, че неизпълнението тези дейности нарушава извършването на нормативно установени задължения на възложителя. Наличието на предходен договор, сключен след „открита“ процедура е основание да се приеме, че възложителят е положил усилия да осигури изпълнението на необходимите услуги в условията на конкуренция и при спазване изискванията на ЗОП, но независимо от това, се е стигнало до нарушаване непрекъсваемостта на тяхното изпълнение. В тази връзка прекратяването на договора от страна на изпълнителя може да се приеме като неочаквано, извънредно обстоятелство по смисъла на § 1, т. 8 от ДР на ЗОП. Посоченото дава основание за извод, че при описаната ситуация за възложителя е налице необходимост от предприемане на неотложни действия по избора на нов изпълнител, което не му позволява да спази сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.  Прекратяването обаче остава недоказано. Настъпването му може да се предполага въз основа на информацията в РОП, но документи, които да го доказват не са представени от възложителя.
С оглед на изложеното, считаме, че в разглеждания случай прилагането на избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с доказателства, че е налице прекратяване на съществуващия договор и че то не е резултат от негово действие или бездействие. Допълнително условие е договорът да обхваща само периода до сключване на договор в резултат на провежданата „открита“ процедура.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.