ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Борован
Адрес с. Борован 3240, ул. Иван Вазов 1
Партиден номер в РОП 690
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00690-2014-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „Периодична доставка на хранителни продукти за нуждите на ЦДГ „Тошка Петрова” с.Борован с филиал „М.Палаузов”-с.Нивянин, ОДЗ „Юрий Гагарин” -с.Малорад с филиал” Иван Нивянин”-с.Добролево, ЦНСТ-с.Борован, ДДЛРГ „Цв.Сълковски”- с.Борован, ДСП- с.Борован".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявлениесе установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите сапородени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е прадставено Решение № 289 от 30.06.2014 г. на кмета на община Борован за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите на възложителя се посочва, че провеждането на договаряне без обявление се налага поради отказ за доставка на хранителни продукти от фирмата доставчик. Твърди се, че след проведен срещи между oбщина Борован и фирмата доставчик, е установено наличието на гражданско-правен спор между страните, поради което доставчика категорично е отказал да извършва доставка на хранителни продукти. Подчертава се, че е налице спешна нужда от доставка на хранителни продукти за ЦДГ „Тошка Петрова” с. Борован с филиал „М. Палаузов” - с. Нивянин, ОДЗ „Юрий Гагарин” - с. Малорад с филиал ”Иван Нивянин” - с. Добролево, ЦНСТ-с. Борован,  ДДЛРГ „Цв. Сълковски” -  с. Борован, ДСП - с. Борован.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
В поле V.2.) на решението е посочено, че поканата е изпратена до „Евелин Комерс” ООД, гр. Плевен. Поканата също не е представена.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, в случая се възлага доставка на хранителни стоки, необходими за приготвяне на храна на децата, посещаващи детските градини, на обитателите на дома за деца, лишени от родителски грижи, както и на възрастни граждани, обслужвани от социален патронаж на територията на община Борован. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП за тяхното осигуряване е аргументирано с отказ на фирмата изпълнител да доставя хранителни продукти, поради граждаско-правен спор с възложителя. Доколкото според мотивите е налице предходен доставчик, може да се приеме, че възложителят е положил дължимата грижа за осигуряване непрекъсваемост на доставките, поради което е логично да не очаква възникването на описаната ситуация. За безспорно се счита и че преустановяването на доставките изисква предприемане на бързи действия по избора на нов изпълнител, тъй като липсата на храна може да създаде риск за здравето и живота на хората, за които е предназначена.
Налице са обаче няколко неизяснени аспекта. Информация относно сключването на договор с визирания в мотивите изпълнител не е представена. В тази връзка остава неясно дали доставчикът е избран при спазване изискванията на ЗОП, кога и за какви доставки е ангажиран, както и кога и по какви причини е преустановил доставките. Доказателства по случая също не са приложени. Наличната информация е недостатъчна, за да се извърши преценка относно приложимостта на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Предвид изложеното, считаме че въз основа на представените мотиви не може да се приеме за законосъобразно прилагането начл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП. То би могло да е основателно, ако възложителят разполага с доказателства, че договорните отношения с предходния доставчик са прекратени и че конкретното възлагане касае само хранителни продукти, които са били предмет на прекратения договор. Прекратяването не следва да е по вина на възложителя. В допълнение, следва да се има предвид, че прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП е обосновано при предприемането на неотложни действия по преодоляване на събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДП на ЗОП (ред до 01.07.2014 г.), а не при обезпечаване на текущи нужди. В този смисъл, възлаганите доставки на хранителни продукти би следвало да обхващат само периода до подписване на договор с изпълнител, избран в условията на конкуренция. 
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.