ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториално поделение държавно горско стопанство /ТПДГС/ - Казанлък към Държавно предприятие - Югоизточно държавно предприятие /ДПЮИДП/ - Сливен
Адрес Казанлък 6100, Освобождение 19
Партиден номер в РОП 2716
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02716-2014-0050
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на електрическа енергия- ниско напрежение за нуждите на ТП ДГС Казанлък за срок от 48 мес.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № РД-04-117 от 27.06.2014 г. за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че на основание чл. 10 ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ), ДКЕВР, регулира дейностите в енергетиката. Възложителят посочва, че същата издава, изменя, допълва, спира, прекратява и отнема лицензии в случаите, предвидени в ЗЕ - арг. чл. 21, ал. 1 т. 1.
Относно избраното правно основание възложителят се позовава на нормата на чл. 43 ал. 2 от ЗЕ, съгласно която за една обособена територия се издава само една лицензия за снабдяване с електрическа енергия от крайни потребители. В решението си отбелязва, че под № Л-140-11/13.08.2004 г. в регистъра на ДКЕВР е вписана лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия, издадена на „ЕВН България Електроснабдяване“ гр. Пловдив, за срок от 35 години. Допълва, че съгласно Приложение № 1 към лицензията, дружеството обслужва територията на обл. Ст. Загора, въз основа на което прави заключение, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, тъй като „ЕВН България Електроснабдяване“ гр. Пловдив притежава изключителни права, по смисъла на пар. 1 т. 26 от ДР на ЗОП за осъществяване на тази дейност на територията на обл. Ст. Загора. Възложителят изтъква, че от извършената справка в Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР е видно, че енергоразпределителното дружество разполага и с лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г.. В заключение подчертава, че предвид изложеното в мотивите, както и с оглед на безспорното обстоятелство, че обектите, предмет на електроснабдяване, попадат в обхвата на обл. Ст. Загора, общ. Казанлък и „ЕВН България Електроснабдяване“ гр. Пловдив е единственото дружество, което притежава изключителни права за извършване на дейността по обществено снабдяване с електрическа енергия за територията на обл. Ст. Загора е налице основание за провеждане на процедура - договаряне без обявление по реда на чл. 90 ал. 1 т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че на осн. чл. 93 т. 1 вр. чл. 90 ал. 1 т. 3 от ЗОП, няма да се одобрява и изпраща покана за участие в договарянето без обявление до „ЕВН България Електроснабдяване“ гр. Пловдив и до АОП. Възложителят отбелязва, че договорът ще бъде сключен с дружеството, притежаващо изключителни права за дейността обществено снабдяване с електрическа енергия за територията на обл. Стара Загора, на чиято територия попада и ТП ДГС „Казанлък“ – „ЕВН България Електроснабдяване“ гр. Пловдив за срок от 48 месеца.
Доказателства, подкрепящи мотивите, не са приложени.
След направена справка в Регистъра на издадените лицензии по чл. 25, ал. 1 от ЗЕ, поддържан от ДКЕВР, се установи, че посочените от възложителя лицензии са вписани в него. Под № 106 е вписана лицензия Л-140-11/13.08.2004 г. с предмет „обществено снабдяване с електрическа енергия“ със срок на действие 35 г. и с титуляр „ЕВН Електроразпределение“ АД, гр. Пловдив, а под № 107 - лицензия Л-141-11/13.08.2004 г. за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“ с титуляр „ЕВН България Електроснабдяване“ АД, гр. Стара Загора.
 
Изводи
В предмета на поръчката не е уточнено, но от изложеното в мотивите може да се предполага, че се възлага доставка на електрическа енергия по регулирани цени, където приложимата лицензия е за дейността “обществено снабдяване с електрическа енергия от краен снабдител”. Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ, дейността по обществено снабдяване с електрическа енергия подлежи на лицензиране от ДКЕВР, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон, за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че  дружество, което притежава лицензия за тази дейност има изключителни права на съответната територия.
В случая в мотивите са цитирани две лицензии за визираната дейност. Видно от Регистъра, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1 от ЗЕ, техни титуляри са „ЕВН Електроразпределение“ АД (Л-140-11/13.08.2004 г.), гр. Пловдив и ЕВН България Електроснабдяване“ АД, гр. Стара Загора (Л-141-11/13.08.2004 г.). Териториалният обхват обаче и на двете лицензии остава неизяснен. Посоченото в мотивите Приложение № 1 към лицензиите не е приложено, а в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, достъпен чрез електронната страница на ДКЕВР, не е указана територията, за която се отнасят лицензиите. Името на поканеното лице също не съвпада точно с данните от Регистъра
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП в разглеждания случай може да се приме за законосъобразно, при условие че договорът се сключи с лицето, което има изключителни права за осъществяване на дейността на територията, на която се намират обектите, за които е предназначена доставката на електрическа енергия.
Становището е изразено при допускането, че възложителят не е регистриран и няма задължение да се регистрира на свободния пазар.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.