ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Национален осигурителен институт /НОИ/
Адрес София 1303, бул. Ал. Стамболийски 62-64
Партиден номер в РОП 145
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00145-2014-0168
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмет на поръчката включва "Аварийно укрепване на фасадата на сградата на ЦУ на НОИ, находяща се на адрес: София, бул."Александър Стамболийски" №62-64".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 025 от 26.06.2014 г. на главния секретар на Национален осигурителен институт (НОИ) – длъжностно  лице, упълномощено на основание чл. 8, ал. 2 от ЗОП със Заповед № 78 от 30.01.2014 г. на управителя на НОИ, за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се твърди, че на 11.06.2014 г., вследствие на появил се бурен и пулсиращ вятър, са откъснати парчета от облицовачните плочи от дванадесетия етаж на източната фасада на сградата на Централното управление (ЦУ) на НОИ. Посочва се, че плочите са паднали във вътрешния двор на сградата и са разрушили целостта на част от новоположена настилка. Подчертава се, че посоченото събитие не е могло да се предвиди или предотврати, тъй като то е извън волята и възможностите на възложителя. Отбелязва се, че вътрешният двор на ЦУ се ползва от служители на НОИ и предвид състоянието на сградата животът и здравето на работещите в НОИ са застрашени. Изразява се мнение, че настъпилото събитие е събитие, което отговаря на дефиницията на “събитие от извънреден характер”, посочена в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП.
В мотивите се подчертава, че с оглед състоянието на сградата, както и предвид атмосферните условия, ремонтни дейности по възстановяване на фасадата на сградата следва да се извършат спешно и не могат да се отложат. Допълва се, че непосредствено са застрашени животът и здравето на работещите в НОИ, порaди което е необходимо да се предприемат действия за извършване на аварийно укрепване на фасадата на сградата на ЦУ на НОИ.
Твърди се, че в деня на събитието – 11.06.2014 г., е изготвен констативен протокол от служители на възложителя за извършен оглед и описване на причинените повреди и пораждащите се рискове, възникнали вследствие на природното бедствие. Посочва се, че след извършения оглед е установено, че следва да се предприемат незабавни мерки за възлагане на спешно изготвяне на проектно решение и укрепване на облицовачните плочи по фасадата на сградата. Обръща се внимание, че е констатирано, че е налице животозастрашаваща ситуация, която изисква предприемане на незабавни мерки за предотвратяване на бъдещи подобни случаи.
Отбелязва се, че за отстраняване на предпоставки за увреждане на здравето и живота на хората възстановителните работи следва да се извършат в най-кратки срокове. Посочва се, че поради констатираната реална опасност, предизвикана от събитие от извънреден характер, е невъзможно спазването на сроковете за провеждане на открита процедура, ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление.
В мотивите се допълва, че възложителят е предприел действия за установяване на животозастрашаващи фактори, касаещи сградата на НОИ, чрез възлагане с Решение № 971 от 01.10.2013 г. на обществена поръчка за съставяне на технически паспорт и енергийно обследване на сградата. Отблелязва се, че след на проведената процедура е сключен договор № 11 от 27.01.2014 г. с ДЗЗД “Конструкшън Енерджи Консулт”. Посочва се, че договорът за изготвяне на технически паспорт не е приключил и към момента на откриване на разглежданото договаряне от изпълнителя не са представени предписания по отношение на фасадата на сградата.
В поле V.2) на решението е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление по реда на ЗОП, е дружеството “Интерхолд” ЕООД. В поле VIII) на решението е отбелязано, че на основание чл. 93, т. 2 от ЗОП няма да се прилага чл. 91, ал. 2, чл.  92 и чл. 92а от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. Констативен протокол за установяване на непреодолимо събитие, причиниени повреди и пораждащи се рискове, подписан от служители на възложителя. При преглед на протокола става ясно, че в него е констатирано, че на 11.06.2014 г., около 15 часа, в резултат на бурен и пулсиращ вятър са се откъснали облицовъчните плочи по източната фасада от дванадесетия етаж на сградата на ЦУ на НОИ. В документа се посочва, че плочите са паднали върху настилката на вътрешния двор и вследствие на това е разрушена целостта на настилката. Отбелязва се, че след оглед на място, служителите изразяват общо становище, че е необходимо да се предприемат незабавни мерки за възлагане на спешно изготвяне на проектно решение и укрепване на облицовъчните плочи по всички фасади на сградата. В констативния протокол се подчертава, че ситуацията е животозастрашаваща и следва да се предприемат незабавни мерки за предотвратяване на бъдещи подобни случаи. В протокола е допълнено, че е налице възложена поръчка за изготвяне на технически паспорт на сградата, но изпълнението на договора не е приключило;
2. Писмо с изх. № 93-00-835 от 24./не се чете/.2014 г. на директора на Дирекция “Човешки ресурси и административно-стопанско обслужване” (ЧРАСО), адресирано до главния секретар на НОИ, относно: “Предложение за предприемане на приоритетни мерки за репарация на фасадата и реконструкция на водопроводната и канализационната системи на сградата на ЦУ на НОИ: Предложение за предприемане на конкретни мерки за изпълнение разпоредбите на Наредба № 5 от 28.12.2006 г. за технологичните паспорти на строежите в ТП на НОИ”. От писмото се извлича информация, че финансовият ресурс, който е предвиден за изпълнение на поръчката е до 30 000 лв. без вкл. ДДС. При преглед на писмото става ясно, че в утвърдения от управителя НОИ план-график за обществени поръчки, които предстои да бъдат проведени  в ЦУ на НОИ през 2014 г., е предвиден текущ ремонт на административната сграда на ЦУ на НОИ както и ремонт на конструкция, техническа инфраструктура за преустройство в административната сграда на ЦУ на НОИ. В документа се отбелязва, че сроковете за представяне на техническите задания са заложени в срока за възлагане и изпълнение на поръчка за изготвяне на технически паспорт и обследване на енергийната ефективност на административната сграда на ЦУ на НОИ - до 06.05.2014 г. В писмото се подчертава, че предвид съществени несъответствия, липси и грешки предложеният технически паспорт не е одобрен. Пояснява се, че се е разчитало, че с техническия паспорт ще бъдат набелязани основни приоритетни мерки и действия по сградата. По-нататък в писмото се посочва, че е изготвена Докладна записка вх. № 93-00-799 от 16.06.2014 г., адресирана до дирекция “Правна” с молба за съдействие предвид факта, че се счита, че са налице обстоятелства по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП и трябва да се открие процедура на договаряне без обявление. В подкрепа на горното дориекторът на Дирекция “ЧРАСО” описва обстоятелтвата, изложени като мотови към решението за откриване на процедурата и объща внимание на обстоятелството, че само щастливо стечение на обстоятелствата не е довело до нещастен случай;  
3. Докладна записка с изх. 93-00-799 от 16.06.2014 г. - (Приложение към Писмо с изх. № 93-00-835 от 24./не се чете/.2014 г.), от  директора на Дирекция “ЧРАСО”, адресирана до директора на дирекция “Правна“ на НОИ, в която се посочва информация, идентична с изложената в мотивите към решението за откриване на процедурата и в констатативния протокол. 
След справка в Регистъра на обществените поръчки (РОП) се установи, че под уникален номер 00145-2013-0254 в него е вписана информация за обществена поръчка с предмет: “Съставяне на технически паспорт на административната сграда на Централно управление на НОИ и Столична община - район Възраждане на адрес: гр. София, бул. "Ал. Стамболийски" № 62-64”. Процедурата е открита с Решение № 971 от 01.10.2013 г. на управителя на НОИ. Видно от информацията в РОП, поръчката е възложена след проведена открита процедура. От информацията за сключен договор става ясно, че е налице Договор № 11/27.01.2014 г. със срок на изпълнение до 100 (сто) дни, считано от датата на сключване.
 
Изводи
В разглеждания случай се възлага аварийно укрепване на фасадата на сградата на ЦУ на НОИ. Според представените мотиви и доказателства, тя е компроментирана в резултат на бурен и пулсиращ вятър на 11.06.2014 г., довел до откъртване на парчета от облицовачните плочи от дванадесетия етаж, които са паднали във вътрешния двор и са разрушили целостта на новоположената настилка. Предвид височината на увреждането и нанесените от падането щети, може да се приеме, че откъртването е застрашило здравето и живота на служителите и преминаващите край сградата хора. В този смисъл за безспорно се счита, че възможността от последващи срутвания следва да се предотврати в много кратки срокове, поради което при избора на изпълнител за аварийно укрепване на фасадата на компрометираната сграда не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Неизяснени обаче остават няколко аспекта. Възникването на проблемната ситуация е доказана с констативен пропокол, подписан от служители на възложителя. По преписката не е представен документ, удостоверяващ, че на 11.06.2014 г. е регистрирана необичайна сила на вятъра и че именно в резултат на това се е стигнало до откъртване и падане на парчетата от фасадата на дванадесетия етаж. Видно от писмо с изх. № 93-00-835 от 24./не се чете/.2014 г. на директора на дирекция “ЧРАСО” на НОИ до главния секретар на НОИ, след 11.06.2014 г. е правен допълнителен оглед на покривните пространства на трети и четвърти етаж на сградата и е установено, че има паднали нови парчета от облицовката на фасадата. Доколкото при втория случай се касае за други, по-ниски етажи, и новото падане не е обвъразано с необичайно природно явление, то остава неясно дали рушенето на облицовката не е резултат на поддържането на сградата. В мотивите се твърди, че възложителят е полагал дължимата грижа за нея. В подкрепа на това се изтъква обстоятелството, че е предприел действия по съставянето на технически паспорт и енергийно обследване на сградата, доказано от информацията в РОП, и че резултатите от това възлагане са обвързани с планирания за 2014 г. текущ ремонт на административната сграда на ЦУ на НОИ, както и ремонт на конструкцията, техническата инфраструктура и преустройство в административната сграда на ЦУ на НОИ. С оглед легалното определение на „технически паспорт на стореж“ в § 5, т. 64 от Др на ЗУТ, за обосновани могат да се приемат очакванията на възложителя, че в резултат на визираното възлагане ще бъдат набелязани мерки за експлоатация, поддържане и ремонт на сградата. То обаче не може да служи като аргумент за липсата на текуща поддръжка и действия по отстраняване на вече установени недостатъци, дефекти и рискови фактори.
С оглед на изложеното считаме, провеждането на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП в разглеждания случай е законосъобразно, ако възложителят разполага с допълнителни аргументи и доказателства, че възникването на събитието не се дължи на негово действие или бездействие.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.