ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Териториално поделение държавно горско стопанство /ТПДГС/ - София към Държавно предприятие - Югозападно държавно предприятие /ДПЮЗДП/ - Благоевград
Адрес София 1000, ул. Аксаков 14
Партиден номер в РОП 2724
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02724-2014-0167
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Избор на кредитна институция за извършване на комплексно банково обслужване и други финансови услуги за нуждите на ТП-ДГС София.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 249 от 25.06.2014 г. на директора на ТП-ДГС София за откриване на процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура e записано, че ТП-ДГС София е поделение на Югозападно държавно предприятие-ДП. Посочва се, че съгласно Постановление № 127 на МС от 27.05.2013 г. за допълнение на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, (приет с Постановление № 112 на Министерския съвет от 2003 г.), ТП-ДГС София има сключен договор за комплексно банково обслужване с Корпоративна търговска банка АД (КТБ АД). Твърди се, че след поставянето на Корпоративна търговска банка АД под специален надзор от БНБ за срок от три месеца, същата няма да извършва никакви операции, което води до затруднения в работата на ТП-ДГС София. Подчертава се, че стопанството не може да провежда търгове, не е в състояние да извършва плащания за дърводобив, плащания към държавния бюджет, заплати на служителите. Изтъква се, че гореизложеното е основание за възлагане на обществена поръчка по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
Възложителят не е приложил доказателства в подкрепа на изложените в мотивите обстоятелства.
В поле V.2) на решението е посочено, че съгласно чл. 93 от ЗОП, възложителят няма да прилага разпоредбите на чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП, тъй като ще сключи договор на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
Изводи
Настоящото договаряне е открито с решение на възложителя от 25.06.2014 г., т.е. преди последното изменение и допълнение на ЗОП (обн. Д.В., бр. 40/13.05.2014, в сила от 1 юли 2014 г.), поради което съгласно § 115, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби на този закон, следва да се довърши по досегашния ред. В тази връзка в разглеждания случай е приложима легалната дефиниция на „събитие от извънреден характер“, дадена в редакцията на ЗОП, в сила преди 1 юли 2014 г. Според визираното определение, събитие от извънреден характер е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
В решението си възложителят мотивира избора на процедура на договаряне без обявление с поставянето на КТБ АД под специален надзор от БНБ, за срок от три месеца. Не прилага доказателства, но независимо от това възникването на конкретното събитие се приема за доказано. Поставянето на КТБ АД под специален надзор на 20 юни 2014 г. може да се приеме за общоизвестен факт, тъй като се потвърждава от прессъобщения на Управителния съвет на БНБ от 20 и 22 юни 2014 г. и от публикации в медиите. То безспорно е събитие, чието възникване, при полагане на дължимата грижа, е непредвидимо за възложителя, но то няма характер на събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. В тази връзка не може да се приеме за събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП.
Възложителят не е приложил цитирания в мотивите договор за комплексно банково обслужване, сключен с КТБ АД, поради което не може да се установи и дали за него е възникнала необходимост от предприемане на действия, във връзка с поставянето на банката под специален надзор. Не са изложени мотиви и не са приложени доказателства, че не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на конкуретни процедури по ЗОП, включително в техния ускорен вариант.
Предвид изложеното, не може да се изрази становище за законосъобразност на избора на процедура по реда на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.