След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № 1738 от 24.06.2014 г. на кмета на община Горна Оряховица за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В представените мотиви се твърди, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт. В поле VIII) на решението се посочва, че договорът за проектиране е сключен с проектанта след проведен избор на изпълнител на основание чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП.
В поле V.2) е отбелязано, че покана за участие в процедурата е изпратена до „Хидропроект – София“ ЕООД, гр. София. Съгласно изпратената до АОП покана, участникът ще трябва да предостави списък на лицата, които са извършили проектирането и ще упражняват авторски надзор.
В подкрепа на изложените мотиви е изпратено копие на договор за проектиране от 17.12.2013 г., сключен между община Горна Оряховица и “Хидропроект – София“ ЕООД, гр. София. Договорът е с предмет “Проектиране на обекти по обособени позиции: Обособена позиция № 6 “Реконструкция и доизграждане на канализация по ул. “Юмрукчал“, ул. “Добри Чинтулов“, ул. “Козлодуй“ и ул. “Тунджа“ и реконструкция на профил 112 по ул. “Хаджи Димитър“, ул. “Пирот“ и ул. “Александър Стамболийски“ в град Горна Оряховица“. Стойността на договора е до 6 250 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение на услугата е 22 календарни дни от датата на подписване на договора. В т. 12 от договора е отбелязано, че изпълнителят следи за изпълнение на одобрения проект и осигурява авторски надзор по друг договор.
Изводи
Съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта. В този смисъл, възложителят не може свободно да избере изпълнителя на авторския надзор, а е задължен да сключи договор именно с проектанта, който може да е физическо или юридическо лице. Практически, проектирането и осъществяването на авторски надзор по даден проект са две дейности от една услуга, която се реализира от едно и също лице. Във връзка с това, когато за двете дейности от услугата се сключват отделни договори, при определяне на реда за възлагане на първия от тях следва да се има предвид и стойността на втория.
В конкретния случай в договора за проектиране е предвидено да се сключи отделен договор за осигуряването на авторския надзор. От приложения документ не става ясен редът, по който е избран изпълнителя на услугата. Въз основа на изложеното в решението за откриване се приема, че договорът за проектиране е сключен на основание чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП, който е приложим при услуги на стойност под 20 000 лв. Според възложения договор, проектирането е на стойност до 6 250 лв. без ДДС. От представените документи не става ясно каква е прогнозната стойност на авторския надзор.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура е законосъобразен, при условие, че възложителят разполага с аргументи и доказателства, че стойността на авторския надзор не води до промяна на приложения ред за избор на изпълнител на услугата (проектиране и авторски надзор). Функцията по надзора следва да бъде осъществена от физическите лица – автори на проекта. |