ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Варна
Адрес Варна 9000, бул. Осми приморски полк 43
Партиден номер в РОП 81
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00081-2014-0029
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: "Поддържане на внедрения Софтуер „Електронен регистър за прием в детските заведения" в 52 детски градини и WEB модул, модул "Справочна система" и осигуряване на достъп до услугата „генериране на случайни числа", модул „Истински случайни числа" по обособени позиции. 1.Обособена позоция № 1 : " Наем на сървър, физическо разполагане в дата-център и осигуряване на двойно подсигурен интернет канал.Обслужване и поддържане на внедрения програмен продукт"Електронен регистър за прием в детските заведения" в 52 детски градини и WEB модул"" на стойност 34 700лева без ДДС за 24 месеца 2. Обособена позиция № 2: " Генериране на случайни числа и осигуряване на достъп до услугата „генериране на случайни числа" предоставена от специализиран доставчик на случайни числа "на стойност 1440 щатски долара или левовата ревностойност 2 073,60 лева без ДДС по фиксинга на БНБ. Обща стойност на поръчката и за двете обособени позиции 36 773,60 лева без ДДС. При изълнение на поръчката следва да се извърши : Добавяне и редактиране на информация, отстраняване на възникнали проблеми в работоспособността на продукта, актуализация на софтуера и поддръжка на базата данни,справки и настройки на модулите на програмния продукт, поддържане на справочна система за родители www.gradini-varna.com, обучение на новопостъпил персонал, при откриване на нови детски градини да се извършва внедряване на програмния продукт „Електронен регистър за прием в детските заведения.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ

След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:

 

 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП

Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:

-  авторски или други права на интелектуална собственост;

- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

 

 Фактическа обстановка и доказателства

В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 2036 от 18.06.2014 г. на управителя на ОП „ИП“ при община Варна, упълномощено лице по чл. 8, ал. 2 от ЗОП със Заповед № 2567/19.07.2013г, за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.

В мотивите за избор на процедура се посочва, че в хипотезата на чл. 3, ал. 1 т. 1 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАСП) са налице защитени авторски права на дружество „Сватбата“ ООД  във връзка със Софтуер „Електронен регистър за прием в детските заведения и WEB модул, модул Справочна система, Обслужване и поддържане на внедрения продукт и осигуряването на достъп до услугата „генериране на случайни числа, модул „Истински случайни числа и възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторските права на интелектуална собственост. Отбелязва се, че софтуерът е разработван и допълван по силата на договори между община Варна и „Сватбата ООД от 2006, 2007, 2009, 2010г., в които изрично отсъства уговаряно между двете страни прехвърляне на авторските права върху продукта от „Сватбата ООД на община Варна. В решението се уточнява, че договорите са сключвани в съответствие с действащия към онзи момент ред за възлагане на обществени поръчки - по реда на чл. 2 ал. 2 т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки (НВМОП). Изтъква се, че софтуерът е интелектуална собственост на Сватбата“ ООД и само същото дружество може да поддържа и развива този софтуер, както до настоящия момент. Пояснява се, че доколкото авторското право върху интелектуалната собственост е обект на защита не само от правото на Република България - посредством ЗАСП, но и Директива 2004/48/Е0 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 година относно упражняването на права върху интелектуалната собственост, (ратифицирана от РБ с Договора за присъединяване на РБ към ЕО)“, то авторското право съществува от момента на създаване на дадено произведение и не изисква официална регистрация. В заключение, се отбелязва, че възлагането на поддръжката на софтуера – предмет на обществената поръчка, на друго лице би нарушило правата на дружеството „Сватбата ООД, по силата чл. 3 ал. 1 т. 1 от ЗАСП. Обобщава се, че изложеното е достатъчно основание за възлагане на поръчката чрез процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.

В поле V.2) на решението за откриване на процедура се посочва, че поканата за участие е изпратена до лицето „Сватбата“ ООД, гр. Варна, ул. „Струга“ № 39, управител Теодор Севдалинов Маринов. Информацията се потвърждава от приложената покана. При преглед на поканата се вижда, че прогнозната стойност на поръчката възлиза на 36 773, 60 лв. без ДДС (т. 3 на поканата).

В подкрепа на изложените мотиви в АОП са представени копия от следните документи:
1. Договор от 14.08.2006 г. , сключен между Община Варна и „Сватбата“ ООД с предмет, който обхваща проектиране, изработване и внедряване на програмен продукт „Електронен регистър за прием в детските заведения“ на  обща стойност 8950 лв. с ДДС;
2. Технико-икономическо задание за изработване на програмен продукт „Електронен регистър за прием в детските заведения“;
3. Договор от 13.12.2007 г., сключен между община Варна и дружество „Сватбата“ ООД  за изпълнение на задание за „Промени на програмен продукт „Електронен регистър за прием в детските заведения“ на обща стойност 13 500 лв. с ДДС;
4. Задание за промени на програмен продукт  „Електронен регистър за прием в детските завезения“;
5. Договор от 18.06.2009 г., сключен между община Варна и дружество „Сватбата“ ООД  за изготвяне на техническо задание за промяна на алгоритъма, извършващ класирането в модул „Детски заведения“ на електронния регистър на обща стойност 3600 лв.;
6. Договор от 05.05.2010 г., сключен между община Варна и дружество „Сватбата“ ООД  за изработка и поддържане на модул към системата за ДЗ, който осигурява комуникация със специализиран сървър за генериране на случайни числа /доставчик на случайни числа/ във връзка с класиране на заявления за прием на случаен принцип, съгласно Процедурата за прием  на деца в общинските детски ясли, целодневни детски градини и обединени детски заведения на територията на община Варна. Договорът е със срок 12 месеца и възнаграждението, определено в т. II.2.2) от него е в размер на 58 лв. месечно с вкл. ДДС;
7. Обяснително писмо.


Изводи

От изложената фактическа обстановка е видно, че поръчката е разделена на две обособени позиции. В първата обособена позиция са включени услугите наем на сървър, физическо разполагане в дата-център и осигуряване на двойно подсигурен интернет канал. Горепосочените услуги не са обект на авторско право. Във връзка с гореизложеното тези дейности не следва да се възлагат по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.

Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за авторското права и сродните му права (ЗАПСП) компютърните програми са обект на авторско право. От изложените мотиви и представените като доказателство договори е видно, че горепосочения програмен продукт е проектиран, изработен и внедрен от лицето, поканено за участие в настоящото договаряне, като същото лице е изпълнило задание за промени на програмен продукт „Електронен регистър за прием в детските заведения“ и е реализирало изработка и поддръжка на модул към системата за ДЗ, който осигурява комуникация със специализиран сървър за генериране на случайни числа /доставчик на случайни числа/ във връзка с класиране на заявления за прием на случаен принцип, съгласно процедура за постъпване на деца в общинските детски ясли, целодневни детски градини и обединени детски заведения на територията на община Варна.

Изложените мотиви и представените към тях доказателства, водят до заключение, че настоящата услуга може да се реализира единствено от поканеното лице, в качеството му  на автор  на посочения програмен продукт.

Предвид горното, считаме, че изборът на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за законосъобразен, само за дейностите, които са обект на авторско право.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.