ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Белене
Адрес Белене 5930, ул. България 35
Партиден номер в РОП 661
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00661-2014-0014
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Допълнителни видове СМР и СРР работи по обект „Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр.Белене и намаляване на вредните емисии, генерирани от обществени сгради на територията на общината” по Обособена позиция 1: „Внедряване на мерки за енергийна ефективност в многопрофилна болница за активно лечение - гр. Белене”.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 640 от 16.06.2014 г. на кмета на Община Белене за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В решението възложителят е посочил мотиви, свързани с избора на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, в подкрепа на които е представил заверени копия на следните документи:
1. Договор за финансиране по Националната схема за зелени инвестиции (НСЗИ) № 0023/20.07.2012 г. и Приложение № 1 по проект “Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр. Белене и намаляване на вредните емисии, генерирани от обществени сгради на територията на общината”, сключен между Националният Доверителен ЕкоФонд (НДЕФ) и Община Белене;
2. Писмо, вх. № 97-00-59/07.11.2013 г., с което НДЕФ уведомява кмета на Община Белене за осигурено финансиране за 2014 г., с поставено условие, при изпълнението на проектите, всички СМР и плащанията за тях да завършат преди 31.08.2014 г.;
3. Договор за строителство № 14/20.03.2014 г. за възлагане на обществена поръчка за строителство с предмет “Изпълнение на СМР по проект на Община Белене “Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр. Белене и намаляване на вредните емисии, генерирани от обществени сгради на територията на общината” – Обособена позиция 1: “Внедряване на мерки за енергийна ефективност в МБАЛ – гр. Белене”, сключен между Община Белене и “Енергостроймонтаж-инженеринг” АД, на стойност 247 652.07 лв. без ДДС. Според чл. 4.2. от него, срокът за изпълнение е до 5 месеца, считано от датата на откриване на строителната площадка;
4. Допълнително споразумение от 27.03.2014 г. към договора за финансиране по НСЗИ № 023/20.07.2012 г. между НДЕФ и Община Белене, с което се утвърждава окончателен график за изпълнение на сключените договори и по трите обособени позиции, а именно 4 месеца от датата на влизането им в сила (27.03.2014 г.);
5. Два броя протоколи от 27.03.2014 г. за предаване и приемане на одобрения проект и разрешение и за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа за обект: “Изпълнение на СМР по проект на Община Белене – “Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр. Белене и намаляване на вредните емисии генерирани от обществените сгради на територията на общината” – Обособена позиция 1: “Внедряване на мерки за енергийна ефективност в МБАЛ – гр. Белене;
6. Заповед № 2 от 11.04.2014 г., с която се указват частични промени в част “ОВК”, необходимостта от които е установена след извършена хидравлична проба;
7. Писмо с вх. № 26-00-169/29.04.2014 г., с което изпълнителният директор на “Енергостроймонтаж – инженеринг” АД уведомява кмета на Община Белене за възникнали два вида проблеми, водещи до промени в обема договорените видове СМР и до необходимостта от изпълнението на нови такива. Първият се състои в несъответствия на количествата, заложени в КСС към договора за строителство и съответстващите такива, извлечени от работните проекти за обекта. Вторият касае изпълнение на нови СМР, без извършването на които проекта не може да бъде реализиран, в съответствие със Заповед № 2 на проектанта по част “ОВК”. Предлага се сключване на договор за нововъзникващите неотложни видове работи, по реда на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, а за надвишените и намалени количества, предмет на основния договор – направата на заменителни таблици;
8. Становище, изх. № 130/09.06.2014 г. от проектант - ръководител-проект, относно отговори–решения на поставени питания от Община Белене за обект “Внедряване на мерки за енергийна ефективност в МБАЛ – гр. Белене”, касаещи изпълнение на плосък покрив за ниската част на западната фасада на сградата, изискващи осигуряване на нови материали – заваръчна мрежа и пясъчно циментов разтвор;
9. Други документи и образци, свързани провеждането на предходната процедура, както тази на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП.
От приложената покана за участие, адресирана до “Енергостроймонтаж – инженеринг” АД е видно, че прогнозната стойност на допълнителните дейности, предмет на разглежданото договаряне е в размер на 19 917.94 лв. без ДДС.
В поле V.3) на решението за откриване на процедурата е записано, че същата е свързана процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с решение № 888 от 25.109.2013 г., публикувана в РОП под уникален № 00661-2013-0012.
Извършена проверка в РОП потвърждава наличието на проведена от Община Белене “открита” процедура за възлагане на обществена поръчка с посочения уникален номер, с предмет: “Изпълнение на СМР по проект на Община Белене „Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр. Белене и намаляване на вредните емисии, генерирани от обществени сгради на територията на общината“, по обособени позиции, в резултат на която за изпълнител по обособена позиция 1 “Внедряване на мерки за енергийна ефективност в МБАЛ - гр. Белене” е избран “Енергостроймонтаж – инженеринг” АД със сключен договор от 20.03.2014 г., на стойност 247 652.07 лв. без ДДС.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка и представените доказателства става ясно, че към датата на откриване на разглежданата процедура е налице действащ договор за строителство, с който се реализира проектът “Подобряване на енергийната ефективност в обществени сгради в гр. Белене и намаляване на вредните емисии генерирани от обществените сгради на територията на общината” – Обособена позиция 1: “Внедряване на мерки за енергийна ефективност в МБАЛ – гр. Белене. Според мотивите, в хода на изпълнението му е установена необходимост от възлагането на допълнителни СМР, без които обектът не може да бъде завършен и въведен в експлоатация. Доколкото се касае за един и същи строителен обект, могат да се приемат за основателни доводите на възложителя, че допълнителните СМР са свързани с основния договор за строителство, който е в процес на изпълнение и приключването му е обвързано със стриктно спазване на крайния му срок. В тази връзка може да се приеме, че привличането на друг изпълнител ще причини значителни затруднения при синхронизацията на изпълнението, определяне на отговорностите, свързани с поддръжката на съоръженията и т.н. Предвид посочените - прогнозна стойност на допълнителните работи – 19 917.94 лв. без ДДС и стойността на сключения договор – 247 652.07 лв. без ДДС, за изпълнено се счита изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 на сто стойността на основната поръчка.
По отношение настъпването на непредвидени обстоятелства по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, според изложените мотиви, след сключването на договора и в хода на изпълнението му е установена необходимост от извършване на непредвидени СМР. Те са свързани с промени в отоплителната инсталация (след направената хидравлична проба), както и промяна на проектен детайл № 13 (с цел по-големи наклони и по-здрава повърхностна основа, върху която ще се изпълнява хидроизолацията на част от покрива), отразени в Заповедната книга на строежа. Предвид факта, че причината за констатираното ниско налягане (съществуващото амортизирано външно трасе на отоплителната инсталация), е установена чрез направена хидравлична проба в хода на изпълнение на основния договор, за обосновано се счита, че подмяната му е обстоятелство, което не е могло да бъде предвидено от възложителя преди подписването на предходния  договор. Видно от приложената КСС към основния договор, визираната стойност е заложена като позиция 51 от нея. Що се отнася до нуждата от допълнителни СМР, свързани с решението за изпълнение на плосък покрив и промяната на проектен детайл № 13, от изложените мотиви и съдържащите се в преписката документи не може да се прецени дали нуждата от тях е породена от „непредвидени обстоятелства”, или е в резултат на функционално решение, възникнало в процеса на строителните дейности.
Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни аргументи и доказателства по отношение на твърдението си, че преди възлагането на основния договор не е имал възможността да предвиди установените в хода на изпълнението му обстоятелства, свързани с наложената промяна на проектен детайл, т.е. допълнителните СМР са единствено в резултат на непредвидени обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.