ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на здравеопазването /МЗ/
Адрес София 1040, пл. Св. Неделя 5
Партиден номер в РОП 80
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00080-2014-0024
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнително възникнали непредвидени видове и количества СМР в Дом за медико-социални грижи за деца в гр. Перник”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение РД-11-309 от 12.06.2014 г. на министъра на здравеопазването за откриване на процедура на договаряне без обявление, доказателства и покана за участие.  
В мотивите за избор на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП се посочва, че е налице договор № РД-17-12/08.01.2013 г.  за строителство, сключен меджу МЗ и “Консорциум Техноком” ДЗЗД, с предмет: “Строителни и монтажни работи в Дом за медикосоциални грижи за деца - гр. Перник”. Отбелязва се, че целта на обществената поръчка е да се извършат необходимите дейности, (строителство, преустройство, реконструкция, модернизация и ремонт), с цел осигуряване на среда за предоставяне на качествени социално - здравни услуги за деца от 0 до 3 г. Пояснява се, че договорът е сключен в резултат на проведена “открита” по вид процедура, открита с Решение № РД-17-398/03.08.2012 г. на зам.- министъра на здравеопазването, възложител съгласно Заповед № РД 27-31/22.06.2011 г., като се посочва, че  информацията за процедурата е вписана в РОП под уникален № 00080-2012-0043. Стойността на сключения договор е 603 235,06 лева с ДДС.
Твърди се, че в хода на осъществяване на авторски надзор от проектантско бюро „Идея М“, са установени съществени пропуски в количествено-стойностните сметки, за които с Доклад №ОПРР-14-3/27.02.2013 г. от Пламен Атанасов, представляващ “Консорциум Техноком” ДЗЗД, е уведомен възложителя. Заявява се, че тези пропуски са констатирани след получаване на чертежите от страна на възложителя, встъпването на строителната площадка, както и след допълнителни срещи с проектанта на обекта. Наред с горното, се допълва, че в МЗ е постъпил и Доклад с вх. № 26-00-894/13.05.2014 г. от инж. К. Михайлова - управител на „Идея М“ и ръководител на екипа за авторски надзор, в който се съобщава за количества, които не са предвидени в предварителните КСС. В тази връзка, в мотивите се пояснява, че според доклада за изработване на проектната документация и нейното одобрение, съвпадащи със сроковете на тръжната документация за избор на изпълнителя, са предоставени предварителни КСС. По-нататък, в процеса на окончателното изработване на проектната документация и съгласуване с ЧЕЗ, РСПБО във връзка с Наредба №Iз -1971 от 29.10.2009 г. се настоява, че са установени видове СМР, които следва да се извършат, за да може обектът да се финализира. По време на изпълнението на реконструкцията на сградата и извършения авторски надзор по време на строителството са излезли скрити видове работи, във връзка с което към Доклада е приложена заменителна таблица за отпадащите СМР в предварителните КСС на проектната документация и нововъзникналите непредвидени дейности.
С оглед на установената ситуация, в МЗ е постъпило писмо
от Управляващия орган (УО) на ОП „Регионално развитие“ 2007-2013, за което се твърди, че УО допуска използването на спестения ресурс за финансиране на непредвидените количества СМР за обект ДМСГД гр. Перник. С оглед на цялостно изложената фактическа обстановка, възложителят счита, че са налице непредвидени обстоятелства, поради което е допустимо прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП при следните условия: а) допълнителната услуга или строителството не могат технически или икономически да се разделят от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че могат да се разделят, са съществено необходими за изпълнението на поръчката; б) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка.
Предвид изложеното по-горе, както и с оглед на обстоятелството, че прогнозната стойност на непредвидените допълнителни работи е в размер на 125 000,00 лв. без ДДС, се заключава че са изпълнени предпоставките за провеждане на избрания вид процедура.
В поле V.2.) на решението и в приложената покана, лицето до което се отправя покана за участие е “Консорциум Техноком” ДЗЗД -  изпълнител на основния договор за строителство.
В подкрепа на изложените мотиви е приложено писмо № ОПРР-14-14/19.05.2014 г. от инж. К. Михайлова до МЗ, видно от което се обосновава заменителната таблица, в която са посочени отпадащите първоначално предвидени дейности и новите видове СМР.
Предоставен е основният договор за строителство, съдържащ посочените от възложителя реквизити, сключен на 08.01.2013г., на стойност 502 695,88 лв. без ДДС (вж. чл. 4, ал. 1 от договора). Съгласно чл. 2, ал. 2 срокът за неговото изпълнение е 8 месеца, но не по-късно от 01.08.2013г., като в следващата разпоредба е записано, че договорът се счита за завършен на датата, на която е подписан Акт - Обр. 16, но не по-късно от 8 месеца. Видно от допълнително представените 3 броя актове за установяване състоянието на обекта, на 12.06.2013г. с Акт – Обр. 10 са спрени СМР поради липса на свободни помещения за ремонт, а с Акт – Обр. 11 дейността е възстановена на 25.09.2013г. в резултат на отпадане на обстоятелствата, наложили спиране на строителството от 12.06.2013. Налице е последващо спиране на СМР, за което отново има издаден Акт – Обр. 10 от 30.10.2013г. във връзка с необходимостта от извършване на допълнителни СМР сред които: външни евакуационни стълби, недостатъчни количества проводници по част Електро и други, посочени в приложения документ.
При извършена проверка в РОП се установи, че е проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Извършване на строителни и монтажни работи в домове за медико-социални грижи за деца”, по обособени позиции, като обособена позиция 5 е СМР на Дома за медико-социални грижи в гр. Перник. Процедурата е обявена в ОВ на ЕС и за конкретната обособена позиция  посочената прогнозна стойност е  672 032.16 лв. без ДДС.  Тя е приключила с избор на изпълнител и сключване на договор с лицето, поканено за участие в настоящето договаряне.
 
Изводи
От изложеното в решението за откриване на процедурата и проверката в РОП може да се направи извод, че е налице предходен договор за строителство, чийто изпълнител е поканеното в договарянето лице - “Консорциум Техноком” ДЗЗД. Видно от приложения договор, срокът за неговото изпълнение следва да е приключил, но доколкото в РОП не е публикувана информация за изпълнен договор, и с оглед на предосатвения Акт – Обр. 10 от 30.10.2013 г. за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството, би могло да се приеме, че той все още е действащ.  
Според мотивите на възложителя, при изпълнение на предвиденото в проекта строителство е констатирана необходимост от допълнителни СМР, чиято очакваната стойност е 125 000 лв. без ДДС. Доколкото стойността на сключения договор е 502 695,88 лв. без ДДС, за изпълнено се приема условието допълнителното строителство да не надвишава 50 на сто от стойността на основната поръчка.
Относно другите условия за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, описаната в решението фактическа обстановка не изяснява непредвидените  обстоятелства, които обуславят провеждането на настоящето договаряне без обявление. От предоставената информация става ясно, че е налице  необходимост от допълнителните количества СМР, но не са посочени обективни причини, поради които тези дейности не са могли да бъдат предвидени. Не става ясно дали констатираното при авторския надзор несъответствие в КСС се дължи на грешки и пропуски в проектирането или  се касае за грешки в заданието на възложителя. Становището по настоящата процедура е обвързано с условието, вината за допълнително възникналите работи да не може да се вмени на възложителя или изпълнителя по договора за строителство.  При положение, че пропуските са в резултат от лошо изпълнение при проектирането, възложителят следва да е предприел съответните действия по отношение на проектанта. 
 Формално условието за неделимостта на допълнителното строителство от основното е посочено в  мотивите на възложителя, и тъй като се касае за допълнителни дейности и количества в хода на вече започналото строителство, които по същество са еднакви или произтичащи от  заложените в основния договор, може да се приеме, че те не могат технически и икономически да се разделят от неговото изпълнение.   
Предвид изложеното, провеждането на процедура с избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с допълнителни аргументи и доказателства, свързани с коментираните, неизяснени аспекти по отношение на допълнителните СМР.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.