ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Антоново, област Търговище
Адрес Антоново, област Търговище 7970, бул. Тузлушки герой 26
Партиден номер в РОП 911
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00911-2014-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнителни СМР по изграждане на Общински туристически информационен център – гр. Антоново".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 76 от 12.06.2014 г. на кмета на Община Антоново за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В решението възложителят е посочил формални мотиви, свързани с избора на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, в подкрепа на които е представил копия на следните документи:
1. Договор от 09.05.2013 г. за възлагане на обществена поръчка за строителство с предмет “СМР на обект: “Изграждане на Общински туристически информационен център – гр. Антоново”, сключен между Община Антоново и “Прогрес Билдинг Къмпани” ЕООД, на стойност 307 898.73 лв. без ДДС. Според чл. 4, ал. 1 от него, изпълнителят е длъжен да завърши и предаде обекта в срок от 55 календарни дни, считано от датата на подписване на Акт – обр. 2 за откриване на строителна площадка и предоставяне на строителна линия и ниво;
2. Докладна записка, рег. № 9400-81/11.06.2014 г. от директор на дирекция “УТЕОП” при Община Антоново. От нея става ясно, че СМР по основния договор са започнали и около 50 % от предвидените са изпълнени. Като причина за възникване на необходимостта от извършване на допълнителни работи, различни от предвидените в първоначалната КСС се сочи изготвеният през 2009 г. проект, наложилите се някои функционални несъществени изменения, на основание чл. 154 от ЗУТ. В нея се предлага провеждане на процедура на договаряне без обявление, по реда на чл. 90, ал. 1, т. 8 ЗОП, за окончателно извършване на обекта и ползването му по предназначение.
От приложената покана за участие, адресирана до “Прогрес Билдинг Къмпани” ЕООД става ясно, че прогнозната стойност на допълнителните дейности, предмет на разглежданото договаряне е в размер до 65 115 лв. с ДДС.
В поле V.3) на решението за откриване се посочва, че конкретната процедура е свързана с предходна, открита с Решение № 62 от 01.11.2012 г. и публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00911-2012-0005.
Извършена проверка в РОП потвърждава наличието на проведена от Община Антоново “открита” процедура за възлагане на обществена поръчка с посочения уникален номер, с предмет “Изграждане на “Общински туристически информационен център - гр. Антоново”, в резултат на която за изпълнител е избран “Прогрес Билдинг Къмпани” ЕООД със сключен договор от 09.05.2013 г., на стойност 369 478.48 лв. с ДДС. В РОП не е публикувана информация за изпълнението на договора, към датата на откриване на разглежданото договаряне.
 
Изводи
От описаната фактическа обстановка става ясно, че между възложителя и поканеното лице има предходен договор за същия строителен обект, сключен в резултат на проведена „открита“ процедура по ЗОП. Информация, че към момента на стартиране на договарянето (12.06.2014 г.) договорът не е приключил се съдържа в докладната записка от 11.06.2014 г., в която е посочено, че: „СМР са стартирани и са извършени около 50 % от предвидените“, но документи, които да удостоверяват откриването на строителната площадка и началото на строителните дейности не са представени. В тази връзка и с оглед датата на сключване на договора (09.05.2013 г.) и уговорения в него срок на изпълнение (55 дни), остава недоказано, че към момента на откриване на разглежданото договаряне, той все още е действащ.
Чрез разглежданото договаряне се цели технологичното завършване на обекта, което да позволи въвеждането му в експлоатация. В мотивите се посочва, че допълнителното възлагане е резултат от възникването на непредвидени обстоятелства, но не се изяснява техният характер. От приложените документи може да се направи извод, че необходимостта от допълнително строителство е породена от несъществени изменения на инвестиционния проект, по чл. 154 от ЗУТ, което налага допълнителни обеми от СМР. С оглед на сравнително дългия период от време между проектирането на обекта (2009 г.) и реалното изпълнение, може да се приеме, че не е било възможно планирането на всички технически параметри, свързани с инвестиционните интереси и потребности на общината, но документи, че допълнителните обеми работа са единствено в резултат на допуснати несъществени отклонения от одобрения инвестиционен план по чл. 154 от ЗУТ, не са представени. В допълнение, възложителят не е описал конкретните допълнителни дейности, поради което не може да се прецени дали и доколко тяхното възлагане е съществено необходимо за цялостното изпълнение на обекта, достигане на готовност за въвеждане в експлоатация и реализация на основния договор.
Относно изискването за невъзможност допълнителното строителство да се раздели технически или икономически от предмета на основния договор без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходимо за изпълнението му, аргументи в тази посока не са представени. Доколкото се касае за едни и същи строителен обект и площадка, то може да се допусне че възлагането на допълнителните СМР на друго лице би създало сериозни затруднения при спазване на последователността и синхронизацията на реализацията, определяне на отговорностите, свързани с поддръжката на съоръженията и т.н.
С оглед стойността на сключения договор (369 478.48 лв. с ДДС) и предвидената прогнозна стойност на допълнителните работи – до 65 115 лв. с ДДС, за изпълнено се счита изискването допълнителното строителство да не надвишава с 50 % стойността на основната поръчка.
Предвид изложеното, становището за законосъобразност се предоставя под условие, че възложителят разполага с доказателства, че договорът с „Прогрес Билдинг Къмпани“ ЕООД е действащ към момента на откриване на разглежданото договаряне, както и че допълнителните СМР са единствено в резултат на непредвидени обстоятелства.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.