ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на земеделието /предишно -Министерство на земеделието, храните и горите/ /предишно - Министерство на земеделието и храните /МЗХ//Старо наименование: Министерство на земеделието и продоволствието /МЗП//
Адрес София 1040, бул. Христо Ботев 55
Партиден номер в РОП 696
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00696-2014-0018
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: извършване на строително-монтажни дейности на обекти: Позиция 1: „Дига на р. Дунав Козлодуй- Ремонтно-възстановителни работи на дига – І уч. км 685+000 до км 686+500, II уч. км 693+800 до км 694+900, III уч. км 696+335 до км 696+952, землища на гр.Козлодуй и с.Хърлец, общ. Козлодуй, област Враца” Позиция 2: „Почистване островно образувание и укрепване на ляв бряг на заливаемата тераса на корекция на р. Янтра с участък от смесието на р. Янтра до мост на км 4+400 на път ІV-04935 с. Г. Д. Тръмбеш – с. Върбица", в землището на с. Върбица”, общ. Горна Оряховица”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № РД52-36 от 11.06.2014 г. на министъра на земеделието и храните за провеждане на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) предоставя средства от резерва за непредвидени и неотложни разходи по чл. 1, ал. 2, Раздел ІІ, 4.1.1 на Закона за държавния бюджет за 2014 г., за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последици от бедствия. Отбелязва се, че обектите, за които Министерският съвет взема решение да бъдат възстановени, укрепени и т.н., са обекти с приоритетно значение за живота и здравето на населението, както и за опазване на имуществото му. Пояснява се, че част от работата на Комисията е именно да разграничи обектите, които спешно се нуждаят от възстановителни работи, от други обекти, които биха могли да бъдат включени в т. нар. планови дейности. Посочва се, че това е така, тъй като общественият интерес от извършване на определени дейности в тези случаи надделява над общите правила за избор на изпълнители на обществени поръчки. Изразява се мнение, че този принцип е заложен и в разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП. Твърди се, че преценка за наличието на тази хипотеза се осъществява още към момента на вземане на решение от МКВП, която отпуска средства при констатация за наличието й. Посочва се, че дейностите, предвидени за извършване на обектите, са спешни и неотложни.
Като мотив за избора на процедура се сочат очакваните пролетни, интензивни валежи или снеготопене, или комбинация от двете и свързаните с тях хидроложки условия за формиране на значителен отток и повишаване на притока в язовирите и съответно значително повишаване на водното ниво в реките. Твърди се, че изложените обстоятелства налагат във възможно най-кратки срокове, да бъдат възстановени компрометираните или частично разрушени корекции на реки, осигуряване на проводимостта на корекциите на реките и недопускане на нови наводнения. Отбелязва се, че е необходимо да се има предвид, че технологичното време за изпълнение на строително монтажни работи е кратко, поради това, че посочените дейности могат да се изпълняват по време на маловодие, което изисква незабавно възлагане на изпълнението. Твърди се, че изложените по-горе обстоятелства обуславят необходимостта възлагането на строително-монтажните работи да се реализира именно чрез процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В подкрепа на изложените твърдения, като доказателствен материал се прилага копие от Постановление № 116 от 15.05.2014 г. на Министерския съвет, заедно с Приложение № 2. От точка 7.2 и 7.3. на документа става ясно, че за осъществяване на ремонтно-възстановителните работи на дига – І у-к от км. 685+000 до км 686+500, II уч. км 693+800 до км 694+900 и III уч. км 696+335 до км 696+952, землища на гр. Козлодуй и с. Хърлец, общ. Козлодуй, са отпуснати средства в размер на 2 149 654 лв., а за почистването на основно образувание на ляв бряг на заливаемата тераса на корекцията на р. Янтра с участък от смесието на реката до мост на км 4+400 на път ІV-0495 с. Горски Долен Тръбмеш - с. Върбица – в размер на 518 927 лв.
Като доказателство е приложено и писмо от директора на дирекция „Хидромелиорации“ в МЗХ до директора на дирекция „Обществени поръчки“ в същото министерство. Писмото касае необходимостта от стартиране на процедури по ЗОП за обект от хидромелиоративния фонд, средствата, за които са отпуснати с Постановление № 116/15.05.2014 г. на Министерския съвет. В него са описани обстоятелствата, съдържащи се в мотивите на възложителя.
Преписката съдържа и доклад от директора на дирекция „Хидромелиорации“ в МЗХ до главния секретар на Министерството, от който става ясно, че обектът „Дига на р. Дунав … „е изграден с цел да предпазва от заливане 28 000 дка земеделски земи и инфраструктурата, базирана на прощадка на АЕЦ „Козлодуй“. Отбелязано е, че при сегашното състояние на дигата и провеждането на високи води в р. Дунав има опасност от скъсване и сериозни последствия, важни за безопасността на съоръженията в АЕЦ „Козлодуй“ (2 бр. топли канали, студен канал и 6 бр. шахтови помпени станции). Относно другата позиция – „Почистване на островно образувание … “, в документа се посочва, че състоянието на обекта е критично. Твърди се, че водното течение продължава да разрушава корекцията на р. Янтра и застрашава сигурността на моста. Отбелязва се, че мостът е потенциално опасен и преминаването по него може да предизвика аварийни ситуации с пострадали. Подчертава се, че за обекта има изготвен работен проект през 2011 г.
Относно актуалното техническо състояние към 01.07.2014 г. на обекта „Почистване на островно образувание … “ е приложено писмо от областния управител на област В. Търново до МЗХ, Напоителни системи ЕАД и Басейнова дирекция, Управление на водите „Дунавски район“. От документа става ясно, че преминалите високи води през периода 29, 30 и 31 май 2014 г. и увеличената ерозионна дейност на р. Янтра в участъка над мост на път ІV-04935 с. Горски Долен Тръмбеш – с. Върбица, са довели до разрушаване на пътя и силно дестабилизиране на основата на първия стълб от носещата конструкция на моста, респ. неизползваемост на моста, по който ежедневно преминават училищен автобус, селскостопанска техника и множество лични и обществени МПС.
В поле V.2) на решението се посочва, че лицата до които се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление са: „НАПОИТЕЛНИ СИСТЕМИ” ЕАД, „ИНФРАСТРУКТУРНО СТРОИТЕЛСТВО” ЕООД и „ПОЛИ ЙОРД” ЕООД. До същите лица са адресирани и приложените покани.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка става ясно, че се касае за осъществяване на строително-монтажни дейности по дигата на р. Дунав (по Позиция 1) и почистване на островно образувание и укрепване на ляв бряг на заливаемата тераса на корекция на р. Янтра (по Позиция 2). Видно от мотивите, изборът на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП се обосновава с отпускането на средства за реализирането на строителството от МКВП към МС и краткото технологично време, в което могат да се изпълнят строително-монтажните работи. Като допълнителен аргумент се посочва, че обектите са с приоритетно значение и че МКВП към МС разграничава тези, които спешно се нуждаят от възстановителни работи, от други, които могат да бъдат включени в планови дейности. Мотив според възложителя са и очакваните интензивни валежи или снеготопене и свързаните с тях хидрогеоложки условия за формиране на значителен отток и повишаване на притока в язовирите, съотв. значителното повишаване на водното ниво в реките. Повечето от посочените обстоятелства обаче не застрашават живота и здравето на хората или околната среда, поради което не могат да се разглеждат като събития от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР от ЗОП. От изброените в случая, заплаха за човешкото здраве и живот или за околната среда могат да представляват само евентуалните последици от интензивни валежи и свързаните с тях повишени нива на реките. Данни за риск от такива се съдържат в приложения доклад № 93-5990/03.06.2014 г., според който състоянието на дигата на р. Дунав не може да поеме провеждането на високи води на р. Дунав, което създава предпоставки и опасност от скъсването й, съответно от сериозни последствия върху съоръжения на АЕЦ „Козлодуй“. Относно другия обект, в същия документ се посочва, че в резултат от преминалите високи води и засилената ерозионна дейност на р. Янтра през периода 29, 30, 31 май 2014 г. е разрушен пътят и дестабилизирана основата на първия стълб от носещата конструкция на моста. Неясно обаче остава дали при полагане на дължимата грижа възложителят е можел да ги предвиди. В мотивите не е коментирано и не са приложени документи, от които да се установи дали е извършвана поддръжка на съоръженията, кога възложителят е узнал за необходимостта от ремонт и какво е предприел за предотварятяване възникването на аварийната ситуация. Според приложения доклад № 93-5990/03.06.2014 г., за обекта на р. Янтра е налице работен проект от 2011 г., което предполага, че възложителят е знаел за необходимост от ремонтни дейности за този обект. От наличната информация не може да се прецени дали възложителят е имал достатъчно време, за да проведе открита, ограничена или процедура на договаряне с обявление.

Предвид изложеното, изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с доказателства, че възлагането на разглеждания договор произтича от събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП и че възникването му не е по негова вина.

 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.