ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерство на здравеопазването /МЗ/
Адрес София 1040, пл. Св. Неделя 5
Партиден номер в РОП 80
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00080-2014-0022
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Допълнително възникнали непредвидени видове и количества СМР в Дом за медико-социални грижи за деца в гр. Пловдив”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД-11-293 от 06.06.2014 г. на министъра на здравеопазването за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства относно прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че с Решение № РД-17-398/03.08.2012 г. на възложителя е открита обществена поръчка, с предмет: „СМР на домове за медикосоциални грижи за деца (ДМСГД)”, вписана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален № 00080-2012-0043. Уточнява се, че за изпълнител на обществената поръчка по обособена позиция № 8 е избран „Ивелинстрой“ ЕООД, с който е сключен договор № РД-17-764/12.12.2012 г., на стойност 1 234 347.49 лева с ДДС. Допълва се, че Министерството на здравеопазването (МЗ) има сключен Договор № РД-11-56/17.01.2014 г. с ЕТ „АРХАТ – Анита Теодосиева“ за осъществяване на авторски надзор при извършване на СМР в ДМСГД - гр. Пловдив. В тази връзка се отбелязва, че в МЗ е постъпил доклад с вх. № ОППР-14-2/20.05.2014 г. от арх. Анита Цветанова-Обретенова, ръководител на екипа за авторски надзор, в който се съобщава за възникнали проблеми при изпълнение на оставащите СМР, свързани със съществени непълноти в количествените сметки на одобрената проектна документация, както и непредвидени видове СМР, възникнали в процеса на строителното изпълнение, неустановими при първоначалния оглед и външно заснемане. Допълва се, че в текста на доклада се информира за следните обстоятелства:
-  невъзможност обектът да бъде завършен по одобрените строителни книжа, без осигуряване на допълнителни средства за изпълнение на всички технологично и нормативно необходими видове СМР;
- подписан акт образец № 10 за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството, тъй като се е стигнало до технологична невъзможност за продължаване на изпълнението на СМР, тъй като не са предвидени средства за допълнителните видове работи.
Твърди се, че в МЗ е постъпило и писмо от Управляващия орган (УО) на ОП „Регионално развитие“ 2007-2013, в което се посочва, че е целесъобразно и допустимо използването на спестения ресурс за финансиране на непредвидените количества СМР за обект ДМСГД гр. Пловдив. В заключение се цитира разпоредбата на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП, като се обобщава, че предвид изложените в мотивите доводи и с оглед на обстоятелството, че прогнозната стойност на непредвидените допълнителни работи е в размер на 200 000 лв. с ДДС, се считат за изпълнени предпоставките за провеждане на процедура на договаряне без обявление, на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП.
В поле V.2) на решението и в приложената покана е записано, че за участие в договарянето се кани “Ивелинстрой” ЕООД – изпълнител на основния договор за СМР за същия обект.
Видно от информацията, вписана в поле V.3) настоящата процедура е свързана с процедура за възлагане на обществена поръчка, открита с решение № РД-17-398 от 03.08.2012 г.
Извършена проверка в РОП потвърждава, че под уникален № 00080-2012-0043 е вписана информация за „открита“ процедура с предмет „Извършване на СМР в домове за медикосоциални грижи за деца“, по 8 обособени позиции. Видно от информацията за сключен договор, за изпълнител по обособена позиция № 8 - “Извършване на СМР в дом за медикосоциални грижи за деца в гр. Пловдив” е определен „Ивелинстрой“ ЕООД - гр. София.
В подкрепа на изложените мотиви са приложени копия на следните документи:
1. Договор № РД 17-764/12.12.2012 г. между МЗ и “Ивелинстрой” ЕООД с предмет: “СМР на обект: ДМСГД, гр. Пловдив”, на стойност 1 028 622.91 лв. без ДДС, с краен срок на изпълнение – не по-късно от 8 месеца от сключването на договора;
 2. Договор № РД-11-56/17.01.2014 г. между МЗ и ЕТ “Архат – Анита Теодосиева” за упражняване на авторски надзор при извършване на СМР в ДМСГД – гр. Пловдив;
3. Доклад, вх. № ОПРР-14-2/20.05.2014 г. от арх. Анита Теодосиева – ръководител екип за авторски надзор по договор № РД-11-56/17.01.2014 г., видно от който, освен описаните в мотивите обстоятелства, се изброяват видовете допълнителни СМР, а именно:
 - конструктивно укрепване на някои отвори след разкриването им, непредвидени мазачески и бояджийски работи, затваряне с гипсокартон, настилъчни за изравняване и други фасадни архитектурни работи;
- пропуснати противопожарни врати, описани в част “ПБЗ” и невключени в спесификацията по част архитектурна, но посочени като задължителни за изпълнение при проведена среща през месец март 2014 г. между проектант, строител и представител на РС “ПБЗН”;
- пропуснати основни видове работи – дограма, фасадна топлоизолация и свързаните с тях технологично други довършителни такива по новоизградените стълбищна и асансьорни клетки;
- топло и хидроизолационни работи по плоските покриви на същите.
4. Допълнителна количествена сметка за обекта, съставена от арх. Теодосиева.
С писмо, изх. № 12-04-16/16.06.2014 г. на министъра на образованието, допълнително са изпратени следните документи:
1. Протокол – Образец № 2а за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа от 25.03.2013 г.;
2. Акт – Обр. 10 от 04.07.2013 г. за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството, поради невъзможно продължаване изпълнението на СМР при наличие на деца и персонал, обитаващи помещения, подлежащи на реконструкция и неосигурено осъществяване на авторски надзор по всички части на проекта;
3. Акт – Обр. 11 от 12.02.2014 г. за установяване състоянието на строежа и СМР при продължаване на строителството при спрян строеж: “Преустройство и пристройки на ДМСГД в Център за обществена подкрепа на семейства и деца до тригодишна възраст”;
4. Акт – Обр. 10 от 14.04.2014 г. за установяване състоянието на строежа при спиране на строителството, поради: Временно спиране на СМР до осигуряване на средства от МЗ за допълнително възникнали СМР, описани в докладна записка от Проектант ЕТ “Архат - Анита Теодосиева” и невъзможност за продължаване на дейностите по последващите СМР, необходими за приключване на обекта.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка, приложените документи и допълнително извършената проверка в РОП става ясно, че е налице предходен договор за строителство. Същият е подписан на 12.12.2012 г., с уговорен срок за изпълнение на отделните СМР – 250 дни, като е предвидена възможност за удължаването му при наличието на непредвидени обстоятелства. Към преписката са приложени Актове за спиране на строителството, издадени съответно на 04.07.2013 г. и 14.04.2014 г. Посоченото води до извода, че в конкретния случай е налице действащ основен договор за строителство, чието изпълнение е спряно към момента на откриване на решението за откриване на разглежданата процедура, поради технологична невъзможност за продължаване на изпълнението на строителството, необходими за приключване на обекта до осигуряване на средства за допълнително възникнали СМР.
Информация относно необходимите допълнителни строителни дейности се съдържа в доклада, изготвен от ръководителя на екип, осъществяващ авторски надзор, като от него става ясно, че без конкретното възлагане е невъзможно довършването на обекта и въвеждане му в експлоатация.
Прилагането на избраното правно основание е свързано с наличието на непредвидени обстоятелства. Съгласно легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, за непредвидени се считат обстоятелства, настъпили след сключването на договора, независимо от волята на страните, които не са могли да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението на договорените условия. В конкретния случай, в хода на строителството са констатирани несъответствия между одобрения за реализация инвестиционен проект, оставащите за изпълнение количества по одобрената сметка СМР и налагащите се допълнителни работи. Като причина за част от тези допълнителни работи се сочат  разкрити в хода на строителството отвори, в резултат на което възниква необходимост от конструктивно им укрепване и свързаните с тях непредвидени фасадни архитектурни работи, неустановими при първоначалния оглед и заснемане. Посоченото обстоятелство принципно е основание за установяване на несъответствия и обуславя необходимост от възлагане на допълнително строителство. Не става ясно дали констатираното при авторския надзор несъответствие в КСС се дължи на грешки и пропуски в проектирането или  се касае за грешки в заданието на възложителя.  Становището по настоящата процедура е обвързано с условието, вината за допълнително възникналите работи да не може да се вмени на възложителя или изпълнителя по договора за строителство. При положение, че пропуските са в резултат от лошо изпълнение при проектирането, възложителят следва да е предприел съответните действия по отношение на проектанта. 
За изпълнено се счита заложеното в чл. 90, ал. 1, т. 8, б. “а” ЗОП условие, относно невъзможността допълнителните строителни дейности да се разделят технически или икономически от предмета на основния договор. Доколкото се касае за един и същи строителен обект, то безспорно изпълнение от друг строител би довело до сериозни затруднения при спазването на хронологичната последователност на процесите и определянето на отговорност.
Изпълнено е изискването, стойността на допълнителното възлагане да не надвишава 50 % от основната поръчка. В случая сумата по основният договор е 1 028 622.91 лв. без ДДС, а прогнозната стойност на допълнителните СМР – 200 000 лв. с ДДС.
Предвид изложеното, провеждането на процедура с избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с допълнителни аргументи и доказателства, свързани с коментираните, неизяснени аспекти по отношение на допълнителните СМР.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.