ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Брусарци
Адрес Брусарци 3680, ул. Георги Димитров 85
Партиден номер в РОП 477
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00477-2014-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Поръчката е с предмет "Ремонтно-възстановителни работи на църква "Св. Николай", с. Дондуково, община Брусарци". Денйстотите са свързани с извършване на неотложни аварийно-възстановителни работи за ликвидиране на последиците от бедствие, а именно-проливен дъжд на 24 и 25.07.2011 г. В резултат на бедствоието са нанесени значителни щети на покривната конструкция, камбанарията, носещите стени на храма. Видовете работи са подробно описани в количествената сметка на обекта и са свързани изцяло с възстановяване на конструкцията на храма.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 6 от 03.06.2014 г. на кмета на община Брусарци за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура, възложителят се позовава на необходимостта от неотложни аварийно-възстановителни работи за ликвидиране на последиците от бедствие – проливен дъжд на 24 и 25.07.2011 г. Посочва се, че в резултат на бедствието са нанесени значителни щети на покривната конструкция, камбанарията и носещите стени на православен храм „Св. Николай” с. Дондуково, община Брусарци. Твърди се, че извършеното техническо обследване и изготвената техническа експертиза от инж. Георги Стойнов е констатирала, че съществуващата сграда на храма е с частична нарушена носимоспособност и устойчивост и състоянието на храма е указано като „много тежко” и „предаварийно”. Допълва се, че видно от техническата експертиза, състоянието на съществуващата покривна конструкция е в тежко състояние /слегната, на места пропаднала с множество начупени керемиди, обрушена и напукана стряха/ и състоянието на храма е с висока степен на увреждане. Пояснява се, че от 2011 г. до настоящия момент в резултат на постоянните валежи състоянието на покривната конструкция се е влошило, което от своя страна е довело до обрушване на вътрешната мазилка на помещенията, отронване на парчета от таваните, което застрашава здравето и живота на посетителите на храма. Изборът на процедура се аргументира и с Постановление № 116 от 15.05.2014 г. на Министерския съвет (МС) за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел ІІ, т. 4.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия. Посочва се, че съгласно т.10.1 от Приложение № 1, към чл. 1 от Постановлението, на община Брусарци са отпуснати 90 314 лева за преодоляване на последиците от бедствие – проливен дъжд на 24 и 25.07.2011 г. и извършване на ремонтно-възстановителни работи на църква „Св. Николай” с. Дондуково, община Брусарци. Според възложителя, Постановлението на МС несъмнено доказва спешността и неотложността за възстановителните работи на храма, а особенно тежкото състояние на храма в конструктивно отношение и изминалите почти три години от предявяването на искането за предоставяне на средства за преодоляване на последиците от бедствието, налагат извода за изключителната спешност и неотложност от започване на аварийно-ремонтните работи за възстановяване на църквата. В заключение се изтъква, че започването на ремонтно-възстановителните работи по църквата в най-кратки срокове, ще защитят обществения интерес и няма да създадат предпоставки за увреждане на здравето и живота на хората, като в случая се касае за обект с особенно важно значение за населението – единствения храм в селото.
В подкрепа на твърденията, изложени в мотивите, са представени следните заверени копия на документи:
1. Заявление изх. № 03-00-27/03.08.2011 г. от кмета на община Брусарци до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВПМС). В него се иска предоставяне на целеви средства (170 683 лв.) за отстраняване на щети, нанесени от обилни валежи на 24-25 юли 2011 г. върху сградата на черква “Св. Николай” в с. Дондуково, община Брусарци;
2. Искане изх. № 09-00-187/03.08.2011 г. от кмета на община Брусарци до областния управител на обл. Монтана за предоставяне на становище относно предоставяне на целеви средства (170 683 лв.) за отстраняване на щети, нанесени от обилни валежи на 24-25 юли 2011 г. върху сградата на черква “Св. Николай” в с. Дондуково, община Брусарци;
3. Становище изх. № ОМ-08-36-(7)/05.12.2011 г. на областния управител на област Монтана, адресирано до МКВПМС, в което се подкрепя частично искането на кмета на община Брусарци за извършване на неотложни ремонтно-възстановителни работи на засегнатия от бедствието имот, без поисканите средства за изграждане на камбанария;
4. писмо изх. № 03-00-43/21.12.2011 г. от кмета на община Брусарци до МКВПМС с приложена количествено-стойностна сметка, съобразена и изготвена съгласно становището изх.№ ОМ-08-36-(7)/05.12.2011 г. (т. 3);
5. Становище изх.№ ОМ-08-36-(9)/27.12.2011 г. на областния управител на област Монтана, адресирано до МКВПМС, с искане за предоставяне на целеви средства в размер на 90 314.48 лв.;
6. Писмо изх. № ОМП-03-34-(3)/09.05.2012 г. от областния управител на област Монтана до кмета на община Брусарци, с което го уведомява, че заявените финансови средства (90 314.48 лв.) за извършване на неотложни възстановително-ремонтни работи за засегнатия от валежите православен храм в с. Дондуково са отложени за разглеждане за следващи заседания на МКВПМС;
7. Напомнително писмо изх. № РД-02-06-63/22.01.2014 г. от кмета на община Брусарци до МКВПМС, с искане за ново разглеждане за отпускане на 90 314.48 лв. за покриване на щетите и възстановяване на православния храм в с. Дондуково;
8. Писмо изх. № ОМП-04-2-(1)/07.02.2014 г. от областния управител на област Монтана до МКВПМС, с което се подкрепя искането за предоставяне чрез Комисията на средства в размер на 90 314.48 лв. и се подкрепя извършването на ремонтно-възстановителни работи за православния храм;
9. Писмо изх. № РД-02-06-225/13.03.2014 г. до Председателя на комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове към Народното събрание на Р. България, с което се иска съдействие относно разглеждане и предоставяне на средства в размер на 90 314.48 лв. за храма в с. Дондуково, с оглед недопускане по-нататъшното разрушаване и увреждане на сградата;
10. Постановление № 116 от 15.05.2014 г на Министерския съвет с Приложение № 1, видно от което за обект № 10.1 “Ремонтно-възстановителни работи на църквата “Св. Николай”, с. Дондуково, общ. Брусарци, обл. Монтана се одобряват допълнителни разходи в размер на 90 314 лв.;
11. Техническа експертиза, за обект “Ремонтно-възстановителни работи на църквата “Св. Николай”, с. Дондуково, общ. Брусарци” изготвена от инж. Г. Стойнов /от дата: не се чете/. Видно от нея, тежкото състояние на обекта е в резултат на атмосферни фактори, както и на извършен некачествен ремонт на покривната конструкция. От заключението на експертизата става ясно, че сградата е с частична нарушена носимоспособност и устойчивост срещу временните и особени натоварвания и поради състоянието й е необходимо извършването на ремонтни СМР, обхващащи покривната конструкция, дървения под, обрушената и напукана външна и вътрешна мазилка, каменната стълба към олтара и тротоарната настилка около църквата;
12. Снимков материал.
В поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне е записано, че поканата за участие в процедурата се изпраща на „Ваяни Инвест“ ЕООД, гр. Самоков, което се потвърждава и от приложената покана. В нея е посочена максималната стойност на строителните работи - до 90 314 лв.
 
Изводи
Прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е допустимо в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпило събитие от извънреден характер, поради което сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП събитие от извънреден характер е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
В изложените мотиви, възложителят определя като събитие от извънреден характер проливния валеж, паднал на 24 и 25 юли 2011 г. Интензивните валежи са природно явление, което не зависи от волята на възложителя. Те могат да се разглеждат като събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, само ако са нехарактерни за съответния географски регион или количеството и интензивността им е прекомерна и нетипична за този период от годината. Представените в случая мотиви и доказателства не водят до заключение, че именно визираният валеж в края на месец юли 2011 г., сочен като причина за нанесените щети на покривната конструкция, камбанарията и носещите стени на православния храм в с. Дондуково, е причина за състоянието на храма. Видно от изготвената техническа експертиза, състоянието му е определено като “много тежко” и “предаварийно” и с висока степен на увреждане, за което активно допринасят и валежите. Документът води до извода, че сградата се нуждае от ремонтно-възстановителни работи като цяло, а не от преодоляване на последици, заплашващи човешкото здраве и живот, настъпили в резултат от валежите в края на юли 2011 г. В подкрепа на подобен извод са и действията на възложителя, който открива конкретната процедура 34 месеца след визирания проливен дъжд, респ, установяване на щетите по сградата. От изложеното в мотивите може да се направи извод, че действията му са забавени от решението на МКВПМС, което обаче не може да се приеме като основание за игнориране на конкурентното начало при избора на изпълнител. Видно от прогнозната стойност, в случая е приложима Глава 8а от ЗОП, ред, при който се осигурява постигане на конкуренция в кратки срокове. Същевременно няма данни и възложителят не е коментирал в мотивите си, дали в периода преди преди юли, 2011 г. е извършвал дейности по поддръжка на храма, поради което не може да се направи категоричен извод, че при полагане на дължимата грижа той не е могъл да очаква настъпването на конкретните валежи и да предвиди последиците от тях.
С оглед на изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.