ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Иваново
Адрес Иваново 7088, ул. Олимпийска 75
Партиден номер в РОП 474
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00474-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предвижда се извършването на строително-монтажни работи за довършване на обект: „Възстановяване на мост и водосток в кв.2, между ул.„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“ с.Кошов, Община Иваново”, описани подробно в приложена към поканата за настоящата процедура количествено-стойностна сметка.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
 Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
 Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № Р-9 от 03.06.2014 г. на кмета на община Иваново за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедура се изтъква, че на 01.06.2014 г. са паднали поройни дъждове (100 л/кв.м.) и водата от коритото на р. Черни Лом е преляла в кв. 2 между ул. „Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“, с. Кошов, oбщина Иваново. Твърди се, че всевдствие на горното имоти по поречието на  р. Черни Лом и мостът над реката са наводнени. Обръща се внимание, че мостът обслужва движението на пътно превозни средства, пешеходци и животни на местното население и е единствената пътна връзка в района. Изтъква се, че вследствие на наводнението и увеличеното ниво на реката съоръжението се намира на един метър под водата. Отбелязва се, че под моста е затлачено, което допълнително усилва натиска върху съоръжението. Обобщава се, че техническото състояние на обекта е много тежко. Стига се до извод, че мостът е опасен за експлоатация. В тази връзка се посочва, че районът е непроходим. Подчертава се, че достъпът на собствениците до прилежащите имоти е прекъснат.
По-нататък в мотивите се отбелязва, че мостът над р. Черни Лом е единствена връзка на свинекомплекс и по него ежедневно преминават МПС за снабдяване с фураж. Посочва се, че предвид нарушеното движение по моста, се създава опасност от възникване на епидемия, поради липса на храна на животните.
В мотивите се допълва, че пътното платно, водещо към моста, е почти разрушено. Твърди се, че има пропаднали участъци.
В мотивите на възложителя се отбелязва, че за възстановяването на моста над р. Черни Лом и пътя в района са отпуснати средства от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет (МС). Уточнява се, че това е направено с Постановление № 116/15.05.2014 г. на МС, с което са отпуснати средства за довършване на обекта.
Предвид изложеното в мотивите се обoбщава, че поради поройните валежи е налице аварийна ситуация, която непосредствено застрашава живота и здравето на хората и околната среда. Посочва се, че с оглед на това е необходимо предприемане на спешни действия за възстановяване на моста и прилежащата инфраструктура, за отводняване на наводнения район с оглед осигуряване на безопасността на хората. Твърди, че е необходимо незабавно извършване на СМР за довършване на обекта, тъй като в това състояние е опасен за експлоатация. Отбелязва, че поради необходимостта от предприемане на спешни действия и създалата се опасност за живота и здравето на хората и околната среда, не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на договаряне с обявление. Подчертава се, че преди датата на решението за откриване на процедурата на договаряне без обявление са възникнали обстоятелства, които отговарят на легална дефиниция на „събитие от извънреден характер“ съгласно § 1, т. 28а от Допълнителните разпоредби на ЗОП ,,събитие от извънреден характер”. Посочва се, че община Иваново при полагане на дължимата грижа не е могла или не е била длъжна да предвиди или предотврати това природно бедствие. Твърди се, че е налице причинно-следствена връзка между това ,,събитие от извънреден характер” и невъзможността да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита процедура, ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление.
В поле V.2) на решението за откриване е записано, че лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедурата на договаряне без обявление по реда на ЗОП, е адресирана до дружеството „МБ-2001“ООД. Информацията се потвърждава от приложената покана. При преглед на поканата се установи, че максималната стойност на поръчката е 219 833,74 (двеста и деветнадесет хиляди осемстонин тридесет и три лева и 74 ст.) без ДДС.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните документи:
1. Докладна записка с изх. № 69/02.06.2014 г. от кметския наместник на с. Кошов, община Иваново, област Русе относно: „Предприемане на спешни мерки за извършване на възстановяване на мост и водосток в кв.2, между ул.„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“ с. Кошов, Община Иваново“, адресирана до кмета на община Иваново. От документа се установява, че кметският наместник на с. Кошов уведомява кмета на община Иваново, че на 01.06.2014 г., вследствие на паднали поройни дъждове водата от коритото река прелива в кв.2, между ул.„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“ с. Кошов, Община Иваново. В докладната записка са описани обстоятелствата от мотивите към решението за откриване на процедурата и във връзка с тях се посочва, че е налице необходимост от спешна намеса и предприемане на неотложни действия за възстановяване на моста и прилежащата инфраструктура в месността, за отводняване на района и осигуряване безопасността на хората;
2. Постановление № 116/15.05.2014 г. на МС за одобряване на допълнителни разходи/трансфери от резерва по чл. 1, ал. 2, раздел ӀӀ, т. 4.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. за непредвидени и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия. От Постановлението става ясно, че МС одобрява допълнителни разходи/трансфери за изпълнение на проекти/дейности за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, чието разпределение по общините е съгласно Приложение № 1. Посоченото Приложение № 1 е представено в АОП и при неговия преглед се констатира, че в т. 15. 1 от него е записано, че на община Иваново област Русе се отпускат средства в размер на 257 523 лв. за: „Възстановяване на мост и водосток в кв. 2, между ул.„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“ с. Кошов;
3. Снимков материал, от който се потвърждава, че е налице сериозно увреждане на конструкцията на моста;
4. Образци на документи, свързани с провеждането на разглежданото договаряне без обявление, неотносими към избора на процедура за възлагане на договора.
 
 Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обвързано с възникване на събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, което при полагане на дължимата грижа възложителят не могъл или не е бил длъжен да предвиди и предотврати. Според легалната дефиниция, за такова се счита природно бедствие, авария, катастрофа или друго събитие, което непосредствано застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
От изложените мотиви и представената докладна записка от кметския наместник на с. Кошов може да се направи извод, че обектът, посочен в предмета на разглежданото договаряне, е увреден в резултат на преляла вода от коритото на р. Черни Лом в кв. 2 между ул .„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“, с. Кошов, вследствие на паднали поройни дъждове (100 л/кв.м.) на 01.06.2014 г. От представените доказателства е видно, че мостът, който е единствена пътна връзка, не може да се ползва и районът остава непроходим. Предвид обстоятелството, че само чрез моста може да се осигури снабдяване с фураж на свинекомплекса, може да се приеме, че поради нарушеното движение по съоръжението животните ще останат без храна. За обосновано се счита и твърдението на възложителя, че аварийната ситуация непосредствено застрашава живота и здравето на хората и е опасност за околната среда, поради възможността от възникване на други аварии и епидемии. Посоченото дава основание да се приеме, че е налице събитие по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП.
Заедно с посоченото обаче в мотивите се споменава, че е необходимо „незабавно извършване на СМР за довършване на обекта“. Така е формулиран и предметът на поръчката, която според поле ІV.1) от решението е за „извършването на СМР за довършване на обект: „Възстановяване на мост и водосток в кв.2, между ул.„Тодор Маринов“ и местността „Ломски места“ с. Кошов, Община Иваново”. За довършване на обекта са и средствата, отпуснати с ПМС № 116/15.05.2014 г., което кореспондира с обстоятелството, че отпускането им (15.05.2014 г.) предхожда падането на поройните дъждове, което според мотивите и доказателствата е станало на 01.06.2014 г. С оглед на посоченото в случая остава неясно какво се цели с възлагането на конкретния договор, както и какво е било състоянието на моста преди 01.06.2014 г., респ. дали при полагане на дължимата грижа възложителят е могъл да очаква и да предвиди последиците от проливни дъждове върху моста.
По същите причини не може да се прецени дали възложителят е могъл по-рано да предприеме действия по възлагането на договора, т.е. да избере изпълнител чрез провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Предвид щетите и последиците от дъждовете, считаме че в случая е необходимо извършването на ремонтно-възстановителни работи по съоръжението. Възлагане на договора чрез процедура на договаряне без обявление обаче може да се приеме за законосъобразно, при условие че възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно, че се касае за авариен ремонт и че възникването на извънредната ситуация не се дължи на негово действие или бездействие, т.е. че той е положил дължимата грижа и настъпването й не е по негова вина.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.