ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Суворово
Адрес Суворово 9170, пл. Независимост 1
Партиден номер в РОП 108
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00108-2014-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: По протежение на 600.00 м. от дерето е необходимо спешно да се извърши почистване и продълбочаване - възстановяване на профил осигуряващ преминаването на оразмерителните водни количества и понижаване на подпочвените води по трасето му, поради опасност от заливане на прилежащите земеделски площи.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са предсавени Решение № 4 от 02.06.2014 г. на кмета на община Суворово за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че възложителят е взел решение за възлагане на обществена поръчка чрез процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП, във връзка с възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия, породени от настъпило събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати и за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление. Уточнява се, че на 27 май 2014 г. е настъпило събитие от извънреден характер в следствие на обилен валеж придружен от бурен вятър и градушка, водите на река Девненска в участъка „Хамам дере“ са излезли от коритото си и са наводнили земеделски земи в близост до протежението му, част от посевите са унищожени, а на места разливите са разрушили част от дигата и са подкопали фундаментите на стълбове за високо напрежение 110 kw, поради което е налице предпоставка за късане на далекопровода. Допълва се, че в следствие на настъпилото събитие е възникнала нужда от предприемане на неотложни действия за почистване и продълбочаване на коритото на дерето, както и възстановяване на разрушения участък от дигата. Отбелязва се, че коритото на „Хамам дере“ преминава през централната част на гр. Суворово, община Суворово, и че то се явява естествен водосборен район на водите от всички улици на града поради, което е необходимо спешното му почистване и продълбочаване, с оглед опасността при продължаващите обилни валежи коритото на „Хамам дере“ да прелее отново и да нанесе щети;
В мотивите се изтъква още, че възникналото събитие по своя характер се класифицира като „Събитие от извънреден характер” съгласно § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, тъй като непосредствено застрашава живота и здравето на хората и околната среда. Твърди се, че по протежение на 600.00 м. от дерето е необходимо спешно да се извърши почистване и продълбочаване - възстановяване на профил осигуряващ преминаването на оразмерителните водни количества и понижаване на подпочвените води по трасето му. Изразява се мнение, че с почистването и продълбочаването на дерето ще се осигури по-добра проводимост на високите води, благодарение на което няма да се стигне до заливането на жилищни сгради и площи, както и запазване живота на живущите в по-ниските части на града;
В края на мотивите се твърди, че последиците от настъпилото събитие непосредствено застрашават живота и здравето на хората или околната среда, което налага спешно предприемане на действия за възлагане на обществена поръчка чрез процедура на договаряне без обявление за извършване на почистване и продълбочаване на коритото на дерето на река Девненска в участъка „Хамам дере“.
В подкрепа на твърденията, изложени в мотивите, са представени следните копия на документи:
- Информация за последици от бедствие регистрирано на териториятана община Суворово и подписана от кмета на общината. Твърди се, че вследствие на обилни валежи от дъжд, придружен със силен вятър са засягнати множество сгради, стопански постройки и улици, водите на дерето, преминаващо през гр. Суворово са излезли от коритото си и са наводнили земеделските земи в близост до него. В документа е посочено още, че следва да се назначи комисия за оценка на възникналите материални щети. В Агенцията по обществени поръчки не е представена заповед за назначаване на такава комисия, както и доклад от дейността й.
- снимков материал;
- разпечатка от Интернет на 10-дневна прогноза за времето в гр. Суворово, според която вероятността за валежи надвишава 50%, а в повечето дни – 70 %.
В поле V.2.) на решението е отбелязано, че за участие в поръчката се кани дружеството „Девня Трейд” ООД, гр. Варна. Същото се потвърждава и от приложената покана, където в т. 4.2 е посочено, че прогнозната стойност на поръчката е 60 515, 18 лв. без ДДС.
 
Изводи
Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обосновано в случаите, в които се налага извършване на неотложни действия за отстраняване на последиците от настъпило събитие от извънреден характер, поради което сроковете за възлагане по общия ред не могат да бъдат спазени. По смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, събитие от извънреден характер е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда. Изисикване на закона е, при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл да предвиди или предотврати настъпването на събитието.
Видно от изложените мотиви и представените доказателства, в случая  водите на река Девненска в участъка „Хамам дере“ са излезли от коритото си и са наводнили земеделски земи в близост до протежението му, част от посевите са унищожени, а на места разливите са разрушили част от дигата и са подкопали фундаментите на стълбове за високо напрежение 110 kw. Според възложителя е налице предпоставка за късане на далекопровода и повторно преливане на водите при нови силни дъждове. Това безспорно създава риск за здравето и живота на хората. В тази връзка може да се приеме, че конкретната ситуация отговаря на легалната дефиниция в ЗОП, поради което действията за предотвратяване възникването й следва да се предприемат бързо, в най-кратки срокове.
Относносно предвидимостта на разлива на реката, от изложените мотиви и приложените доказателства става ясно, че описаната ситуация е възникнала в резултат на обилни валежи, настъпили на 27.05.2014 г. Валежите са природно явление, чието възникване и обем принципно не може да се предвиди от възложителя. То обаче може да се очаква, когато е обичайно и характерно за съответния регион. Доказателства относно необичаен обем на валежите не се представени. Липсва и информация относно поддържането на коритото на реката. Във връзка с това остава недоказано, че възложителят е положил дължимата грижа и въпреки това не е могъл да предвиди и предотврати възникването на ситуацията.
Предвид горното, считаме че в конкретния случай може да се изрази становище за законосъобразно прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП, ако възложителят разполага с доказателства, че критичното състояние на коритото на реката не е резултат от негово виновно поведение.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.