ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Силистра
Адрес Силистра 7500, ул. Симеон Велики 33
Партиден номер в РОП 30
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00030-2014-0013
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: „Авариен ремонт на мостово съоръжение на кръстовището ул.”Чавдар” и ул. „Железарска” в с. Калипетрово, община Силистра и изготвяне на технически проект”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-   преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-   същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-   за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е изпратено Решение № ЗК - 820 от 31.05.2014 г. на кмета на община Силистра за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП, покана за участие и доказателства, свързани с избора на правно основание.
В мотивита за избор на процедура се посочва, че в резултат на непредвидени обстоятелства (проливни дъждове в последните месеци), са възникнали опасни условия за ползване на мостово съоръжение, находящо се в с. Калипетрово, община Силистра. Твърди се, че поради изложените факти се налага осъществяване на ремонтни дейности на мостовото съоръжения, във възможно най-кратки срокове. Пояснява се, че част от моста на кръстовището на общински пътища ул. ,,Чавдар“ и ул. ,,Железарска“ в с. Калипетрово е нарушена и създава предпоставки за голям брой пътно-транспортни произшествия, с оглед голямата натовареност на движението. Твърди се, че в следствие на аварията се създава реална опасност за живота и здравето на гражданите и неблагоприятни последици за Община Силистра, отговаряща за поддържането на общинските пътища в общината. В заключение се посочва, че поради необходимостта от своевременно предприемане на действия по отстраняване на аварията, Община Силистра не може да спази сроковете, необходими за провеждане на открита или ограничена процедура за възлагане на обществена поръчна по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Счита се, че изложените в мотивите обстоятелства обосновават избора на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП.
В подкрепа на изложените мотиви се представя Докладна записка с изх. № 275/31.05.2014 г. на кмета на с. Калипетрово, адресирана до кмета на община Силистра, заедно със снимков материал. От документа става ясно, че с Докладна записка № 496/08.10.2013 г. от кмета на с. Калипетрово кмета на община Силистра е уведомен за тежкото състояние на моста. Предприети са действия от общинската администрация, които се изразяват в оглед на място, изготвяне на констативни протоколи и отправяне на искане до Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерския съвет (МКВП към МС) за отпускане на средства за спешен ремонт. В същия документ се твърди, че с Постановление № 116 от 15.05.2014 г. за одобряване на допълнителни разходи за непредвидени и/или неотложни разходи за предоставяне, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, обнародвано в Държавен вестник (ДВ) бр. 43 от 23.05.2014 г., се предвижда пълно финансиране на ремонта на визирания мост, който е застрашен от саморазрушаване. Същевременно със документа се съобщава, че на 29 и 30.05.2014 г. на територията на община Калипетрово са паднали отново обилни валежи, в резултат на които са активизирани разрушителни процеси (подкопаване на основи, рушене на повърхностния слой на асфалта и др.). В документа е изразено становище, че съществуващата ситуация представлява заплаха за живота и здравето на хората в селото, както и за преминаващите МПС, които във всеки един момент могат да предизвикат неговото необратимо срутване. Направено е заключение, че с цел защита живота и опазване здравето на хората се налага незабавно предприемане на строителноремонтни работи по укрепване и възстановяване на мостовото съоръжение. С приложените към документи снимки са онагледени визираните разрушителни процеси.
При преглед на ДВ брой 43 от 23.05.2014 г., се потвърди, че с Постановление № 116 от 15.05. 4014 г. за одобряване на допълнителни разходи за непредвидими и/или неотложни разходи за предотвратяване, овладяване и предотвратяване на последиците от бедствия, са отпуснати средства за възстановяване на мостово съоръжение на кръстовището на ул. „Чавдар“ и ул. „Железарска“ в с. Калипетрово, възлизащи на стойност 239 578 лв. Тази информацията се извлича от т. 16.3 на Приложение № 1.
В поле V.2) на решението и приложената покана се сочи, че лицето, което се кани за участие в процедура на договаряне без обявление е „Екострой груп“ ЕООД, гр. Шумен.
 
Изводи
Избраното правно основание е приложимо, когато са необходими неотложни действия, породени от събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП. Като такива събития се определят природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
От изложената фактическа обстановка става ясно, че през есента на 2013 г. обилни валежи на територията на община Силистра са нанесли значителни щети върху мостово съоръжение, намиращо се на кръстовището ул. ”Чавдар” и ул. „Железарска” в с. Калипетрово. От общината е отправено искане към МКВП към МС за отпускане на средства за осъществяване на спешен ремонт на съоръжението, но до момента на отпускане на средствата – май 2014 г., състоянието на съоръжението допълнително е утежнено. В резултат от валежи в периода 29-30.05.2014 г. са активизирани  разрушителни процеси на повърхностния слой на асфалта и са подкопани основите. Валежите са природно явление, което безспорно не зависи от волята на възложителя, но за да се приеме, че те са събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, то следва да е с необичайни за съответния географски регион характеристики. Това предполага да са в обеми, надхвърлящи характерните за региона, каквито доказателства в случая не са представени.
От приложените снимки е видно, че състоянието на моста е много тежко. Неизправностите по конструкцията на моста безспорно могат да създадат потенциална опасност за пътниците и пътнотранспортните средства, преминаващи по него, тъй като съществува риск от възникване на пътнотранспортни произшествия и необратимо разрушаване на съоръжението. Това дава основание да се счита за обосновано предприемането на спешни действия по възстановяване и укрепване на пътното съоръжение, поради което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или на процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
Дали обаче критичното състояние на моста се дължи само на визираните обилни валежи, от наличната информация не може да се прецени. Изискване на ЗОП е при полагане на дължимата грижа възложителят да не е могъл или да не е бил длъжен да предвиди и предотврати възникването на събитието. В случая липсва информация, какво е било техническото състояние на моста, преди проливните валежи през октомври 2013 г., сочени като причина за разрушението. Прави впечатление, че в периода от настъпване на събитието (м. октомври), до отпускане на средствата (м. май), възложителят не е предприел действия за възлагане на ремонтните дейности на съоръжението, каквито изисква една спешна ситуация. Безспорно е, че при отлагане на ремонта състоянието на моста ще се влоши допълнително, поради факта, че зимният сезон се характеризира с валежи.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП може да се приеме за обосновано, ако възложителят разполага с доказателства за всички изисквани от нормата условия.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.