ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Пазарджик
Адрес Пазарджик 4400, бул. България 2
Партиден номер в РОП 385
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00385-2014-0009
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 4 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Предмет на обществената поръчка е строителство - дейности по “Ремонт на улици и пътища на територията на Община Пазарджик”. Ремонтните работи на улици и пътища, предмет на поръчката, са предвидени за извършване в гр.Пазарджик и населените места от територията на общината - с.Алеко Константиново, с.Априлци, с.Братаница, с.Величково, с.Гелеменово, с.Главиница, с.Говедаре, с.Дебращица, с.Добровница, с.Драгор, с.Звъничево, с.Ивайло, с.Крали Марко, с.Ляхово, с.Мало Конаре, с.Мирянци, с.Мокрище, с.Овчеполци, с.Огняново, с.Паталеница, с.Пищигово, с.Росен, с.Сарая, с.Сбор, с.Синитево, с.Тополи дол, с.Хаджиево, с.Цар Асен, с.Црънча, с.Черногорово и с.Юнаците. Пътната инфраструктура на гр.Пазарджик и населените места от територията на община Пазарджик има необходимост да бъде постоянно поддържана в добро техническо състояние. Има участъци от нея, които не са в добро състояние, такива, в които настилката на места е с изровено асфалтово покритие, а за нейното възстановяване, поддържане и подобряване е необходимо изпълнение на съответни строителни дейности.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква:
-  преди датата на решението за откриване на процедурата да е възникнала необходимост от предприемане на неотложни действия;
-  същите са породени от настъпване на събитие от извънреден характер, което възложителят при полагане на дължимата грижа не е могъл или не е бил длъжен да предвиди или предотврати;
-  за преодоляването на което не могат да бъдат спазени сроковете за провеждане на открита или ограничена процедура или процедура на договаряне с обявление по ЗОП.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1303/29.05.2014 г. на кмета на община Пазарджик за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства свързани с избора й.
В мотивите на решението, възложителят посочва, че с оглед необходимостта от извършване на ремонтни дейности на уличната и пътната мрежа на град Пазарджик и на 31 населени места от територията на общината с Решение № 860/17.04.2013 г. е открил „открита“ процедура за възлагане на дейностите. Твърди, че процедурата е прекратена в резултат от протекло пред Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) обжалване, приключило с постаноявяване на Решение № 5809/29.04.2014г. на ВАС. Отбелязва, че в резултат от цитираното съдебно решение е последвало прекратяване на открита процедура на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП, във вр. с чл. 303а, ал. 2 от Търговския закон  и чл. 45 от ЗОП.
Като мотив за избора на процедура се посочва необходимостта от осъществяване на спешен избор на изпълнител за извършвършване на пътно-ремонтните дейности. Пояснява, че през този период, в който уличната и пътната мрежа на гр. Пазарджик и на 31 насел .места от територията й не се поддържат, състоянието им се е влошило значително,предвид изминалия зимен период, при който в отделни участъци са образувани множество пукнатини, дупки, има съществени пропадания, деформации и нарушения на пътната настилка. Отбелязва, че по тези причини нормалното експлоатиране на ул. и пътн. мрежи на населените места е нарушено, като се налага да бъдат предприети незабавни мерки по възстановяване на доброто й състояние, което е от особено значение, с цел повишаване на безопасността при пътуване и избягване на ПТП. Посочва, че за някои участъци е налице и искане от страна на КАТ сектор ПП, ПБЗН, Спешна медицинска помощ, транспортните фирми, осъществяващи превоз на пътници от общ.,обл. и републ.трансп.схеми, както и на такива, превозващи товари. Твърди, че това е и основно задължение на институцията – Община Пазарджик предвид функциите й в обществената полза още повече, че дейностите са заложени за изпълнение в приетия от Общински съвет бюджет като приоритетни, чиито изпълнител съгласно ЗМСМА се явява кметът на общината. Допълва, че неотложността за извършване на тези дейности допълнително се поражда и от факта, че предвид ремонтирането на участъци от АМ „Тракия”, трафикът на автомобили и товари е пренасочен през уличната мрежа на града и околните села, а пропадането и затварянето на моста над р.Луда Яна на републиканския път Е-80 пренасочи изцяло движението през територията на община Пазарджик, което допълнително нарушава целостта на пътните настилки. Пояснява, че защитата на обществените интереси, свързани както с осигуряване здравето и безопасността на хората, така и все по-нарастващите изисквания към пътната инфраструктура в общината налагат общинските и уличните пътни мрежи в населените места от Общината да се поддържат и управляват качествено, но и своевременно. Сочи, че времето е фактор с огромно значение при провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки с предмет, какъвто е в настоящата/прекратена/ процедура, а сезонният хар-р на част от дейностите, предмет на поръчката, наличието на технически правила, нормативно определени за извършване на различни ремонтни дейности, обуславят в своята съвкупност и необходимостта от своевременното им възлагане, респективно-изпълняване. Според възложителя, основен мотив в тази насока е и съблюдаването на обществения интерес - животът и здравето на хората, свързано с предотвратяване на евентуални вреди от всякакъв характер, които биха могли да настъпят при възможното неизпълнение на ремонтни дейности на улиците и пътищата, в случай, че същите не бъдат възложени за изпълнение своевременно. Според възложителя наличието на необезопасени препятствия, деформации, пропадания и др., които застрашават живота и здравето на хората, представлява „Събитие от извънреден характер” по смисъла на § 1, т. 28а от Допълн. разп. на ЗОП. Подчертава, че в резултат на обжалване на редовно обявена процедура се стигна до липса на изпълнител за осъществявяване на така необходимите и неотложни пътно-ремонтни строителни дейности за дълъг период от време, което застраши живота и здравето на хората. В заключение пояснява, че се налага незабавно предприемане на действия за възлагане на обществената поръчка чрез процедура на договаряне без обявление, като договорът ще се сключи до приключване на предстоящата за провеждане открита процедура и сключване на договор в резултат на нея.
В подкрепа на твърденията са представени следните копия на документи:
 - решение № 860/17.04.2013 г. на кмета на Община Пазарджик за откриване на открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Ремонт на улици и пътища на територията на община Пазарджик“;
 - копие на договор с изх. № 869/25.08.2011 г. с предмет „Текущ ремонт на улици и пътища в Община Пазарджик“. От документа става ясно, че строителяни дейности по предмета му ще се възлагат в период от 24 месеца, считано от датата на подписване на договора за обществена поръчка;
 - копие на решение № 5809/29.04.2014 г. на ВАС, с което се посановява прекратяване на процедурата на основание чл. 39, ал. 1, т. 6 от ЗОП, във вр с чл. 303а, ал. 2 от ТЗ във вр. с чл. 45 от ЗОП.;
 - извадка от сайта на АПИ. Секция „Новини“ относно предстоящо стартиране на обществена поръчка по чл. 90, ал. 1, т . 4 ЗОП за изграждането на нов мостнад р. Луда Яна н път I-8 Пазарджик-Пловдив. В новината е отбелязано, че индикативната стойност е около 2 млн. лв.;
- Извадка от сайта на Областна администрация Пазарджик за предстоящо изграждането на нов мост над р. Луда Яна на път I-8 Пазарджик-Пловдив, в която се съдържа същата информация.
Според поле V.2) на решението за откриване на разглежданото договаряне, за участие в процедурата е поканено „Еко-Хидро-90“ ООД, гр. Пазарджик. Приложената покана за участие е адресирана до управителя на същото дружество.
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 4 от ЗОП е обвързано с възникване на събитие от извънреден характер, което при полагане на дължимата грижа възложителят не е могъл да предвиди или предотврати. Съгласно легалната дефиниция в § 1, т. 28а от ДР на ЗОП такова събитие е природно бедствие, авария или катастрофа, както и друго събитие, което непосредствено застрашава живота и здравето на хората или околната среда.
От описаната фактическа обстановка става ясно, че в разглеждания случай, след изтичане на предходния договор за текуща поддръжка на улици и пътища в общината (25.08.2013 г.) тези дейности остават необслужени. За безспорно се приема, че липсата на изпълнител на посочените дейности може да доведе до реална опасност от възникване на ситуации, застрашаващи живота и здравето на хората. В подкрепа на такъв извод е и приложеното съобщение за авариралия мост над р. Луда Яна. С оглед на възможните последици, считаме, че в описаната ситуация е налице риск от възникване на събитие от извънреден характер по смисъла на § 1, т. 28а от ДР на ЗОП, поради което е обосновано предприемането на спешни действия за избор на изпълнител на визираните услуги.
За необосновано обаче се счита твърдението на възложителя, че при полагане на дължимата грижа, не е могъл и не е бил длъжен да предвиди настъпването й. Доколкото той е страна по договора за текущ ремонт, то възложителят е разполагал с информация относно срока, в който договорът изтича. Видно от представените мотиви и доказателства, възложителят е предприел действия, с които да осигури изпълнител на дейностите по текуща поддръжка на улиците и пътищата в общината. Открил е „открита“ процедура за възлагане на ремонтните дейности, която обаче е прекратена. Като причина за липсата на договор по нея, в решението за откриване на настоящото договаряне се посочва обжалването на решение № 860/17.04.2014 г. на кмета на община Пазарджик, с което визираната процедура е открита. Възможността за обжалване на процедурите за възлагане на обществени поръчки обаче е предвидена в ЗОП, поради което се приема, че тя е предвидима за възложителя и той може да я вземе предвид при планиране на поръчката.
С оглед на изложеното, изборът на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 4 ЗОП може да се приеме за законосъобразен, ако възложителят разполага с доказателства, че правилно е планирал действията си по провеждане на „открита“ процедура. Доколкото прилаганото основание не изисква изпълнението да се възложи на конкретно лице, възложителят следва да има аргументи за отправянето на покана само до едно лице.
В решението за откриване са използвани множество съкращения, които затрудняват четенето. Становището се изразява под условие, че АОП правилно е разчела и разбрала мотивите на възложителя.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.