ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Лясковец
Адрес Лясковец 5140, пл. Възраждане 1
Партиден номер в РОП 137
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00137-2014-0008
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция за нуждите на сградите на Община Лясковец и звената на бюджетна издръжка от бюджета на Община Лясковец за срок от 48 месеца, считано от датата на сключване на договора.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение №  РД-01-2785 от 30.05.2014 г. на кмета на община Лясковец за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че обществените отношения, свързани с осъществяването на дейностите по производство, внос и износ, пренос, разпределение на електрическа и топлинна енергия и природен газ, пренос на нефт и нефтопродукти по тръбопроводи, търговия с електрическа и топлинна енергия и природен газ, както и правомощията на държавните органи по определянето на енергийната политика, регулирането и контрола се уреждат от Закона за енергетиката (ЗЕ) (арг. чл. 1. от ЗЕ). Обръща се внимание, че според чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ дейностите по снабдяване с електрическа енергия или природен газ от крайни снабдители, подлежат на лицензиране. Отбелязва, че съгласно чл. 43, ал. 1, т. 5 от ЗЕ на територията на страната се издава само една лицензия за доставка на енергия от доставчик от последна инстанция.
По-нататък се в мотивите се изтъква, че сградите на община Лясковец, чието снабдяване с електрическа енергия е предмет на обществената поръчка, се намират в лицензионната територия на “Енерго Про Продажби” АД. Твърди се, че дружеството притежава лицензия № Л-410-17/01.07.2013г. за дейността „доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”, за срок от 26 (двадесет и шест) години. Допълва се, че информация за посочената лицензия е публикувана на Интернет страницата на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и Регистъра на издадените лицензии за дейностите в енергетиката.
Посочва се, че на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП в случаите, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на възлагане без обявление. В конкретния случай във връзка с изложеното в мотивите се стига до извод, че за нуждите на сградите на община Лясковец, следва да се сключи договор за доставка на електрическа енергия от краен снабдител с дружеството “Енерго Про Продажби” АД, тъй като то притежава изключителни права по смисъла на §1. т. 26 от Допълнителните разпоредби на ЗОП за осъществяване на необходимата дейност.
В поле V.2) на решението за откриване е записано, че на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП няма да се одобрява и изпраща покана за участие в процедурата. Отбелязва се, че договорът ще се сключи на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП с “Енерго Про Продажби” АД. Допълва се, че срокът на договора е 48 месеца, считано от датата на подписването му.  
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
При направена проверка в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР и достъпен чрез Интернет страницата на Комисията, се установи се установи, че в него под т. 382 е вписана посочената от възложителя лицензия № Л-410-17/01.07.2013 г. за дейността “доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция” със срок от 26 години. Титуляр на лицензията е дружеството „Енерго-Про Продажби” АД, гр. Варна.
 
Изводи
Съгласно чл. 34, ал. 1 от Правилата за търговия с електрическа енергия, привилигированите потребители и производителите на електрическа енергия имат право да сключват договори при свободно договорени цени за производство от обекти, декларирани по реда на чл. 6, ал. 2, т. 1, и за снабдяване на такива обекти, когато последните са присъединени към мрежа за високо и/или средно напрежение.
Предметът на поръчката е формулиран като: “Доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция за нуждите на сградите на Община Лясковец и звената на бюджетна издръжка от бюджета на община Лясковец за срок от 48 месеца, считано от датата на сключване на договора”. В него, както и в мотивите към решението, не са уточнени детайлите, свързани с доставката (напрежение на електроенергията, вид на сделката – по регулирани цени или на свободен пазар и т.н.). Възложителят кани дружеството “Енерго-Про Продажби” АД, което видно от Регисъра, поддържан от ДКЕВР, притежава лицензия за извършване на необходимата дейстост, а именно лицензия № Л-410-17/01.07.2013 г. за дейността “доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”.
Дейността по доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция подлежи на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а и т. 4 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за всяка от тях. В този смисъл, при сключване на договор за възлагането й, е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
От друга страна, доставчик от последна инстанция е енергийно предприятие, което осигурява снабдяването с електрическа енергия на:
•обекти на небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво средно напрежение, които не могат да бъдат клиенти на крайния снабдител за периода до избора на друг доставчик на електрическа енергия или
•обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа, които са упражнили правото си да изберат друг доставчик, когато  избраният доставчик не извършва доставка по независещи от крайния клиент причини.
В случая възлаганият договор е за срок от 48 месеца, а не до отпадане на съответните причини.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от Закона за енергетиката, дейността по снабдяване с електрическа енергия подлежи а лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че при възлагането на доставка на електроенергия по регулирани цени е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за обосновано само, ако възложителят възлага доставка на електроенергия по регулирани цени и разполага с доказателства, че поканеното лице притежава изключителното право да предоставя възлаганата дейност на територията, на която ще се извършва доставката.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.