След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № СО-РД-09-03-78 от 26.05.2014 г. на Ралица Стоянова - секретар на Столична община, упълномощена със Заповед № РД-09-69/25.01.2012 г. на кмета на Столична община, изменена със Заповед № РД-09-277/27.04.2012 г., за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите се посочва, че Столична община е внедрила система за електронен документооборот (деловодна система) „Акстър-офис“ по договор № РД-55-98/12.03.2008 г., сключен с „Технически университет - София - Технологии” ЕООД. Изтъква се, че във връзка с изпълнението на обособена позиция № 3: „Реализиране на приоритетни административни услуги за общинските администрации“ от проекта „Развитие на административното обслужване по електронен път“ на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), в който Столична община участва за пилотно внедряване на 50 електронни административни услуги, е възникнала необходимостта от:
• разработване на уеб услуги за интеграция между „Акстър-офис“ и изграждащата се Автоматизирана информационна система „Общински електронни услуги“ (АИСОЕУ) на МТИТС;
• автоматизиране на обмена на документи между всички звена на Столична община, включително районните администрации и общински предприятия. Посочва се, че разработените уеб услуги, следва да осигурят необходимата комуникация между АИСОЕУ и „Акстър-офис“ (инсталация на Столична община), с цел завеждане, обработване и предоставяне на резултата от подадени през АИСОЕУ електронни заявления за административни услуги. Отбелязва се, че реализацията на уеб услугите, следва да се извърши съгласно спецификация, предоставена от разработчика на АИСОЕУ - консорциум „Сирма-Интерконсулт“. Твърди се, че процесът по автоматизиране на обмена на документи между звената на Столична община е започнал през 2013 г., с договор СО-РД-55-452/31.07.2013 г. (сключен с „Технически университет - София - Технологии” ЕООД), съгласно който в пет звена (Столична община, районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“) са внедрени сертифицирани версии на деловодната система „Акстър-офис“ и модул „Акстър-Комуникатор“, осигуряващ обмена на данни между системите. Подчертава се, че с оглед пълната автоматизация на административните услуги, включени в проекта на МТИТС, този процес следва да завърши в най-кратки срокове, което ще даде възможност за предоставяне на резултата от административните услуги - обект на АИСОЕУ, на техните заявители (граждани и фирми). Твърди се, че програмните продукти „Акстър-офис“ и „Акстър-Комуникатор” са обект на авторско право, чийто носител е „Технически университет - София - Технологии” ЕООД. Посочва се, че в тази връзка, дружеството е единственият изпълнител, на когото може да бъде възложено изпълнението на услугите, предмет на настоящата поръчка.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят е приложил следните доказателства:
1. Писмо до АОП, вх. № към Е-31-00-029733/27.05.2014 г. В писмото са посочени изпратените до АОП доказателствата, свързани с избора на процедура и е записано, че настоящото договаряне е свързано с обществена поръчка с предмет: „Развитие на административното обслужване по електронен път“, публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален номер 00042-2011-0011. При проверка в РОП се установи, че под цитирания уникален номер се съдържа информация за проведена открита процедура по ЗОП, с възложител МТИТС, по проект „Развитие на административното обслужване по електронен път”, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд. Посочената от възложителя обособена позиция № 3 е с предмет: „Реализиране на приоритетни административни услуги за общинската администрация”. От публикуваната в РОП информация за възложена поръчка е видно, че с решение на възложителя от 25.04.2012 г., поръчката е възложена на консорциум „Сирма-Интерконсулт“, гр. София, на обща стойност 2 498 840,00 лв. без ДДС. В РОП не се съдържа информацията за изпълнен договор по обособена позиция № 3.
2. Договор № РД-55-98/12.03.2008 г., сключен между Столична община и “Технически университет - София - Технологии” ЕООД, на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/ (отм.), с предмет: „Модернизация и техническа поддръжка на програмата за управление на документооборота в Столична община чрез внедряване на системата за електронен документооборот „Акстър-офис“. В чл. 2 е посочено, че предметът на договора включва доставката на софтуер, инсталиране и настройка на сървър, инсталиране на 20 работни станции, обучение на 20 души от персонала на възложителя за работа със системата, техническа помощ при експлоатацията и гаранционно поддържане. В чл. 3 е отбелязано, че цената на услугата е 5 100,00 лв. с ДДС, а в чл. 5 е определен срокът за изпълнение на договора от 5 работни дни, от датата на подписването му, а за гаранционна поддръжка – 1 (една) година от датата на подписване на приемателно-предавателния протокол.
3. Договор № СО-РД-55-452/31.07.2013 г., сключен между Столична община и „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, на основание чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП, с предмет: „Адаптация на деловодната система „Акстър-офис“ към изискванията за електронен обмен на документи (миграция на системата към сертифицирана версия) в Столична община и районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“; внедряване на модул „Акстър-Комуникатор 2013“ в Столична община и цитираните райони; разработване на уеб услуги за интеграция между „Астър-офис“ и изграждащата се система на контактния център на Столична община съгласно техническата спецификация – приложение № 1 към договора; провеждане на обучение на служителите от Столична община и цитираните райони за работа със системите и осигуряване на едногодишна поддръжка на внедрения модул „Акстър-Комуникатор 2013“. В чл. 3 е отбелязано, че цената на услугите по договора е 23 328,00 лв. с ДДС, а в чл. 2 е определен срокът за изпълнение на договора от 3 календарни месеца от 31.07.2013 г.
4. Декларация от управителя на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД от 13.05.2014 г. В декларацията се посочва, че авторските права за програмния продукт „Акстър-комуникатор“, внедрен в Столична община, принадлежат изцяло на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД и не са преотстъпвани на други организации и фирми. В документа е записано, че „Акстър-комуникатор“ е единственото програмно средство, което осигурява автоматично и пълноценно пренасяне на документи между две системи „Акстър-офис“.
5. Декларация от управителя на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД от 13.05.2014 г. В декларацията се посочва, че авторските права за програмния продукт „Акстър-офис“, внедрен в Столична община, принадлежат изцяло на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД и не са преотстъпвани на други организации и фирми.
6. Извлечение от Списъка на акредитираните лица и списък на сертифицираните системи и продукти, поддържан от ИА „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“, съдържащо Сертификат № 80001/02.05.2011 г. за административна информационна система „Акстър-офис“, версия С1.1, издаден на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е изпратена до „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София.
В т. 3 на поканата е посочено, че прогнозната стойност на настоящото договаряне е не повече от 164 000,00 лв. без ДДС.
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства може да се направи извод, че в случая е налице инсталирана програма „Акстър-офис“ в Столична община, която следва да се интегрира с изграждащата се АИСОЕУ. Според приложените документи авторските права върху програмния продукт се притежават от разработчика, което дава основание да се приеме, че дейностите във връзка с интеграцията му, следва да се реализират от „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София.
Относно автоматизиране обмена на документи между всички звена на Столична община, включително районните администрации и общински предприятия, в мотивите не е уточнено с какви информационни системи разполагат съответните звена. Документи, от които да е видно, че те оперират със същия програмен продукт или с друг на същия разработчик не са приложени. В тази връзка не може да се изведе заключение, че „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София притежава изискваните от чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП права върху програмните продукти на всички звена, които ще обменят документи. Данни са налице само по отношение на районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“, в които в резултат на Договор № СО-РД-55-452/31.07.2013 г., сключен между Столична община и „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, е извършена адаптация на деловодната информационна система „Акстър-офис“ и внедряването на „Акстър-комуникатор“.
С оглед на изложеното, прилагането на избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с доказателства, че поканеното лице е единственият възможен изпълнител на всички дейности, предмет на договарянето. Допълнително условие е сключваният договор да касае доразвиването на вече изградена система, което да е видно и от отношението на стойността на надграждането към стойността на първоначалната инвестиция. В противен случай може да се възприеме, че е налице подмяната с изцяло нов продукт.
Предвид факта, че авторските права, с които се аргументира провеждането на разглежданата процедура произтичат от задължения, поети с предходни договори, от съществено значение е тези договори да са били сключени при съблюдаване на приложимите правила за възлагане на обществени поръчки към момента на възлагането им. |