ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община
Адрес София 1000, ул. Московска 33
Партиден номер в РОП 87
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00087-2014-0074
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Интеграция на информационната система „Акстър-офис” и изграждащата се АИС „Общински електронни услуги“, внедряване на модул за обмен на документи в звена на Столична община, актуализация на четири налични модула за обмен на документи и обучение на потребители.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № СО-РД-09-03-78 от 26.05.2014 г. на Ралица Стоянова - секретар на Столична община, упълномощена със Заповед № РД-09-69/25.01.2012 г. на кмета на Столична община, изменена със Заповед № РД-09-277/27.04.2012 г., за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите се посочва, че Столична община е внедрила система за електронен документооборот (деловодна система) „Акстър-офис“ по договор № РД-55-98/12.03.2008 г., сключен с „Технически университет - София - Технологии” ЕООД. Изтъква се, че във връзка с изпълнението на обособена позиция № 3: „Реализиране на приоритетни административни услуги за общинските администрации“ от проекта „Развитие на административното обслужване по електронен път“ на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), в който Столична община участва за пилотно внедряване на 50 електронни административни услуги, е възникнала необходимостта от:
 • разработване на уеб услуги за интеграция между „Акстър-офис“ и изграждащата се Автоматизирана информационна система „Общински електронни услуги“ (АИСОЕУ) на МТИТС;
• автоматизиране на обмена на документи между всички звена на Столична община, включително районните администрации и общински предприятия. Посочва се, че разработените уеб услуги, следва да осигурят необходимата комуникация между АИСОЕУ и „Акстър-офис“ (инсталация на Столична община), с цел завеждане, обработване и предоставяне на резултата от подадени през АИСОЕУ електронни заявления за административни услуги. Отбелязва се, че реализацията на уеб услугите, следва да се извърши съгласно спецификация, предоставена от разработчика на АИСОЕУ - консорциум „Сирма-Интерконсулт“. Твърди се, че процесът по автоматизиране на обмена на документи между звената на Столична община е започнал през 2013 г., с договор СО-РД-55-452/31.07.2013 г. (сключен с „Технически университет - София - Технологии” ЕООД), съгласно който в пет звена (Столична община, районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“) са внедрени сертифицирани версии на деловодната система „Акстър-офис“ и модул „Акстър-Комуникатор“, осигуряващ обмена на данни между системите. Подчертава се, че с оглед пълната автоматизация на административните услуги, включени в проекта на МТИТС, този процес следва да завърши в най-кратки срокове, което ще даде възможност за предоставяне на резултата от административните услуги - обект на АИСОЕУ, на техните заявители (граждани и фирми). Твърди се, че програмните продукти „Акстър-офис“ и „Акстър-Комуникатор” са обект на авторско право, чийто носител е „Технически университет - София - Технологии” ЕООД. Посочва се, че в тази връзка, дружеството е единственият изпълнител, на когото може да бъде възложено изпълнението на услугите, предмет на настоящата поръчка.
В подкрепа на изложените мотиви възложителят е приложил следните доказателства:
1. Писмо до АОП, вх. № към Е-31-00-029733/27.05.2014 г. В писмото са посочени изпратените до АОП доказателствата, свързани с избора на процедура и е записано, че настоящото договаряне е свързано с обществена поръчка с предмет: „Развитие на административното обслужване по електронен път“, публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален номер 00042-2011-0011. При проверка в РОП се установи, че под цитирания уникален номер се съдържа информация за проведена открита процедура по ЗОП, с възложител МТИТС, по проект „Развитие на административното обслужване по електронен път”, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз, чрез Европейския социален фонд. Посочената от възложителя обособена позиция № 3 е с предмет: „Реализиране на приоритетни административни услуги за общинската администрация”. От публикуваната в РОП информация за възложена поръчка е видно, че с решение на възложителя от 25.04.2012 г., поръчката е възложена на консорциум „Сирма-Интерконсулт“, гр. София, на обща стойност 2 498 840,00 лв. без ДДС. В РОП не се съдържа информацията за изпълнен договор по обособена позиция № 3.
2. Договор № РД-55-98/12.03.2008 г., сключен между Столична община и “Технически университет - София - Технологии” ЕООД, на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/ (отм.), с предмет: „Модернизация и техническа поддръжка на програмата за управление на документооборота в Столична община чрез внедряване на системата за електронен документооборот „Акстър-офис“. В чл. 2 е посочено, че предметът на договора включва доставката на софтуер, инсталиране и настройка на сървър, инсталиране на 20 работни станции, обучение на 20 души от персонала на възложителя за работа със системата, техническа помощ при експлоатацията и гаранционно поддържане. В чл. 3 е отбелязано, че цената на услугата е 5 100,00 лв. с ДДС, а в чл. 5 е определен срокът за изпълнение на договора от 5 работни дни, от датата на подписването му, а за гаранционна поддръжка – 1 (една) година от датата на подписване на приемателно-предавателния протокол.
3. Договор № СО-РД-55-452/31.07.2013 г., сключен между Столична община и „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, на основание чл. 14, ал. 5, т. 2 от ЗОП, с предмет: „Адаптация на деловодната система „Акстър-офис“ към изискванията за електронен обмен на документи (миграция на системата към сертифицирана версия) в Столична община и районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“; внедряване на модул „Акстър-Комуникатор 2013“ в Столична община и цитираните райони; разработване на уеб услуги за интеграция между „Астър-офис“ и изграждащата се система на контактния център на Столична община съгласно техническата спецификация – приложение № 1 към договора; провеждане на обучение на служителите от Столична община и цитираните райони за работа със системите и осигуряване на едногодишна поддръжка на внедрения модул „Акстър-Комуникатор 2013“. В чл. 3 е отбелязано, че цената на услугите по договора  е 23 328,00 лв. с ДДС, а в чл. 2 е определен срокът за изпълнение на договора от 3 календарни месеца от 31.07.2013 г.
4. Декларация от управителя на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД от 13.05.2014 г. В декларацията се посочва, че авторските права за програмния продукт „Акстър-комуникатор“, внедрен в Столична община, принадлежат изцяло на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД и не са преотстъпвани на други организации и фирми. В документа е записано, че „Акстър-комуникатор“ е единственото програмно средство, което осигурява автоматично и пълноценно пренасяне на документи между две системи „Акстър-офис“.
5. Декларация от управителя на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД от 13.05.2014 г. В декларацията се посочва, че авторските права за програмния продукт „Акстър-офис“, внедрен в Столична община, принадлежат изцяло на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД и не са преотстъпвани на други организации и фирми.
6. Извлечение от Списъка на акредитираните лица и списък на сертифицираните системи и продукти, поддържан от ИА „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“, съдържащо Сертификат № 80001/02.05.2011 г. за административна информационна система „Акстър-офис“, версия С1.1, издаден на „Технически университет - София - Технологии” ЕООД.
Видно от поле V.2) на решението за откриване на процедурата и приложената покана, същата е изпратена до „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София.
В т. 3 на поканата е посочено, че прогнозната стойност на настоящото договаряне е не повече от 164 000,00 лв. без ДДС.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства може да се направи извод, че в случая е налице инсталирана програма „Акстър-офис“ в Столична община, която следва да се интегрира с изграждащата се АИСОЕУ. Според приложените документи авторските права върху програмния продукт се притежават от разработчика, което дава основание да се приеме, че дейностите във връзка с интеграцията му, следва да се реализират от „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София.
Относно автоматизиране обмена на документи между всички звена на Столична община, включително районните администрации и общински предприятия, в мотивите не е уточнено с какви информационни системи разполагат съответните звена. Документи, от които да е видно, че те оперират със същия програмен продукт или с друг на същия разработчик не са приложени. В тази връзка не може да се изведе заключение, че „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, гр. София притежава изискваните от чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП права върху програмните продукти на всички звена, които ще обменят документи. Данни са налице само по отношение на районите „Илинден“, „Слатина“, „Възраждане“ и „Студентски“, в които в резултат на Договор № СО-РД-55-452/31.07.2013 г., сключен между Столична община и „Технически университет - София - Технологии” ЕООД, е извършена адаптация на деловодната информационна система „Акстър-офис“ и внедряването на „Акстър-комуникатор“.
С оглед на изложеното, прилагането на избраното правно основание може да се приеме за законосъобразно, ако възложителят разполага с доказателства, че поканеното лице е единственият възможен изпълнител на всички дейности, предмет на договарянето. Допълнително условие е сключваният договор да касае доразвиването на вече изградена система, което да е видно и от отношението на стойността на надграждането към стойността на първоначалната инвестиция. В противен случай може да се възприеме, че е налице подмяната с изцяло нов продукт.
Предвид факта, че авторските права, с които се аргументира провеждането на разглежданата процедура произтичат от задължения, поети с предходни договори, от съществено значение е тези договори да са били сключени при съблюдаване на приложимите правила за възлагане на обществени поръчки към момента на възлагането им.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.