ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Университетска многопрофилна болница за активно лечение /УМБАЛ/ "Света Марина" ЕАД - Варна /Предишно - Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ "Света Марина" ЕАД - Варна/
Адрес гр. Варна 9000, бул. Христо Смирненски 1
Партиден номер в РОП 502
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00502-2014-0011
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на електрическа енергия от доставчик последна инстанция за нуждите на МБАЛ „Света Марина” ЕАД, за обекти находящи се на територията на общините Варна и Долни чифлик, за срок от три години
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № Р-317 от 26.05.2014 г. на Директор Икономически Дейности - упълномощено лице по чл. 8, ал. 2 от ЗОП, за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че според чл. 39, ал. 1 от Закона за енергетиката (ЗЕ) производството, преноса и търговията с електрическа енергия подлежат на лицензиране. Отбелязва се, че съгласно разпоредбите на чл.43 ал.1 ЗЕ, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за пренос, организиране на борсов пазар, обществена доставка на електрическа енергия и доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция.
Твърди се, че дружеството „Енерго-про Продажби” АД. притежава лицензия № Л-410-17 /01.07.2013 г. за дейността “обществено снабдяване с електрическа енергия” за срок от 35 години и лицензия № Л-409- 17/01.07.2013 г. за дейността “доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция” за срок от 26 години. Изтъква се, че по силата на посочените лицензии дружеството осъществява цитираните дейност на територията на области с административни центрове: Варна; Велико Търново; Габрово; Добрич; Разград; Русе; Силистра; Търговище; Шумен.
С оглед на изложеното се стига до извод, че „Енерго - про Продажби” АД е единственото дружество, което има издаден лиценз за доставчик от последна инстанция за територията на област Варна и по смисъла на чл.43, ал. 2, т. 4 от ЗЕ. В тази връзка се прави се заключение, че „Енерго - про Продажби” АД е единственият възможен изпълнител поръчката и възлагането й на друго лице би довело до нарушаване на изключителни права, придобити по силата на административен акт.
В поле V.2) на решението за откриване е записано, че на основание чл. 93, т. 1 от ЗОП няма да се прилага чл. 91, ал. 2, чл. 92 и чл. 92а от ЗОП. Пояснява се, че няма да се изпраща покана за участие в процедурата, тъй като договорът за изпълнението на обществената поръчка е с предмет доставка на електрическа енергия от доставчик последна инстанция.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
При направена проверка в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР и достъпен чрез Интернет страницата на Комисията, се установи се установи, че в него под т. 382 е вписана посочената от възложителя лицензия № Л-410-17/01.07.2013 г. за дейността “доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция” със срок от 26 години. Титуляр на лицензията е дружеството „Енерго-Про Продажби” АД, гр. Варна.
След извършена справка в Регистъра на издадените лицензии, поддържан от ДКЕВР, се установи, че на “ЧЕЗ Електро България” АД е издадена лицензия № Л-409-17/01.07.2013 г. за доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция за срок от 28 години. Остава неизяснено защо в мотивите към решението се цитира посочената лицензия.
 
Изводи
Съгласно чл. 34, ал. 1 от Правилата за търговия с електрическа енергия, привилигированите потребители и производителите на електрическа енергия имат право да сключват договори при свободно договорени цени за производство от обекти, декларирани по реда на чл. 6, ал. 2, т. 1, и за снабдяване на такива обекти, когато последните са присъединени към мрежа за високо и/или средно напрежение.
Предметът на поръчката е формулиран като: „Доставка на електрическа енергия от доставчик последна инстанция за нуждите на МБАЛ „Света Марина” ЕАД, за обекти находящи се на територията на общините Варна и Долни чифлик, за срок от три години“. В него, както и в мотивите към решението за откриване на процедурата, не са уточнени детайлите, свързани с доставката (напрежение на електроенергията, вид на сделката – по регулирани цени или на свободен пазар и т.н.). Възложителят кани дружеството Енерго-Про Продажби” АД, което видно от Регисъра, поддържан от ДКЕВР, притежава лицензия за извършване на необходимата дейстост, а именно лицензия № Л-410-17/01.07.2013 г. за дейността “доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция”.
Дейността по доставка на електрическа енергия от доставчик от последна инстанция подлежи на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а и т. 4 от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия за всяка от тях. В този смисъл, при сключване на договор за възлагането й, е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
От друга страна, доставчик от последна инстанция е енергийно предприятие, което осигурява снабдяването с електрическа енергия на:
•обекти на небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа на ниво средно напрежение, които не могат да бъдат клиенти на крайния снабдител за периода до избора на друг доставчик на електрическа енергия или
•обекти на битови и небитови крайни клиенти, присъединени към електроразпределителна мрежа, които са упражнили правото си да изберат друг доставчик, когато  избраният доставчик не извършва доставка по независещи от крайния клиент причини.
В случая възлаганият договор е за срок от три години, а не до отпадане на съответните причини.
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от Закона за енергетиката, дейността по снабдяване с електрическа енергия подлежи на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че при възлагането на доставка на електроенергия по регулирани цени е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за обосновано само, ако възложителят възлага доставка на електроенергия по регулирани цени и разполага с доказателства, че поканеното лице притежава изключителното право да предоставя възлаганата дейност на територията, на която ще се извършва доставката.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.