ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Министерски съвет /МС/ на Република България /РБ/
Адрес София 1000, бул. Дондуков 1
Партиден номер в РОП 270
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00270-2014-0012
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Предмет на поръчката: "Абонаментен достъп до WEB версия на компютърна информационна система „ЛАКОРДА“ за нуждите на Администрацията на Министерския съвет", което включва: Предоставяне на неизключително и непрехвърлимо право на ползване върху компютърна информационна система „ЛАКОРДА“
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № ФС-105 от 23.05.2014 г. на и. д. директор на дирекция „Административно и правно обслужване и управление на собствеността“, Министерски съвет, упълномощен със Заповед № Н-1313 от 02.09.2013 г., изменена със Заповед № Н-162 от 05.03.2014 г. на министър-председателя, за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, покана за участие, адресирана до „Лакорда“ АД, и доказателства за избора на процедура.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че „Лакорда“ АД е собственик и държи авторските права на компютърна информационна система „Лакорда“. Уточнява се, че съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма, като литературни произведения, включително произведения на научната и техническата литература, на публицистиката и компютърни програми. Отбелязва се, че фирма „Лакорда“ АД е представила заверено свидетелство за регистрация на марка от Патентното ведомство на Република България. Твърди се, че всякакви дейности по обновяване и поддръжка на компютърна информационна система „Лакорда“ може да бъде извършено единствено и само от „Лакорда“ АД. В заключение се посочва, че в резултат на гореизложеното и с оглед спазването разпоредбите на ЗАПСП, както и обстоятелството, че възлагането на обществена поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски права и/или на изключителни права на „Лакорда“ АД е необходимо да бъде проведена процедура на договаряне без обявление с носителя на авторските права, при условията на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до „Лакорда“ АД.
Видно от приложената покана прогнозната стойност на поръчката е 15 000 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 12 календарни месеца, считано от датата на сключване на договора.
В подкрепа на изложените мотиви са представени копия на следните документи:
1. Заповед № ФС-105 от 23 май 2014 г. на и. д. директор на дирекция „Административно и правно обслужване и управление на собствеността“ за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка.
2. Свидетелство за регистрация на марка рег. № 64718, издадено от Патентното ведомство на Република България на „Лакорда“ АД. От документа става ясно, че марката е регистрирана на 22.04.2008 и е със срок на действие до 26.07.2016 г. Типът на марката е комбинирана.
3. Свидетелство за регистрация на марка рег. № 64719, издадено от Патентното ведомство на Република България на „Лакорда“ АД. Марката е регистрирана на 22.04.2008 г. и е срок на действие до 26.07.2016 г. Типът на марката е словна.
4. Образци на оферта, техническо и ценово предложение, декларации и проект на договор.
 
Изводи
Видно от изложените мотивите и приложените доказателства, поканеното лице е носител на защитени права. За обосновано се приема твърдението на възложителя, че дейностите по обновяване и поддръжка на компютърната информационна система „Лакорда“ могат да бъдат извършени единствено и само от „Лакорда“ АД.
От наличната информация обаче не става ясно как е избрана конкретната система и дали при избора й е съблюдавано законодателството в областта на обществените поръчки. Остава неясно дали това е единствената информационна система, която удовлетворява нуждите му, или са налице и алтернативни решения, постигащи същите цели.
Предвид изложеното, считаме, че изборът на процедура на договаряне без обявление може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с доказателства, че с избора на изпълнител не е нарушил принципите за свободна и лоялна конкуренция и не е ограничил избора на възможни изпълнители.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.