ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Доспат
Адрес Доспат 4831, ул. Кап. Петко войвода 3
Партиден номер в РОП 166
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00166-2014-0004
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 8 от ЗОП
Обект на поръчката Строителство
Предмет: Извършване на допълнителни количества СМР при изпълнението на договора възложен след избран изпълнител по обществена поръчка с номер 00166-2012-0007. В предмета на поръчката са включени полагане на асфалт по улици иплощади ,повдигане на канализационни решетки,направа и полагане на отводнителни решетки,поставяне на бордюри , тротоари и други.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а)  наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б)  настъпване на непредвидени обстоятелства;
в)  в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е постъпило Решение № А-264 от 23.05.2014 г. кмета на община Доспат за провеждане на процедура на договаряне без обявление и покана за участие.
Изборът на процедура се мотивира с възникването на необходимост от извършване на допълнителни строително-монтажни работи, следствие от възникването на непредвидени обстоятелства. Като такива обстоятелства се посочват: разминаване на линейни метри, квадратура, брой пластове на асфалтиране, брой на шахтите, необходимост от изпълнение на дейности, които са предпоставки за цялостно и успешно завършване на основния договор е необходимо възлагането на допълнително строителство на същия изпълнител. Излага се твърдение, че дейностите не могат технически и икономически да се разделят от предмета на основния договор и че същите са съществено необходими за изпълнението на поръчката. Пояснява се, че общата стойност на поръчката, с която ще се възложат допълнителни СМР дейности не е повече от 50 на сто от стойността на основната поръчка включително и стойността от договарянето без обявление, открито с решение А-460 от 20.11.2013 г. Уточнява се, че ще бъдат финансирани със средства от общинския бюджет.
В поле V.3) се посочва, че настоящата процедура е свързана с предходна процедура за възлагане на обществена поръчка, която е открита с решение №: А-306 от 23.07.2012 г. Отбелязва се, че прогнозната стойност на допълнителното строителство възлиза на 376 000 лв. без ДДС. Информация за предходната процедура е публикувана в Регистъра на обществените поръчки (РОП) под уникален №: 00166-2012-0007.
Доказателства в подкрепа на изложените твърдения не са представени.
При направена проверка в РОП се установи, че с Решение № А-306/23.07.2012 г. възложителят е открил „открита“ по вид процедура с предмет „Реконструкция и изграждане на улична мрежа и площади в населените места от Община Доспат”. От поле ІІ.2) на обявлението става ясно, че реконструкцията включва 7 населени места, разположени на територията на общината, както следва: 1. село Змейца - улици „Юг“, „Енвер“,“Еделвайс“ и „Стадиона“ ; 2. село Барутин - площад, ул. „Кавака“ , ул. „Малина“ , ул. „Васил Левски“, ул. „Коритото“ ; 3. село Бръщен; 4. село Касъка; 5. село Любча; 6. село Црънча; 7. град Доспат - улици „Капитан П. Войвода“ , ул. „Панорама“, ул. „Малина“; ул. „Кавал Тепе“; ул. „Кирил и Методий“ , ул. „Гео Милев“; ул. “Г.С.Раковски“ ; ул. „Гоце Делчев“; ул. „Спартак“. Времето за изпълнение на обществената поръчка е определено на 365 дни, а прогнозната стойност е 1 676 794 лв. В Регистъра не се открива информация, че обществената поръчка да е завършила със сключване на договор.
Относно посочената от възложителя процедура на договарянето без обявление, открито с решение А-460 от 20.11.2013 г., се установи, че същата е аналогичен на разглежданата процедура предмет и открита на същото правно основание (чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП). Процедурата е завършила със сключване на договор № 93 от 06.12.2013 г. с. „Агромах“ ЕООД. Стойността на договора е 242 870.99 BGN без ДДС. Видно от поле V.2) на решението, лицето, до които се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление по реда на ЗОП е „Агромах“ ЕООД.
 
Изводи
Законосъобразното прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП е обвързано с възникване на непредвидени обстоятелства, които пораждат необходимостта от възлагане на допълнително строителство от същия изпълнител при условие, че допълнителните дейности са технически неделими от предмета на основния договор и същите са съществено необходими за изпълнение на поръчката. Съгласно легалната дефиниция в § 1, т. 14б от ДР на ЗОП са такива обстоятелства, включително и от извънреден характер, възникнали след сключването на договор, независимо от волята на страните, които не могат да бъдат предвидени и правят невъзможно изпълнението  при договорените условия.
Видно от изложеното в решението, възложителят не е обосновал и доказал наличието на предходен  договор, изпълнител по който да е поканеното за участие в процедурата дружество. Направената проверка в РОП установи наличие на информация за открита процедура с предмет „Реконструкция и изграждане на улична мрежа и площади в населените места от Община Доспат”, но липсват данни същата да е завършила със сключване на договор. Същевременно в регистъра се откриват данни за проведена през 2013 г. процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 9 от ЗОП, която аналогично на разглежданта в случая е възложена за извършване на допълнителни количества СМР при изпълнение на договора, възложен след избран изпълнител по обществена поръчка с номер 00166-2012-0007. Изложената информация и направената проверка не са достатъчни за да се направи категорично заключение, че е налице предходен договор между възложителя с избраното за изпълнител дружество.
Липсват аргументи и по отношение на условието допълнителното строителство да е съществено необходимо за изпълнение на поръчката, както и че допълнителните дейности не могат технически или икономически да се разделят от основния договор.
Относно изискването допълнителното строителство да не надвишава 50% от стойността на основната поръчка следва да се отбележи, , че то може да се приеме за изпълнено, ако се приеме, че има сключен договор. Основание за това заключение е прогнозната стойност на основната поръчка (1 676 794.98 лв. без ДДС), стойността на договора, сключен в резултат на процедурата на договаряне от 2013 г. (242 870,90 лв. без ДДС ) и прогнозната стойност на настоящото договаряне (376 000 лв. без ДДС).
С оглед на представените от възложителя формални мотиви и липсата доказателства, в разглеждания случай не може да се изрази становище за законосъобразност.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.