ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Антоново, област Търговище
Адрес Антоново, област Търговище 7970, бул. Тузлушки герой 26
Партиден номер в РОП 911
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00911-2014-0003
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: ”Доставка на електрическа енергия за нуждите на Община Антоново"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 75 от 13.05.2014 г. на кмета на Община Антоново за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че изборът на друг вид процедура би довел до нарушаване на изключителни права, придобити от “Енерго-Про Продажби” АД, по силата на административен акт, съгласно чл. 43, ал. 2, т. 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ). Отбелязва се, че съгласно чл. 39 ал. 1 от ЗЕ, всички юридически лица осъществяващи дейности по разпределение и снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители, подлежат на лицензиране от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Допълва се, че съгласно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 1, чл.39, ал.1 и чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от ЗЕ, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение и снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители. Твърди се, че за територията на Североизточна България, ДКЕВР е издала лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия  № Л-139-11/13.08.2004 г. на “Е.ОН България Продажби” АД, с променено име – по настоящем: “Енерго-Про Продажби” АД, за срок от 35 години. В заключение се обобщава, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, тъй като дружеството има изключителни права, по смисъла на § 1, т. 26 от Допълнителните разпоредби на ЗОП за осъществяването на тази дейност на територията на Община Антоново.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че поканата за участие няма да се изпраща, съгласно чл. 93, т. 1 от ЗОП като договорът ще бъде сключен с “Енерго - Про Продажби” АД.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
При направена проверка в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР и достъпен чрез Интернет страницата на Комисията, се установи, че под № 105 в него е вписана цитираната в мотивите лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. Тя е със срок на действие 35 години, за дейността “обществено снабдяване с електрическа енергия”, като неин титуляр е “ЕОН България Продажби” АД, гр. Варна. Записано е, че дружеството е преобразувано от “Електроразпределение Варна” ЕАД. В графа “Забележка” в регистъра е посочено, че лицензията е изменяна, но липсва информация в какво се състои промяната.
 
Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ, дейността по снабдяване с електрическа енергия подлежи на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че при възлагането на дейностите, предмет на разглежданото договаряне е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от изложената фактическа обстановка, в разглеждания случай правата на поканеното за участие лице не са безспорно доказани. Според мотивите на възложителя, “Енерго - Про Продажби” АД притежава лицензия № Л-139-11/13.08.2004г. за обществено снабдяване с електрическа енергия. Това обаче не се потвърждава от Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1 от ЗЕ, съгласно който в регистъра се вписват всички лицензианти, издадените лицензии и други обстоятелства. Като титуляр на лицензия № Л-139-11/13.08.2004г. за обществено снабдяване с електрическа енергия в регистъра е посочено “ЕОН България Продажби” АД, гр. Варна.
Следва да се има предвид, че с въвеждането на трети енергиен пакет от европейски директиви и регламенти в българското законодателство в областта на енергетиката са създадени предпоставки за осигуряване на електроенергия в условията на конкурентен пазар.
С оглед на изложеното, считаме, че може да се предостави становище за законосъобразност при условие, че възложителят не е регистриран и няма задължения да се регистрира на свободния пазар и разполага с доказателства, че “Енерго - Про Продажби” АД притежава изключителното право да предоставя възлаганата дейност на територията, на която ще се извършва доставката.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.