След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 75 от 13.05.2014 г. на кмета на Община Антоново за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че изборът на друг вид процедура би довел до нарушаване на изключителни права, придобити от “Енерго-Про Продажби” АД, по силата на административен акт, съгласно чл. 43, ал. 2, т. 2 от Закона за енергетиката (ЗЕ). Отбелязва се, че съгласно чл. 39 ал. 1 от ЗЕ, всички юридически лица осъществяващи дейности по разпределение и снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители, подлежат на лицензиране от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Допълва се, че съгласно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 1, чл.39, ал.1 и чл. 43, ал. 2, т. 1 и т. 2а от ЗЕ, за една обособена територия на страната се издава само една лицензия за разпределение и снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители. Твърди се, че за територията на Североизточна България, ДКЕВР е издала лицензия за обществено снабдяване с електрическа енергия № Л-139-11/13.08.2004 г. на “Е.ОН България Продажби” АД, с променено име – по настоящем: “Енерго-Про Продажби” АД, за срок от 35 години. В заключение се обобщава, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, тъй като дружеството има изключителни права, по смисъла на § 1, т. 26 от Допълнителните разпоредби на ЗОП за осъществяването на тази дейност на територията на Община Антоново.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че поканата за участие няма да се изпраща, съгласно чл. 93, т. 1 от ЗОП като договорът ще бъде сключен с “Енерго - Про Продажби” АД.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
При направена проверка в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР и достъпен чрез Интернет страницата на Комисията, се установи, че под № 105 в него е вписана цитираната в мотивите лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г. Тя е със срок на действие 35 години, за дейността “обществено снабдяване с електрическа енергия”, като неин титуляр е “ЕОН България Продажби” АД, гр. Варна. Записано е, че дружеството е преобразувано от “Електроразпределение Варна” ЕАД. В графа “Забележка” в регистъра е посочено, че лицензията е изменяна, но липсва информация в какво се състои промяната.
Изводи
Съгласно чл. 39, ал. 1, т. 10 от ЗЕ, дейността по снабдяване с електрическа енергия подлежи на лицензиране, като според чл. 43, ал. 2, т. 2а от същия закон за една обособена територия се издава само една лицензия. Посоченото е основание за извод, че при възлагането на дейностите, предмет на разглежданото договаряне е приложим чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Видно от изложената фактическа обстановка, в разглеждания случай правата на поканеното за участие лице не са безспорно доказани. Според мотивите на възложителя, “Енерго - Про Продажби” АД притежава лицензия № Л-139-11/13.08.2004г. за обществено снабдяване с електрическа енергия. Това обаче не се потвърждава от Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР на основание чл. 25, ал. 1 от ЗЕ, съгласно който в регистъра се вписват всички лицензианти, издадените лицензии и други обстоятелства. Като титуляр на лицензия № Л-139-11/13.08.2004г. за обществено снабдяване с електрическа енергия в регистъра е посочено “ЕОН България Продажби” АД, гр. Варна.
Следва да се има предвид, че с въвеждането на трети енергиен пакет от европейски директиви и регламенти в българското законодателство в областта на енергетиката са създадени предпоставки за осигуряване на електроенергия в условията на конкурентен пазар.
С оглед на изложеното, считаме, че може да се предостави становище за законосъобразност при условие, че възложителят не е регистриран и няма задължения да се регистрира на свободния пазар и разполага с доказателства, че “Енерго - Про Продажби” АД притежава изключителното право да предоставя възлаганата дейност на територията, на която ще се извършва доставката. |