ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Главна дирекция - Пожарна безопасност и защита на населението/ГДПБЗН/ към Министерство на вътрешните работи - МВР, гр. София
Адрес София 1309, ул. Пиротска 171а
Партиден номер в РОП 2443
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02443-2014-0007
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на електрическа енергия до обекти на ГДПБЗН - МВР на територията на РБългария за срок от 60 месеца.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № ОП-РЕ-23 от 10.05.2014 г. на директора на ГД „ПБЗН” за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт, възложителите могат да възлагат обществени поръчки чрез процедура на договаряне без обявление. Твърди се, че е необходимо да се сключи договор за доставка на електрическа енергия по регулирани цени в съответствие с чл.30, ал.1 от Закона за енергетиката. Уточнява се, че съгласно чл.43, ал.2, т.2а от Закона за енергетиката за една обособена територия на страната се издава само по една лицензия за снабдяване с електрическа енергия от крайни снабдители. Посочва се, че Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) е издала следните лицензии:
 - на ЧЕЗ "Електро България" АД - лицензия за обществено снабдяване с ел. енергия за Западна България № Л-135/29.11.2006 г. със срок на действие до 13.08.2039 и лицензия за търговия с ел. енергия № Л-229-15/17.05.2007 г. за срок от 10 години;
- на ЕВН "България Електроснабдяване" АД притежава издадена лицензия за електроснабдяване за Югоизточна България № Л-141-11/13.08.2004 г. със срок на действие 35 години;
- на Е.ОН "България Продажби" АД притежава издадена лицензия за електроснабдяване на Североизточна България № Л-139-11/13.08.2004 г. със срок на действие 35 години.
В края на мотивите се твърди, че обществената поръчка не би могла да бъде възложена на друг изпълнител, защото изброените дружества имат изключителни права, по смисъла на §1, т.26 от Допълнителните разпоредби на Закона за обществените поръчки за осъществяване на тази дейност на територията, придобити по силата на административен акт, съгласно издадените им лицензи от ДКЕВР.
При извършена проверка в Регистъра за издадените лицензии за дейностите в енергетиката, поддържан от ДКЕВР и достъпен чрез Интернет страницата на Комисията, се установи следното:
- под № 101 е вписана лицензия с № Л-135-11/29.11.2006 г. Тя е със срок на действие 35 години и е за дейността “обществено снабдяване с електрическа енергия”, като неин титуляр е записано дружество от ЧЕЗ „Електро България” АД;
- под № 107 е вписана лицензия с № Л-141-11/13.08.2004 г. със срок на действие 35 години. Същата е издадена за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” и неин титуляр е ЕВН „България Електроснабдяване” АД, гр. Стара Загора. При подробен преглед на нормативната база се установи, че с юридическото разделяне от октомври 2006 г. на дейностите „електроразпределение“ и „електроснабдяване“, е извършено едновременно сливането и преобразуването на дружествата “Електроразпределение Пловдив” ЕАД и “Електроразпределение Стара Загора” ЕАД. ЕРП Пловдив е преобразувано в дружество за разпределение – “ЕВН България Електроразпределение” АД, а ЕРП Стара Загора - в дружество за снабдяване “ЕВН България Електроснабдяване” АД. Всяко от дружествата извършва дейностите по „разпределение” и „обществено снабдяване” с електрическа енергия по силата на издадените лицензии за съответната териториална област;
- под № 105 е вписана лицензия с № Л-139-11/13.08.2004 г. За срок от 35 години. Същата е издадена за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” и нейн титуляр е “Е.ОН България Продажби” АД, като с решение № И1-Л-139-/09.12.2013г. е внесено изменение на лицензията. Информация за периметъра на действие на лицензията се открива на интернет-страницата на дружеството (http://www.energo-pro.bg). Там е посочено, че същата покрива 9 административни области в Североизточна България, а именно: Варна, Велико Търново, Габрово, Добрич, Разград, Русе, Силистра, Търговище и Шумен. Отново там е посочено, че дружеството “Е.ОН България Продажби” АД е с променено име “Енерго-Про Продажби” АД, гр. Варна;
В поле V.ІІ.) на решението е посочено, че възложителя се позовава на чл. 93, т. 1 от ЗОП да не изпраща покана е да ен извършва договаряне, а направо да пристъпи към сключване на договори при спазване на чл. 41 от ЗОП. В същото поле се твърди, че единствените възможни изпълнители на обществената поръчка се ЧЕЗ „Електро България” АД, ЕВН „България Елекстроснабдяване” АД и  Е.ОН „България Продажби” АД.
 
Изводи
Съгласно чл. 30, ал. 1, т. 9 от ЗЕ на регулиране от ДКЕВР подлежат цените по които крайните снабдители продават електрическа енергия на битови и небитови крайни клиенти за обекти, присъединени към електроразпределителна мрежа, на ниво ниско напрежение. Доколкото в предмета на поръчката не е изрично посочено, че се касае за снабдяване с електрическа енергия – ниско напрежение, следва да се отбележи, че визираните от възложителя лицензии се отнасят именно за снабдяване с електрическа енергия  по регулирани цени в съответствие с горецитираната разпоредба от ЗЕ. В тази връзка се потвърждава изложената в решението информация за наличието на  изключителни права за дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия” от краен снабдител, предоставени на ЧЕЗ „Електро България” АД, чрез лицензия № Л-135-11/29.11.2006 г., на ЕВН „България Елекстроснабдяване” АД, чрез лицензия № Л-141-11/13.08.2004 г. и  на Е.ОН „България Продажби” АД, чрез лицензия № Л-139-11/13.08.2004 г., издадени от ДКЕВР на основание чл. 43, ал. 2, т. 2а от ЗЕ. Предвид промяната на наименованието на дружеството Е.ОН „България Продажби” АД, възложителят би следвало да сключи договор с “Енерго-Про Продажби” АД, гр. Варна.
Следва да се има предвид, че с въвеждането на трети енергиен пакет от европейски директиви и регламенти в българското законодателство в областта на енергетиката, са създадени предпоставки за осигуряване на електроенергия в условията на конкурентен пазар.
С оглед на изложеното считаме, че може да се предостави становище за законосъобразност при условие, че възложителят не е регистриран и няма задължение да се регистрира на свободния пазар.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.