След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание изисква едновременно да са изпълнени следните условия:
а) наличие на предходен договор с обект услуга или строителство;
б) настъпване на непредвидени обстоятелства, по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП;
в) в резултат от непредвидените обстоятелства се поражда необходимост от допълнителна услуга или строителство;
г) невъзможност допълнителната услуга или строителство да се раздели технически или икономически от предмета на договора без значителни затруднения за възложителя или въпреки че може да се раздели, е съществено необходима за изпълнението му;
д) общата стойност на поръчките, с които се възлагат допълнителни услуги или строителство, да не надвишава с 50 на сто от стойността на основната поръчка;
е) поканата е изпратена до изпълнителя на предходния договор.
Мотиви на възложителя и представени доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 39 от 30.04.2014 г. на директор дирекция УТ, ИП и КС при община Несебър, възложител съгласно Заповед № 44/26.01.2012 г., за провеждане на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП и покана за участие.
Представени са следните доказателства в подкрепа на изложените в решението мотиви:
1. Разрешение за строеж № 80/06.11.2009 г., издадено от главния архитект на община Несебър.
2. Извадка от Заповедната книга на строежа:
- Заповед № 4/20.04.2012 г., подписана от субектите в строителния процес, видно от която дадено е указание за понижаване на височината на водната шахта и подмяна на капак в кръстовището при о.т. 92 (пресечната точка на ул. 2 и ул. 8), съобразно нивелетата на проекта.
- Заповед № 6/20.12.20012 г., подписана от проектанта, строителя, строителния надзор и възложителя. Направена е констатация за наличие на водопроводи по ул. № 1 и 3, които попадат в конструкцията на пътната настилка. Разпоредено е същите да се вкопаят до необходимата нормативна дълбочина, съгласно проектната нивелета. Установено е и наличие на преовлажнени почви в паркинга при п.т. 1909. Дадени са насоки за тяхното отстраняване и заменяне с почви, отговарящи на изискванията за насип зона „А“.
3. Чертеж: Реконструкция на капак на водна шахта в кръстовище о.т. 92 от преработката на ТП, изготвен и одобрен през 2012 г.
4. Инвестиционен проект, част „Конструктивна“ за обект „Улици с тротоари в ж.к. „Черно море“, гр. Несебър – І-ви и ІІ-ри етап, Преработка по време на строителството“, подобект: „Изменение на нивелета на ул. 2 и 34 и защита на тласкател по ул. 34, изготвен и одобрен през 2012 г.
5. Инвестиционен проект на част: „Пътна“ за обект „Улици с тротоари в ж.к. „Черно море“, гр. Несебър – І-ви и ІІ-ри етап, Преработка по време на строителството“, подобект: „Изменение на нивелета на ул. 2 и 34 и защита на тласкател по ул. 34, изготвен и одобрен през 2012 г.
Видно от поле V.2) на решението, лицето, до което се изпраща поканата за участие в процедура на договаряне без обявление по реда на ЗОП е „Път 2004“ ООД, ЕИК:102878485
Видно от поле V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до „Път 2004“ ООД.
В поле V.3) на решението се посочва, че провежданата процедура е свързана с предходна процедура за възлагане на обществена поръчка, която е открита с решение № 56 от 08.11.2010 г., публикувана в РОП под уникален №: 00126-2010-0025.
Направена проверка в РОП потвърждава изложената от възложителя информация по отношение на предходната процедура, а именно, че е проведена „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка с обект строителство и предмет „Изграждане на улици в ж.к. „Черно море” гр. Несебър, община Несебър“. Същата е завършила със сключване на договор № 195/28.01.2011 г., изпълнител по който е „Път 2004“ ООД, лицето поканено за участие в договарянето. Видно от поле ІІ.2.1 на обявлението за възложена поръчка, стойността на договора е 3 812 255,27 лв. без ДДС. Към момента на откриване на договарянето, в РОП не е публикувано Решение за изпълнение на поръчката. Данни за поръчката могат да бъдат открити в регистъра под посочения от възложителя номер.
В поле V.3) на решението се посочва, че стойността на допълнителното строителство е 530 000 BGN без ДДС.
Изводи
От изложените мотиви става ясно, че община Несебър има сключен договор за „Изграждане на улиците на кв. „Черно море““, възложен на поканеното за участие в процедурата дружество. В мотивите не е посочен срокът на договора, не са приложени и доказателства, които да удостоверяват,какъв срок за изпълнение са уговорили страните, кога е открита строителната площадка, има ли спиране на строителството. С оглед на изложеното, от наличната информация не може да се изведе заключение дали към момента на стартиране на разглежданото договаряне договорът е действащ и обвързващ за страните.
Необходимостта от допълнително възлагане се аргументира с обстоятелството, че в хода на изпълнението е установено несъответствие между работения проект и действителното състояние на обекта, а именно: разкриване на подземно съоръжение - тласкател Ф600 на дълбочина 9.32 - кота теме тръба/, в кръстовището на улици 2 и 34; в обхвата на пътните платна на улици 1 и 3 са констатирани водопроводи, които са положени плитко и не отговарят на действащите към момента нормативни изисквания; високи нива на водомерни шахти в кръстовището при о.т. 92. Твърди се, че при изготвяне на проекта за уличната мрежа нивелетата е съобразена с вертикалната планировка на прилeжащите сгради, тъй като община Несебър не е разполагала с данни за нивото. Изложените обстоятелства са наложили преработка на инвестиционния проекта, в част „Пътна“ и „Конструктивна“, така че да се постигне крайната цел на договора.
За да е приложимо избраното правно основание на чл. 90, ал. 1, т. 8 от ЗОП при възлагане на конкретните дейности е необходимо да са възникнали „непредвидени обстоятелства“ по смисъла на § 1, т. 14б от ДР на ЗОП, т.е. обстоятелства, които са настъпили след сключването на договора и не са резултат от действие или бездействие на страните, които не са могли да бъдат предвидени при полагане на дължимата грижа и правят невъзможно изпълнението при договорените условия. В мотивите се посочва, че община Несебър не разполага с данни и информация за съоръженията, а поддържането и експлоатирането им е от ВиК оператор, електроразпределителното дружество, кабелни и телекомуникационни оператори. Видно от приложените заповеди № 4 и № 6, изброените дейности са установени в процеса на изпълнение на горецитирания договор. Това дава основание да се приеме, че те не са били известни на страните на по-ранен етап. Предвид изложеното и с оглед на факта, че се касае за подземни съоръжения и комуникации може да се приеме, че наличието им е трудно предвидимо за възложителя, освен ако не е обявено в хода на съгласувателни процедури.
За основателни могат да се приемат доводите на възложителя, за техническата неделимост на допълнителните дейности от предмета на основния договор, доколкото те се извършват на един и същи обект и са част от дейностите по основния договор за строителство. Друг довод в подкрепа неделимостта на дейностите е гаранционната отговорност на изпълнителя, във връзка с изпълнението на строителството.
Предвид стойността на сключения договор - 3 812 255,27 лв без ДДС и предвидената прогнозна стойност на допълнителните работи - 530 000 лв. без ДДС, за изпълнено се счита условието на чл. 90, ал. 1, т. 8, б. „б“ от ЗОП.
С оглед на установената фактическа обстановка и коментираните по-горе неизяснени аспекти, становище за законосъобразност се предоставя под условие, че възложителят може да докаже наличието на действащ договор, към момента на откриване на договарянето и надлежно проведено предваритeлно съгласуване на проекта. |