ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование 134-то средно училище - Димчо Дебелянов, гр. София - /Преди - 134-то средно общообразователно училище - Димчо Дебелянов, гр. София/
Адрес гр. София 1303, ул. ПИРОТСКА № 78
Партиден номер в РОП 3580
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 03580-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на учебници и учебни помагала за децата от ППГ и за учениците от първи до седми клас по класове и по учебни предмети за учебната 2014/2015 г., съгласно Постановление № 104 от 10 май 2003 г. на Министерски съвет за приемане на Наредба за учебниците и учебните помагала.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1 от 30.04.2014 г.  на директора на 134 СОУ „Димчо Дебелянов“, гр. София за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура се посочва, че съгласно § 1, ал. 3 и ал. 4 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3, 7 и 9 от ЗНП. Допълва се, че на одобряване подлежат не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас и за период не по-малък от определения в чл. 14 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план. Отбелязва се, че условията и редът за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала за системата на народната просвета са посочени в Наредба № 5/15.05.2013 г. за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала. Подчертава се, че в конкретната обществена поръчка за определяне вида процедура са взети предвид следните документи:
- Заповеди №№ РД 09-122/29.01.2014 г. и РД 09-296/27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката за одобряване на учебници и учебните помогала, които ще се ползат в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година;
- Заповед № РД 09-68/16.01.2014 г. на министъра на образованието и науката, с която е одобрен графикът на дейностите за осигуряване на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване от учениците от І до VІІ клас за 2014/2015 г.;
- Списък на одобрените учебници, които ще се ползват през учебната 2014/2015 г.;
- Решение № 7 за избор на учебници и учебни помагала от Педагогическия съвет на 134 СОУ “Димчо Дебелянов”, гр.София, съгласно протокол от 08.04.2014 г. по предложение на учителите, които ще преподават в съответния клас и съгласувано с екипа учители, които ще преподават в съответната степен на образование, представени на директора на училището. По-нататък в мотивите се твърди, че поканените в договарянето лица притежават авторски и изключителни права за издаване и разпространение на учебници и учебни помагала, като това право им е признато и утвърдено от Закон за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). В заключение се изразява мнение, че възлагането поръчката на други лица би довело до нарушаване на авторските права и на правото на педагозите да избират учебниците и учебните помагала, по които ще преподават през съответната учебна година.
В поле V.2.) на решението е посочено, че покани се изпращат до следните издателства: “Просвета – София” АД, “Анубис-Булвест” ООД, “Азбуки-Просвета” ЕООД, “Пиърсън Едюкейшън-Лонгман” представлявано от “С.А.Н.–Про” ООД, СД “Педагог 6 – Делев, Луизова и с-ие”, СД “ВТ-КОМС-Издателство “Слово” – Велико Търново и “Архимед 2” ЕООД.
Поканите за участие към гореизброените издателства не са приложени. Доказателства, свързани с прилагане на избраното правно основание не са представени.
Проверка на Интернет страницата на МОН установи, че със Заповед № РД 09-122/29.01.2014 г. и последваща, допълваща я Заповед № РД 09-296/27.02.2014 г. са утвърдени списъците на одобрените учебници за учениците от I до VII клас, които ще се ползват през учебната 2014/2015 г., а със Заповед № РД 09-320/04.03.2014 г. са одобрени учебните помагала.
При преглед на списъците с одобрените учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г., както и на издателствата, които ще ги разпространяват, достъпни на страницата на МОН, се установи, че поканените дружества (съгласно поле V.2) от решението за откриване на процедурата) фигурират като издатели на одобрени учебници и учебни помагала за предстоящата учебна година, с изключение на СД “ВТ-КОМС-Издателство “Слово” – Велико Търново. По отношение на издателство „Анубис–Булвест” ООД следва да се отбележи, че в посочените списъци присъстват две отделни юридически лица, с наименования „Булвест–2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД. В публикувания списък с информация за издателствата, които ще разпространяват учебници и учебни помагала за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 г., двете дружества – „Булвест–2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД са вписани заедно в т. 3.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, конкретното възлагане касае доставка на учебници и учебни помагала, които съгласно чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за авторското право и сродните му права представляват обект на авторско право. Според чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица, като в ал. 2, т. 1 и т. 2 на същата норма е уточнено, че за „използване“ се смятат действия като “възпроизвеждането на произведението” и “разпространението сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението”. С оглед на това, тези права обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. При учебниците, притежанието на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Одобряват се не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас, като всяко училище следва да избере кои от тях ще ползва. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай възложителят не е приложил посочения в мотивите протокол от заседание на педагогическия съвет на 134-то СОУ „Димчо Дебелянов“, гр. София, поради което не може да се установи кои точно са избраните учебници и помагала и дали попадат в списъците на одобрени учебници и помагала, утвърдени от министъра на образованието и науката за предстоящата учебна 2014/2015г. Доколкото не се представени информация и доказателства относно учебниците и помагалата, чиято доставка се очаква да реализират лицата, то остава неясно дали всеки един от издателите е поканен в договарянето за тези учебници и учебни помагала, за които е одобрен от министъра на образованието и науката с цитираните заповеди, както и дали това са именно учебниците и помагалата, избрани от Педагогическия съвет на училището. Неизяснено остава и отправянето на покана до СД “ВТ-КОМС-Издателство “Слово” – Велико Търново, което дружество не е вписано в списъка с издателствата, одобрени да разпространяват учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г.
Във връзка с горното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП би било обосновано само, в случай че възложителят разполага с аргументи и доказателства за всички посочени по-горе неизяснени аспекти.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.