След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № РД-09-141#1 от 24.04.2014 г., на кмета на Община Мъглиж за откриване на процедура договаряне без обявление по чл. 90, ал.1, т. 3 ЗОП и покана за участие в нея.
В мотивите за избор на процедура възложителят посочва, че с договор за проектиране, заведен в деловодната система на Община Мъглиж с №96-12 от 24.07.2012 г., отразен и в регистъра за обществени поръчки на oбщината, е възложено на „К-С-ПРОЕКТ ИНЖЕНЕРИНГ” ООД изготвянето на технически проекти за следните обекти: “Реконструкция на част от водопроводната мрежа на село Тулово, Община Мъглиж”, и “Реконструкция на общински път SZR 1086 – село Радунци – ж.п. гара Радунци в участъка от км. 0+000 до км. 0+500”, аналогично вписани в издадените по-късно разрешения за строеж на обектите. Уточнява, че цитираната документация (технически проекти и разрешения за строеж), ще се използва за реализирането на строително-монтажните работи за възстановяване, реконструкция и рехабилитация на визирания пътен участък от индивидуализирания общински път и водопроводната мрежа на с. Тулово, общ. Мъглиж, като елементи на проектното изпълнение. Твърди се, че съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 8, във връзка с чл. 2 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), проектите, картите, схемите, плановете и други, отнасящи се до териториалното устройство, са обект на авторско право и това право възниква за автора му със създаването на съответния проект. В тази връзка посочва, че на основание разпоредбата на чл. 42, ал. 1 от ЗАПСП, изпълнителят на техническия проект – „К-С-ПРОЕКТ ИНЖЕНЕРИНГ” ООД е носител на авторското право върху изготвените от дружеството проекти, като съгласно изискванията на чл. 162, ал. 2 ЗУТ за възложителя възниква задължение да осигури осъществяване на авторски надзор. Допълва, че съобразно визираната норма, условията и редът за осъществяване на авторски надзор по време на строителството се определят чрез договор между възложителя и проектанта, като посочва, че съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 8 и във връзка с чл. 2 от ЗАПСП, проектите, картите, схемите, плановете и други, отнасящи се до териториалното устройство са обект на авторско право и това право възниква за автора му със създаването на съответния проект, план, карта или схема. Обръща внимание на обстоятелството, че авторският надзор по част „Конструктивна“ е задължителен за всички строежи от първа до пета категория, включително и в този смисъл, възложителят е задължен да сключи договор именно с проектанта, който може да е физическо или юридическо лице. В заключение, възложителят уточнява, че съобразно одобрения бюджет по проект №24/321/01191 „Реконструкция и рехабилитация на техническата инфраструктура на община Мъглиж“, за упражняване на авторски надзор по време на изпълнение на строително-монтажните работи за възстановяване и рехабилитация на общинския път, както и реконструкцията на част от водопроводната мрежа на село Тулово, индивидуализирани в отделните проекти, извършвани по изготвените от „К-С-ПРОЕКТ ИНЖЕНЕРИНГ” ООД инвестиционни проекти, е заложена сума в максимален размер до 20 700 лв. (двадесет хиляди и седемстотин лева), без вкл. ДДС.
Предвид гореизложеното, възложителят счита, че са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
Не са представени доказателства в подкрепа на посоченото в мотивите. Видно от поле V.2) на решението и от приложената покана, за участие в процедурата е поканено дружеството „К-С-ПРОЕКТ ИНЖЕНЕРИНГ” ООД, гр. София.
Изводи
Разглежданото договаряне без обявление е за възлагане на авторски надзор по време на строителство, дейност, чието изпълнение съгласно чл. 162, ал. 2 от ЗУТ се урежда с договор между възложителя и проектанта. Според ал. 3 на същия член, предписанията на проектанта, свързани с авторското му право, за точното спазване на изработения от него инвестиционен проeкт се вписват в заповедната книга и са задължителни за останалите участници в строителството. Посоченото е основание да се счита, че авторският надзор следва да се възлага именно на проектанта, изготвил проекта, който се реализира. Това от своя страна означава, че изпълнителят на дейността е предопределен и изборът му не може да се извърши в условията на конкуренция. По изложените причини, проектирането и осъществяването на авторски надзор по изготвените проекти следва да се разглеждат като две дейности от една и съща услуга. В този смисъл при определянето на ред за възлагане на изработването на проектите следва да се има предвид и стойността на надзорната функция.
Видно от изложените мотиви, в конкретния случай провеждането на настоящата процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП е аргументирано с наличието на права, възникнали в резултат от предходен договор между възложителя и поканеното лице. Визираният договор не е приложен като доказателство и в мотивите не посочен редът на сключването му. Така от наличната информация не става ясно на какво основание е сключен договорът от 24.07.2012 г. и дали при възлагането му на “К-С-ПРОЕКТ ИНЖЕНЕРИНГ” ООД, гр. София възложителят е спазил законодателството в областта на обществените поръчки. Предвид изложеното, в разглеждания случай не може да се изрази становище за законосъобразност. |