ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община - Район "Лозенец"
Адрес София 1142, бул. Васил Левски 2
Партиден номер в РОП 1262
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01262-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на учебници и учебни помагала на деца от подготвителни групи/класове и ученици от І-VІІ клас за учебната 2014/2015 г. в общински училища на територията на район "Лозенец"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение №ПО-07 от 23.04.2014г. на кмета на Столична община, район Лозенец за откриване на процедура на договаряне без обявление по чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП.
В текста на решението е отбелязано, че възлагането на обществената поръчка, на друго лице, би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуалната собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
В поле V.2) от решението е посочено, че поканите за участие ще бъдат отправени до следните издателства: „Просвета-София“ АД, „Анубис – Булвест“ООД, „Пиърсън едюкейшън лонгман“,ЕТ „Даниела Убенова-Билканска“, „Бит и техника“ ООД, „Изкуства“ ЕООД, „Слово“, „Архимед“ ЕООД, „Педагог 6“, „Колибри“.
Справка на интернет страницата на МОН потвърждава, че със Заповеди № РД 09-122/29.01.2014 г. и № РД 09-296/27.02.2014 г. са утвърдени списъците на одобрените учебници, предназначени за ползване през учебната 2014/2015 г., а със заповед № РД 09-121/29.01.2014г. на министъра на образованието и науката е утвърден списък на одобрените учебни помагала за предучилищно възпитание и подготовка.
От прегледа им се установява, че поканените за участие в договарянето дружества фигурират като издатели на одобрени учебници за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 година, но отсъства информация относно имената на авторите на съответните учебници. Видно от включената в поле V.2) информация възложителят кани за участие в договарянето издателство „Анубис-Булвест“ ООД. В утвърдените със заповед списъци не присъства издателство „Анубис – Булвест” ООД, а се установява, че в тях присъстват две отделни юридически лица, с наименования „Булвест – 2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД.
Към настоящия момент в АОП не е представена покана и доказателства, свързани с откриването на настоящата процедура.
 
Изводи
В съответствие с чл. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) доставката на учебници и учебни помагала е обект на авторско право. Съгласно чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът е носител на изключителни права да използва създаденото от него произведение и да разрешава  използването му от други лица, които обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Притежанието на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното е основание да се счита, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Същевременно, съгласно § 1, т. 3 от ДР на Закона за народната просвета, министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас и за период не по-малък от определения в чл. 14 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план. Нормата на чл. 6, ал. 1 и 2 от Наредбата за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала, налага утвърждаване на такъв списък всяка учебна година, като последният съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието. Изборът на конкретни учебници, респ. учебни помагала, се извършва от съответното училище.
Министърът на образованието и науката със Заповед № РД 09-68/16.01.2014 г. е определил график на дейностите за осигуряване на учебниците и учебните помагала за безвъзмездно ползване от децата в подготвителна група и учениците от Ӏ-VӀӀ клас в държавните, общинските и частните детски градини и училища за учебната 2014/2015 г. Първа дейност от графика е подаване на заявки за учебници и учебни помагала за децата от подготвителна група и учениците от Ӏ-VӀӀ клас, за която отговарят съответните директори на детски градини и училища. С писмо /№9105-69/06.03.2014г./, адресирано до началниците на регионалните инспекторати по образование, Министерството на образованието и науката дава конкретни указания за изпълнение на дейностите по горепосочения график.
В конкретния случай, в нарушение на чл. 20 б от ЗОП не са представени доказателства, обосноваващи прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. В резултат на посоченото не може да се установи кои са избраните от конкретното училище учебници и помагала, дали те са от списъците, утвърдени от министъра на образованието и науката, както и дали поканените лица са техни издатели.
С оглед на гореизложеното, не може да изрази становище за законосъобразност поради липса на съществена информация за мотивиране на такова.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.