ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Средно общообразователно училище /СОУ/ "Св. Св. Кирил и Методий" гр. Видин
Адрес гр. Видин 3700, ул. "Горозд" № 23
Партиден номер в РОП 2710
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02710-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: “Доставка на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване от учениците от СОУ"Св.Св.Кирил и Методий", гр.Видин през учебната 2014/2015година, , както следва: От издателство „Бит и техника” ООД – за нуждите на 2-ри клас – учебник - 50 бр.; за нуждите на 3-ти клас – учебник - 68 бр.; за нуждите на 4-ти клас – учебник - 68 броя; От издателство „Анубис – Булвест” ООД – за нуждите на ПГ - учебник - 20 бр.; 1-ви клас - учебник - 420 бр., учебна тетрадка - 420 бр.; 2-ри клас- учебник - 200 бр., учебна тетрадка - 100 бр.; за 3 – ти клас – учебник - 272 бр., учебна тетрадка - 408 бр.; за 4-ти клас – учебник - 85 бр., учебна тетрадка - 488 бр.; за 5 – клас – 522 бр.; за 6-ти клас – учебник - 558 бр.; за 7-ми клас – учебник - 649 бр.; От издателство „Просвета – София” АД - за нуждите на 2-ри клас - учебник - 300 бр.; за 3 – ти клас – учебник - 272 бр., учебна тетрадка - 272 бр.;От издателство " Пиърсън Едюкейшън - Лонгман представлявано от С.А.Н.ПРО ООД за 2-ри клас - учебна тетрадка - 50 бр.; за 4-ти клас - учебник - 3 бр., учебна тетрадка - 61 бр.; за 5-ти клас - учебник - 58 бр.; за 6-ти клас - учебник - 62 бр., учебна тетрадка - 59
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 962 от 14.04.2014 г. на директора на СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Видин за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за избор на процедура се посочва, учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) като в съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица (чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП). Отбелязва се, че със Заповед № РД 09-122/29.01.2014 г. и Заповед № РД 09-296/27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката са утвърдени списъците на одобрените учебници и учебни помагала. Допълва се, че от Министерството на образованието и науката (МОН) са дадени указания за осигуряване на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване. Пояснява се, че във връзка с дадените указания е проведено заседание на Педагогическия съвет на СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Видин, на което е взето Решение за избор на учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г. Твърди се, че възлагането на обществената поръчка на други лица би довело до нарушаване на авторски права и други права на интелектуална собственост, или на изключителни права, придобити по силата на закон или административен акт. Счита се, че предвид обстоятелството, че учебниците и учебните помагала са утвърдени, както и са оповестени издателствата с авторски права, целесъобразно е в настоящата процедура по договаряне без обявление да бъдат поканени всички лица с авторски права.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства.
Видно от поле V.2) на решението за участие, в договарянето ще бъдат поканени следните издателства: „Пиърсън Едюкейшън – Лонгман“, представлявано от „С.А.Н. – ПРО“ ООД, „Бит и техника” ООД, „Анубис–Булвест” ООД и „Просвета – София” АД.
Проверка на Интернет страницата на МОН установи, че със Заповед № РД 09-122/29.01.2014 г. и последваща, допълваща я Заповед № РД 09-296/27.02.2014 г. са утвърдени списъците на одобрените учебници за учениците от I до VII клас, които ще се ползват през учебната 2014/2015 г., а със Заповед № РД 09-320/04.03.2014 г. са одобрени учебните помагала. При преглед на списъците с одобрените учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г., както и на издателствата, които ще ги разпространяват, достъпни на страницата на МОН, се установи, че поканените три дружества (съгласно поле V.2) от решението за откриване на процедурата) фигурират като издатели на одобрени учебници и учебни помагала за предстоящата учебна година. По отношение на издателство „Анубис–Булвест” ООД се установи, че в посочените списъци присъстват две отделни юридически лица, с наименования „Булвест–2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД. В публикувания списък с информация за издателствата, които ще разпространяват учебници и учебни помагала за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 г., двете дружества – „Булвест–2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД са вписани заедно в т. 3.
Покана за участие не е представена и в тази връзка липсва информация относно конкретните учебници и помагала, които се предвижда да достави всяко едно от поканените издателства. От предмета на поръчката е видно единствено кое издаделство за кои класове от училището и колко броя учебници е поканено да достави.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, конкретното възлагане касае доставка на учебници и учебни помагала, които съгласно чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за авторското право и сродните му права представляват обект на авторско право. Според чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица, като в ал. 2, т. 1 и т. 2 на същата норма е уточнено, че за „използване“ се смятат действия като “възпроизвеждането на произведението” и “разпространението сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението”. С оглед на това, тези права обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. При учебниците, притежанието на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Одобряват се не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас, като всяко училище следва да избере кои от тях ще ползва. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай възложителят не е приложил посочения в мотивите протокол от заседание на педагогическия съвет на СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Видин, поради което не може да се установи кои точно са избраните учебници и помагала и дали попадат в списъците на одобрени учебници и помагала, утвърдени от министъра на образованието и науката за предстоящата учебна 2014/2015г. Доколкото не се представени информация и доказателства относно учебниците и помагалата, чиято доставка се очаква да реализират лицата, то остава неясно дали всеки един от издателите е поканен в договарянето за тези учебници и учебни помагала, за които е одобрен от министъра на образованието и науката с цитираните заповеди, както и дали това са именно учебниците и помагалата, избрани от Педагогическия съвет на училището.
Във връзка с горното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП би било обосновано само, в случай че възложителят разполага с аргументи и доказателства за всички посочени по-горе неизяснени аспекти.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.