ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Столична община - Район "Люлин"
Адрес София 1336, бул. Захари Стоянов 15
Партиден номер в РОП 1263
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 01263-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Доставка на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване от учениците от І-VІІ клас за учебната 2014/2015 в общински училища на територията на СО- район "Люлин"
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 30 от 15.04.2014 г. на кмета на СО – Район Люлин за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покана за участие в нея
В мотивите за избор на процедура се посочва, че със своя заповед № СО- РД -09-1105/06.03.2014г, кмета на Столична община възлага на кмета на район "Люлин" да създаде необходимата организация по осигуряване на учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване от учениците от І-VІІ клас за учебната 2014/2015г. в общинските училища на територията на СО-Район "Люлин". Твърди се, че е избрана процедура на договаряне по реда на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и в съответствие с разпоредбите на Параграф 1, чл. 3, ал. 8 от ПМС № 4/10.01.2009г. за изменение и допълнение на ПМС 104/10.05.2003г., тъй като възлагането на обществената поръчка на друго лице би довела до нарушаването на авторски и други права на инелектуална собственост. Указва се, че поканените в процедурата участници притежават авторски и изключителни права на разпространение (доставка) на предмета на поръчката, като това право е признато и утвърдено в заповед на МОН, след проведедни изрични процедури и възлагането на обществената поръчка на други лица би довело до тяхното нарушаване, както и правото на педагозите относно избора на учебници и учебни помагала.
Доказателства в подкрепа на изложените мотиви не са представени.
В поле V. 2) на Решението за откриване на процедура и от приложената покана става ясно, че за участие в настоящата процедура са поканени: “Просвета - София” АД, гр. София; “Анубис - Булвест” ООД, гр. София; “С.А.Н. – Про” ООД, гр. Варна; “Бит и Техника” ООД, гр. Варна; “Архимед 2” ЕООД, гр. София; “Педагог 6“, гр. София;
При извършена проверка на интернет страницата на МОН се установи, че със Заповед № РД 09-122/29.01.2014 г. на министъра на образованието и науката са утвърдени учебниците, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 г. за І, ІІ, ІV, V и VІ клас, а със Заповед № РД 296/27.02.2014 г. са утвърдени учебниците за ІІІ и VІІ клас – за същата учебна година. Стана ясно също, че със Заповед РД-320/04.03.2014 г. на министъра на образованието и науката са одобрени учебните помагала за І-VІІ клас за учебната 2014/2015 г. От наличната информация на страницата на МОН, е видно, че в списъците с одобрените учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 г., както и в списъка с издателствата, които ще ги разпространяват фигурират лицата, поканени за участие в настоящата процедура. Изключение е налице единствено по отношение на “Анубис – Булвест” ООД, каквото дружество не фигурира в списъците, на одобрените учебници и издателства.
 
Изводи
Съобразно разпоредбата на чл. чл. 3, ал. 2, т. 3 от ЗАПСП, обект на авторското право е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма. В тази връзка учебниците, учебните помагала от I-VII клас попадат в обхвата на цитираната правна норма. Съгласно чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица, като в общия случай правоотношенията между страните се развиват въз основа на сключени договори.
В конкретния случай, преценката относно наличието на авторски права зависи изцяло от това доколко възложителят е следвал разписания в спциални нормативни актове ред за избор на учебни пособия, а именно:
За всяка учебна година министърът на образованието и науката утвърждава списък на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета (чл. 6, ал. 1 от Наредба № 5/15.05.2003 г. за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала). Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на ЗНП той одобрява за един учебен предмет за всеки клас не повече от три учебника. Този списък съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието (чл. 6, ал. 2 от наредбата). Изборът на конкретни учебници, респ. учебни помагала, по които ще се осъществява учебният процес, се извършва от съответното училище.
От изложената фактическа обстановка не става ясно дали за учебниците и учебни помагала за учебната 2014/2015 г. които да се ползват в училищата на район Люлин  - гр. София е спазена визираната по-горе процедура, тъй като към преписката не са приложени документи удостоверяващи процеса при който са избрани учебниците и помагалата, кои точно са избраните, респ. съответства ли избора на поканените за участие лица (издатели).
Предвид изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП може да се приеме за законосъобразно само, ако възложителят може да докаже, че  лицата, поканени да доставят възлаганите учебници и учебни помагала, са  одобрени от министъра на образованието и науката и че именно те са били избрани от Педагогическите съвети на съответните училища.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.