ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование 119 Средно училище "Академик Михаил Арнаудов" гр. София -/Преди 119 Средно общообразователно училище /СОУ/ "Академик Михаил Арнаудов" гр. София/
Адрес гр. София 1113, ул. "Латинка" № 11
Партиден номер в РОП 2872
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02872-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Предмет на обществената поръчка е "Доставка на учебници и учебни помагала за децата от ППГ и учениците от първи до седми клас по класове и по учебни предмети за учебната 2014/2015 г." съгласно Постановление № 104 на МС от 2003 г.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 1538 от 14.04.2014 г. на директора на 119 Средно общообразователно училище „Академик Михаил Арнаудов“, гр. София за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите си възложителят посочва, че процедура на договаряне без обявление по реда на чл. 90, ал. 1 т. 3 от ЗОП е избрана, тъй като възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост. Допълва, че са спазени изискванията на Постановление № 104 на МС от 2003 г. за приемане на Наредбата за учебниците и учебните помагала.
В поле V.3) на решението е отбелязано, че доставката, предмет на поръчката, е на стойност 89 652,72 лв. с ДДС.
Доказателства във връзка с избора на процедура не са представени. Не са приложени и покани, от които да е видно дали съответното издателство е поканено за доставката на учебниците и учебните помагала, за които е одобрено от министъра на образованието и науката.
В поле V.2) на решението е посочено, че покани за участие в процедурата са изпратени до „ПРОСВЕТА-СОФИЯ“ АД, „АНУБИС-БУЛВЕСТ“ ООД, СД „ПЕДАГОГ“ и „АЗБУКИ-ПРОСВЕТА“ ЕООД.
При проверка на Интернет страницата на Министерството на образованието и науката се установява, че на нея са публикувани Списъкът на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година, утвърден със Заповед № РД 09-122/29.01.2014 г. на министъра на образованието и науката, изменена със Заповед № РД 09-514/07.04.2014 г., Списъкът на одобрените учебници за III и VII клас, които ще се използват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година, утвърден със Заповед № РД 09-296/27.02.2014 г. на министъра на образованието и науката и Списъкът на одобрените учебни помагала, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година, утвърден със Заповед № РД 09-320/04.03.2014 г. на министъра на образованието и науката.
 При преглед на посочените списъци и заповеди се констатира, че „ПРОСВЕТА-СОФИЯ“ АД и „АЗБУКИ-ПРОСВЕТА“ ЕООД фигурират като издатели на одобрени учебници и учебни помагала за учебната 2014/2015 година. Посоченото в решението издателство  СД „ПЕДАГОГ“ е записано в одобрения списък от министъра на образованието и науката като СД „ПЕДАГОГ 6“. Относно издателство „АНУБИС-БУЛВЕСТ“ ООД се установява, че в посочените списъци присъстват две отделни юридически лица с наименования ИК „АНУБИС“ ООД и „ БУЛВЕСТ 2000“ ООД. Прави впечатление, че под т. 3 в публикувания от МОН списък с информация за издателствата, които ще разпространяват учебници за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 г. двете дружества: ИК „АНУБИС“ ООД и „БУЛВЕСТ 2000“ ООД са вписани заедно.
 
Изводи
Съгласно чл. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) учебниците представляват обект на авторско право. В съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица. Съгласно чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица. Относно учебниците, по смисъла на чл. 18, ал. 2, т. 1 и т. 2 от същия закон, за използване се приема „възпроизвеждане“ и „разпространение сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението“. Тези права обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Притежаването на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай, предоставената информация не е достатъчна, за да се прецени дали посоченото е изпълнено. Предвид факта, че не са представени доказателства, а изложените мотиви са недостатъчни да се установи кои са избраните от педагогическия съвет на училището учебници и учебни помагала и кои са техните издатели, не е възможно да се провери дали учебниците и учебните помагала, които се възлагат, са избраните от педагогическия съвет на училището и дали поканените лица са техни издатели.
Предвид изложеното становище за законосъобразност може да се изрази под условие, че възложителят разполага с аргументи и доказателства за посочените неизяснени аспекти.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.