ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Изпълнителна агенция "Военни клубове и военно-почивно дело" /ИА "ВКВПД"/ старо наименование /Изпълнителна агенция "Социални дейности на Министерството на отбраната" /ИА "СДМО"//
Адрес гр. София 1000, бул. Цар Освободител 7
Партиден номер в РОП 515
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00515-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: Абонаментна софтуерна денонощна поддръжка на внедрените и работещи в хотели и военно-почивни домове и отдели на ИА „ВКВПД” софтуерни продукти: Хотелска компютърна система „Рецепция”, Ресторантска компютърна система „B.A.R.B.Q.”, „Складов организатор”, „Модул за отдалечен достъп през Интернет” и „Система за централно резервиране и издаване на карти от ЦУ на ИА”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 2582 от 04.04.2014 г. на изпълнителния директор на ИА”Военни клубове и военно-почивно дело” за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избор на процедурата се посочва, че Изпълнителна агенция “Военни клубове и военно-почивно дело” е структура на пряко подчинение на министъра на отбраната по чл. 78 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България за административно обслужване на военнослужещи и цивилни служители от Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия и на външни лица във връзка с управлението и дейността на военните клубове в страната, осигуряването на отдиха и възстановяването на военнослужещите и цивилните служители с цел подобряване качеството на техния професионален, личен и семеен живот и пълноценното използване на отпуските и свободното им време, както и за информационното осигуряване на министъра на отбраната, заместник-министрите на отбраната, постоянния секретар на отбраната и началника на отбраната при осъществяване на дългосрочната медийна политика на Министерството на отбраната. Уточнява се, че във всички хотели и военно-почивни домове на ИА “Военни клубове и военно-почивно дело” са внедрени и работят софтуерни продукти: Хотелска компютърна система "Рецепция", Ресторантска компютърна система "B.A.R.B.Q.", "Складов организатор", "Модул за отдалечен достъп през Интернет” и „Система за централно резервиране и издаване на карти от ЦУ на ИА”. Твърди се, че програмните продукти са разработка изцяло и само на специалисти на “ЕЛТУР – 95” ООД и са изключителна негова собственост. Посочва се още, че през новата бюджетна година е необходимо да се извърши абонаментна софтуерна денонощна поддръжка на внедрените и работещи във всички обекти на Агенцията софтуерни продукти. Твърди се, че “ЕЛТУР – 95” ООД е носител на авторските права върху продуктите, като те не са преотстъпвани на други юридически и физически лица изключителни права върху посочените по-горе програмни продукти и свързаните с тях интерфейси за промяна на програмния код и софтуерната им поддръжка.
В подкрепа на изложеното в мотивите, възложителят е представил следните доказателства:
- копие на свидетелство, издадено от Патентното ведомство на Република България. От него е видно, че на 18.12.2012 г.дружеството „Елтур 95” ООД е регистрирало марка № 82868 – тип комбинирана, чийто срок на действие изтича на 03.11.2021 г.
- копие на декларация от управителя на „Елтур 95” ООД, относно авторските права върху програмни продукти: Хотелска компютърна система "Рецепция", Ресторантска компютърна система "B.A.R.B.Q.", "Складов организатор", "Модул за отдалечен достъп през Интернет” и „Система за централно резервиране и издаване на карти от ЦУ на ИА”. В декларацията се посочва, че тези програмни продукти са разработени изцяло и само от специалисти на „Елтур 95” ООД. Твърди се още, че дружеството не е преотстъпвало на трети лица изключителните права върху посочените продукти. Също така е декларирано, че всички промени в програмния код, изменение, усъвършенстване и развитие на програмните продукти, както и тяхната поддръжка могат да бъдат извършвани само от „Елтур 95” ООД.
- образци на документи, свързани с провеждането на разглежданото договаряне без обявление, които нямат отношение към доказване на обстоятелствата, обуславящи прилагането на избраното правно основание;
В поле V.2) на решението за откриване е посочено, че поканата за участие в процедурата се изпраща до „Елтур 95” ООД, гр. София. Това се потвъждава и от представената покана. В т. VІ на поканата е посочено, че срокът за изпълнение на възлаганата услуга е 36 месеца от датата на сключване на договора, а в т. VІІ е записано, че прогнозната стойност на договора е до 391 920 лв. без ДДС.
 
Изводи
От изложената фактическа обстановка и представените доказателства може да се направи извод, че фирма “Елтур” ООД, гр. София притежава права, които ограничават възможността възлаганият договор да се реализира в условията на конкуренция. Като доказателство обаче не са приложени договорите, посредством които възложителят се е обвързал с поканеното дружество. В тази връзка остава неясно какви точно са правата на “Елтур” ООД – авторски или изключителни, както и кога и как са придобити те. Предвид факта, че провежданата процедура произтича от задължения, поети с предходен/ни договор/и, то от съществено значение е, сключването му/им да е при съблюдаване на правилата за възлагане на обществени поръчки, приложими към момента на възлагането.
Прилагането на избраното правно основание е обосновано при условие, че възложителят разполага с аргументи и доказателства, от които е видно че договорите, от които произтичат правата на “Елтур” ООД и обосновават игнорирането на общия ред, са възложени в условията на конкуренция, при спазване разпоредбите на ЗОП.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура може да се приеме за законосъобразен, при условие че възложителят разполага с надлежни доказателства

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.