ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Средно училище/СУ/ "Цар Симеон", гр. Пловдив
Адрес гр. Пловдив 4000, ул. ЛУКА КАСЪРОВ № 13
Партиден номер в РОП 2263
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 02263-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: Закупуване на учебници и учебни помагала за ученици от 1 до 7 клас за учебната 2014/2015 година.
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 3216 от 01.04.2014 г. на директора на СОУ “Цар Симеон Велики”, гр. Пловдив за откриване на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите за избор на процедура възложителят се позовава на Заповед РД09-68/16.01.2014 г. на министъра на образованието и науката, относно изпълнение на Постановление № 104 на МС от 10 май 2003 г. за приемане на Наредба за учебници и учебни помагала за безвъзмездно ползване от децата в подготвителна група и учениците от 1 до 7 клас в държавните, общинските и частните детски градини и училища за учебната 2014/2015 година.
В поле V.2) на Решението за откриване на процедура се посочва, че покана за участие е изпратена до издателство “Просвета – София” АД, издателство “Анубис – Булвест” ООД, издателство “Пиърсън Едюкейшън Лонгман”, издателство “Архимед 2000” ЕООД и издателство “Бит и техника” ООД.
Покани за участие в процедурата не са представени.
Доказателства във връзка с избора на процедура не са приложени.
При проверка на интернет страницата на Министерството на образованието и науката (МОН) се установява, че на нея са публикувани Списъкът на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година, утвърден със Заповед № РД09-122/29.01.2014 г. на министъра на образованието и науката, и Списъкът на одобрените учебници за ӀӀӀ и VӀӀ клас, които ще се използват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година, утвърден със Заповед № РД09-296/27.02.2014 г. Чрез страницата на МОН е достъпна и Заповед № РД 09-320/04.03.2014 г. за одобрение на учебни помагала от министъра на образованието и науката. При преглед на посочените списъци и заповеди се установява, че „Просвета – София” АД, “Пиърсън Едюкейшън Лонгман” и “Бит и техника” ООД фигурират като издатели на одобрени учебници и учебни помагала.
Относно  издателство “Анубис – Булвест“ ООД се установява, че в посочените списъци присъстват две отделни юридически лица с наименования „Булвест – 2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД. Прави впечатление, че под т. 3, в публикувания от МОН списък с информация за издателствата, които ще разпространяват учебници и учебни помагала за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 г. двете дружества – „Булвест – 2000“ ООД и ИК „Анубис“ ООД са вписани заедно.
По отношение на посоченото в поле V.2) на решението за откриване дружество “Архумед 2000” АД се установява, че такова не фигурира сред издателствата, одобрени с посочените по-горе заповеди за учебната 2014/2015 г. Наред с горното дружеството не е вписано и в Списъка с информация на издателствата, които ще разпространяват учебници и учебни помагала за учениците от I до VII клас за учебната 2014/2015 г. При преглед на Списъка с информация с издателствата, които ще разпространяват учебници и учебни помагала за учениците от първи до седми клас за учебната 2014/2015 г. се констатира, че в него под т. 1 е вписано дружеството „Архимед 2“ ЕООД. Предвид посоченото може да се предположи, че е допусната техническа грешка.
 
Изводи
Съгласно чл. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП) учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право. В съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица. Съгласно чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица. Относно учебниците, по смисъла на чл. 18, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗАПСП, за използване се приема “възпроизвеждане” и “разпространение сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението”. Тези права обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Притежаването на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай, наличната информация не е достатъчна, за да се прецени дали посоченото е изпълнено. Изложените мотиви са кратки и формални и от тях не може да се установи какви са фактическите обстоятелства, свързани с конкретното възлагане. Предвид факта, че не са представени доказателства и покани за участие в процедурата, остава неясно кои са избраните в училището учебници и учебни помагала и кои са техните автори и издатели. С оглед на това не е възможно да се провери дали поканените лица са издатели на учебници и учебни помагала, които са одобрени от министъра на образованието и науката и дали са поканени за участие в процедурата именно за учебниците и помагалата, за които са одобрени.
Предвид изложеното не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагането на избраното правно основание би било обосновано само ако възложителят разполага с аргументи и с доказателства за посочените неизяснени аспекти.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.