ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование 68 Средно училище "Акад. Н. Обрешков" гр. София - /Старо наименование - 68 Средно общообразователно училище /СОУ/ "Акад. Н. Обрешков" гр. София/
Адрес гр. София 1582, район Искър, ж.к. Дружба 2, бул. "Цветан Лазаров" № 18
Партиден номер в РОП 4786
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 04786-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „ДОСТАВКА НА УЧЕБНИЦИ И УЧЕБНИ ПОМАГАЛА ЗА БЕЗВЪЗМЕЗДНО ПОЛЗВАНЕ ОТ ДЕЦАТА/УЧЕНИЦИТЕ В ПОДГОТВИТЕЛНА ГРУПА И/ИЛИ ОТ ПЪРВИ ДО СЕДМИ КЛАС ПО КЛАСОВЕ И УЧЕБНИ ПРЕДМЕТИ ЗА УЧЕБНАТА 2014/2015 ГОДИНА В 68 СОУ АКАД. НИКОЛА ОБРЕШКОВ, НА ТЕРИТОРИЯТА НА РАЙОН „ИСКЪР”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 683 от 25.03.2014 г. на директора на 68 СОУ „Акад. Никола Обрешков“, гр. София, за откриване на процедура на договаряне без обявление.
В мотивите за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП, възложителят се позовава на § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета, като отбелязва, че министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците и учебните помагала за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл.16, т.3, 7 и 9 от Закона за народната просвета, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас и за период не по-малък от определения в чл. 14 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план. Посочва, че условията и редът за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала за системата на народната просвета са посочени в Наредба № 5/15.05.2013 година. Възложителят твърди, че със заповед № РД-09-122/29.01.2014 година на министъра на образованието и науката е утвърден списък на одобрените учебници, които ще се използват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 година. Възложителят изтъква, че с писмо № 9105-69/06.03.2014 година на Министерство на образованието и науката (МОН) са дадени изрични указания относно осигуряването на учебници и учебни помагала. Допълва,  че в изпълнение на дадените указания е проведено заседание на Педагогическия съвет на 68 СОУ „Акад. Никола Обрешков“ и е взето решение с Протокол №6/31.01.2014 година
Според поле V.2) на решението за откриване на процедурата за участие в договарянето са поканени следните издателства: “Просвета- София“ АД, гр. София, бул. „Дондуков“ № 45, Йовка Томова и „Анубис- Булвест“ ООД, гр. София, ул. „Васил Друмев“ № 36, Владимир Топенчаров.
Доказателства в подкрепа на мотивите, представени в решението за откриване, не са приложени. Не е представена и покана за участие в договарянето.
При проверка на Интернет страницата на МОН се установи, че със заповеди №РД-09-296/27.02.2014 г. и № РД 09-122/29.01.2014 г. са утвърдени списъци на одобрените учебници, които ще се ползват през учебната 2014/2015 г., а със заповед № РД 09-121/29.01.2014г. на министъра на образованието и науката е утвърден списък на одобрените учебни помагала за предучилищно възпитание и подготовка. Те съдържат както наименованията на одобрените учебници, респ. помагала, така и техните автори и издатели. При прегледа им става ясно, че “Просвета- София“ АД е издател на учебници и помагала, одобрени за ползване през учебната 2014/2015 г. В списъците не се споменава „Анубис- Булвест“ ООД, а две отделни дружества - “Булвест – 2000” ООД и ИК “Анубис” ООД.
 
Изводи
Видно от изложената фактическа обстановка, конкретното възлагане касае доставка на учебници и учебни помагала, които са обект на авторско право по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Съгласно чл. 18, ал. 1 от същия закон, авторът има изключителното право да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица. Тези права обикновено са отстъпвани от автора на издателя посредством договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Притежанието на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
Същевременно, съгласно § 1, т. 3 от ДР на Закона за народната просвета, министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците за системата на народната просвета след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас и за период не по-малък от определения в чл. 14 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план. Съгласно чл. 6, ал. 1 и 2 от Наредбата за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала, такъв списък се утвърждава всяка учебна година, като той съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието. Изборът на конкретни учебници, респ. учебни помагала, се извършва от съответното училище.
В конкретния случай, в нарушение на чл. 20 б от ЗОП не са представени доказателства, обосноваващи прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП и покани за участие в договарянето. В резултат на посоченото не може да се установи кои са избраните от конкретното училище учебници и помагала, дали те са от списъците, утвърдени от министъра на образованието и науката, както и дали поканените лица са техни издатели.
С оглед на изложеното, прилагането на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП не може да се приеме за законосъобразно. То би било обосновано само, ако възложителят разполага с доказателства, че поканените лица притежават права да разпространяват учебниците и учебните помагала, за които са поканени, и че същите са избрани от педагогическия съвет на училището от одобрените за ползване в системата на народната просвета през учебната 2014/2015 г.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.