ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование 2-ро средно училище - Академик Емилиян Станев, гр. София - /Старо наименование - 2-ро средно общообразователно училище - Академик Емилиян Станев, гр. София/
Адрес гр. София 1618, ул. ГЕН. СУВОРОВ № 36
Партиден номер в РОП 4080
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 04080-2014-0002
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Доставки
Предмет: „ДОСТАВКА НА УЧЕБНИЦИ И УЧЕБНИ ПОМАГАЛА ЗА БЕЗВЪЗМЕЗДНО ПОЛЗВАНЕ ОТ УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПЪРВИ ДО СЕДМИ КЛАС ПО КЛАСОВЕ И УЧЕБНИ ПРЕДМЕТИ ЗА УЧЕБНАТА 2014/2015 ГОДИНА В 2 СОУ "АКАД.ЕМИЛИЯН СТАНЕВ", НА ТЕРИТОРИЯТА НА РАЙОН „ВИТОША”
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки е представено Решение № 527 от 25.03.2014 г. на директора на 2 СОУ „Акад. Емилиян Станев“, гр. София за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без обявление на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В мотивите на решението изборът на процедура се аргументира с това, че възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на авторски или други права на интелектуална собственост или на изключителни права, придобити по силата на закон или нормативен акт.
Посочва се, че съгласно § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката одобрява със заповед учебниците за системата на народната просвета, след установяване на съответствието им с държавните образователни изисквания по чл. 16, т. 3, 7 и 9 от същия, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас и за период не по-малък от определения в чл. 14 от Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебен план. Пояснява се, че условията и редът за оценяване и одобряване на учебници и учебни помагала за системата на народната  просвета са посочени в Наредба № 5 от 15.05.2013 г.
В подкрепа на твърденията си, възложителят посочва Заповед № РД 09-122 от 29.01.2014 г. на министъра на образованието и науката, с която е утвърден списък на одобрените учебници и учебни помагала, които ще се ползват в системата на народната просвета за учебната 2014/2015 г.
В допълнение към горното се посочва, че с писмо с изх.№ 9105-69 от 06.03.2014 г. на Министерството на образованието и науката (МОН) са дадени изрични указания относно осигуряването на учебници и учебни помагала. Твърди, че в изпълнение на тези указания е проведено заседание на Педагогическия съвет на 2 СОУ „Акад. Емилиян Станев“ и е взето решение с Протокол № 6 от 26.02.2014 г.
В подкрепа на изложените мотиви не са представени доказателства. Не е приложена и покана за участие в процедурата.
От поле V.2) на решението за откриване на процедурата е видно, че покана се изпраща до “Просвета – София” АД, „Анубис-Булвест“ ООД, „Бит и техника“ ООД, „Архимед 2“ ЕООД, СД „Педагог 6 – Делев, Луизова и сие“, „Юнивърс“ ЕООД.
При преглед на Интернет страницата на МОН се установява, че цитираната в мотивите заповед № РД 09-122 от 29.01.2014 г. на министъра на образованието и науката е публична и свободно достъпна. В списъците, утвърдени с нея, фигурират лицата, поканени за участие в настоящата процедура.
 
Изводи
Учебниците и учебните помагала представляват обект на авторско право по смисъла на чл. 3, от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). В съдържанието на авторското право като основно имуществено право се включва изключителното право на автора да използва създаденото от него произведение и да разрешава използването му от други лица (чл. 18, ал. 1 от ЗАПСП). Относно учебниците, използването е “възпроизвеждането” и “разпространението сред неограничен брой лица на оригинала или екземпляри от произведението” (чл. 18, ал. 2, т. 1 и 2 от ЗАПСП). Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на Закона за народната просвета (ЗНП), министърът на образованието и науката утвърждава списък на одобрените учебници, които ще се ползват в системата на народната просвета, но не повече от три учебника по един учебен предмет за всеки клас. Този списък съдържа наименованието на учебника, името на автора, издателя и годината на изданието (чл. 6, ал. 2 от Наредба № 5/15.05.2003 г. на Министерството на образованието и науката (МОН). Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 3 от същата наредба, при кандидатстване в процедурата за одобряване на учебника задължително се представя копие или извлечение от издателски или друг договор, удостоверяващ правото на възпроизвеждане и разпространение. Това означава, че притежаването на визираните права се изследва в рамките на процедурата за одобряване на учебници, при която съответният учебник се включва в списъка, утвърден от министъра на образованието и науката. Изложеното дава основание за извод, че доставката на учебници и учебни помагала принципно може да се реализира на основание чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП.
В конкретния случай обаче не са представени документи, от които да става ясно кои са избраните от конкретното училище учебници и учебни помагала, поради което в случая не може да се извърши фактическа проверка дали избраните от Педагогическия съвет учебници и помагала фигурират в утвърдените от министъра на образованието и науката списъци и дали поканените лица притежават права да ги разпространяват.
Предвид изложеното, в случая не може да се изрази становище за законосъобразност. Прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 ЗОП би било обосновано само ако възложителят разполага с доказателства, че педагогическият съвет на училището е избрал учебници и помагала, одобрени за ползване през учебната 2014/2015 година и че поканените лица са техни издатели.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.