ОДОБРЯВАМ:  
  Миглена Павлова
изпълнителен директор на АОП
СТАНОВИЩЕ*
за осъществен предварителен контрол

по чл. 19, ал. 2, т. 24 от ЗОП
РАЗДЕЛ I
ВЪЗЛОЖИТЕЛ
Официално наименование Община Нови пазар
Адрес Нови пазар 9900, ул. Васил Левски 3
Партиден номер в РОП 450
 
РАЗДЕЛ II
ПРОЦЕДУРА
Уникален номер в РОП 00450-2014-0001
Основание за откриване чл. 90 ал. 1, т. 3 от ЗОП
Обект на поръчката Услуги
Предмет: 1. При изпълнение на поръчката следва да се извърши техническа поддръжка на продукта, включваща: 1.1. Даване на консултации по телефон и електронна поща по възникнали казуси и по отношение на ползване на програмния продукт; 1.2. Отстраняване на проблеми в системата за управление на база данни съвместно с ИТ специалист от община Нови пазар; 1.3. Развитие на софтуерния продукт, което се обуславя от няколко обстоятелства - промяна в законодателството, промяна в нормативната уредба, промяна на технологията на работа и обслужването на данъчно задължените лица, искане за нови функционалности и справки в модул „Местни данъци и такси".
 
РАЗДЕЛ III
СТАНОВИЩЕ
След извършен преглед на изпратените материали във връзка с откриването на процедура на договаряне без обявление се установи следното:
 
Правно основание – чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП
Посоченото от възложителя правно основание се прилага, когато възлагането на обществената поръчка на друго лице би довело до нарушаване на:
- авторски или други права на интелектуална собственост;
- или на изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.
 
Фактическа обстановка и доказателства
В Агенцията по обществени поръчки са представени Решение № 3 от 24.03.2014 г. на кмета на Община Нови пазар за откриване на процедура на договаряне без обявление, покана за участие в нея и доказателства.
В мотивите за избора на процедура възложителят посочва, че на основание чл. 2, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/ /отм./ на 29.11.2010 г. е сключен договор между Община „Нови пазар” и „Браво Инвестмънтс” ООД, по силата на който последният му е предоставил правото на ползване върху софтуерен модул „Местни данъци и такси” – част от интегрирана информационна система за управление на община - ИМЕОН. Изтъква се, че разработката на модул „Местни данъци и такси”, към момента на подписване на договора, е собственост на „Браво Инвестмънтс” ООД, като е поставен подписът на представляващия дружеството - Тошко Колев Георгиев. Твърди се, че това е основание да бъде прието, че изпълнението на настоящата обществена поръчка от друго лице би довело до нарушаване на авторското право на носителя му и следователно са налице основанията за прилагане на чл. 90, ал. 1, т. 3 от ЗОП. Посочва се, че към настоящия момент е налице прехвърляне на авторските права, съответно на собствеността върху информационната система - ИМЕОН от „Браво Инвестмънтс” ООД на „ИМЕОН софтуер” ООД, като в това число е налице и прехвърляне на регистрираната търговска марка на продукта. Подчертава се, че предвид изложеното и в съответствие с установената практика, възложителят счита за целесъобразно, поканата за участие в процедурата по възлагане на обществената поръчка да бъде изпратена до „ИМЕОН софтуер” ООД, правоприемник на авторските права на „Браво Инвестмънтс” ООД върху информационната система, с поставяне на изискване да осигури техническа поддръжка на продукта. Отбелязва се, че прогнозната обща максимална стойност на настоящата поръчка, съгласно одобрения бюджет, е в размер на 36 000 лв. /тридесет и шест хиляди лева/ без вкл. ДДС. Видно от т. II на приложената покана, срокът й на изпълнение е 60 месеца, от датата на сключване на договора.
В подкрепа на изложените мотиви са представени следните доказателства:
1) Договор от 03.01.2012 г., сключен между Община Нови пазар и „Браво Инвестмънтс”ООД, гр. София /заверено копие/. Преглед на договора показва, че същият е с предмет извънгаранционна поддръжка на внедрения в Община Нови пазар софтуерен модул „Местни данъци и такси“ – част от интегрирана информационна система за управление на община – ИМЕОН, собственост на изпълнителя и представлява авторска разработка, попадаща под защита на ЗАПСП. В чл. 17 е посочено, че договорът се сключва за срок от 5 /пет/ години и съгласно чл. 16 влиза в сила от датата на подписването му. В чл. 5 е отбелязано, че стойността на договора е 7 200 лв. /седем хиляди и двеста лева/ без ДДС, за всяка календарна година. Тъй като договорът е сключен на 03.01.2012 г. за срок от 5 /пет/ години, то срокът му не е изтекъл. В АОП не са представени доказателства за прекратяване на договора с „Браво Инвестмънтс” ООД, гр. София.
2) Удостоверение от Патентно ведомство на Република България от 31.07.2013 г. за прехвърляне на правото върху марка ИМЕОН /заверено копие/. В удостоверението е посочено, че на 26.07.2013 г. в Държавния регистър на марките е вписано прехвърлянето на правото върху марка с рег. № 81080 и наименование ИМЕОН/IMEON от „Браво Инвестмънтс” ООД, гр. София на „ИМЕОН софтуер“ ООД, гр. София.
Видно от V.2) на решението и приложената покана, същата е изпратена до „ИМЕОН софтуер“ ООД, гр. София.
 
Изводи
Съгласно чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за авторското право и сродните му права /ЗАПСП/, компютърните програми са обект на авторско право, а негови носители са лицата, в резултат на чиято творческа дейност е създадено произведението. От изложената фактическа обстановка и представените доказателства е видно, че извънгаранционната поддръжката на софтуерния модул „Местни данъци и такси“ може да се реализира единствено от „ИМЕОН софтуер“ ООД, гр. София, който на 26.07.2013 г. е придобил авторските права върху марката с наименование ИМЕОН.
В АОП не е представен първоначалният договор за внедряване на информационната система, по силата на който е предоставено правото на ползване върху софтуерен модул „Местни данъци и такси” – част от интегрирана информационна система за управление на община - ИМЕОН. Приложеният договор от 03.01.2012 г. е за извънгаранционна поддръжка на внедрения при възложителя програмен продукт и срокът му на действие не е изтекъл. В тази връзка не е ясно дали е спазен редът за възлагане на основния договор, както и в какво се изразява разликата между вече наличния договор за поддръжка и този, който следва да се сключи в резултат от провежданата процедура.
Предвид изложеното, представените доказателства са недостатъчни за да се изрази становище за законосъобразност на избора на процедура на договаряне без обявление.
 
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Изборът на процедура не може да се приеме за законосъобразен, тъй като изложените мотиви и/или предоставените доказателства са недостатъчни

* Забележка:В съответствие с чл. 50, ал. 6 от ППЗОП становището на АОП не е задължително за възложителя, който съгласно закона носи отговорността за провеждане на процедурата. В случай че възложителят приеме за основателно негативното становище на АОП, той може да прекрати процедурата на основанията, посочени в закона. Ако възложителят счита, че разполага с неопровержими доказателства относно законосъобразността на избора на процедура, няма пречка тя да продължи независимо от становището на АОП.